Snöskovandring och vinterbad – Dolomiti Natural Wellness

Snöskovandring och isbad istället för skidåkning? Ja, andra dagen i Madonna di Campiglio var prognosen snö på förmiddagen så jag valde då att skippa skidåkningen på förmiddagen för att gå en vandring i djup snö till en sjö där vi vinterbadade!

Dolomiti Natural Wellness

Dolomiti Natural Wellness kallas denna aktivitet, som man gör i skogen i Madonna di Campiglio strax nedanför skidbackarna, där guider tar en med på stigar – eller ut i snön – i det vackra vinterlandskapet. Tanken är att komma nära naturen och guiderna pekar ut saker längs vägen som speciella träd, spår av djur som hackspettar och harar och vi smakar på saker som barr. Exotiskt för många stadsbor – men jag har vandrat rätt mycket i svenska skogar så detta var inte så mycket nytt för mig! Att gå med snöskor ser inte så kul ut, men det är faktiskt härligt och skorna gör både att man inte sjunker ner i snön och ger ett bra grepp.

Efter en trekvart, där sista delen var en brant vandring uppför ett berg, kom vi fram till målet för dagen – en stor sjö på toppen av ett berg, där det även finns ett hotell med restaurang samt en bastu.

Isbad och bastu

En av guiderna hämtade en ishacka och började göra ett hål långt ute i isen för att vi skulle kunna vinterbada. Efter en stund var det klart och dags att hoppa i. Men inte med en stege som stöd som jag är van vid, utan här fick man hålla i sig uppe med armbågarna för att inte glida ner i det djupa, iskalla vattnet.

Jag var lite skeptisk till detta, men en av guiderna badade innan mig utan problem och sen hoppade jag i!

Klart läskigt, men när jag väl var i isvaken var det inga problem att hålla mig uppe och det var enkelt att trycka upp mig igen när jag badat klart. På snabba barfotasteg i snön mot bastun där jag fick sitta i över en kvart för att fötterna skulle bli varma igen.

Jag har köpt neoprensockor för att just inte frysa så mycket när jag badar på vintern, men glömmer dem alltid!

Lunch

Vi hade gått en lång väg hit, men det finns även en genväg som bara tar en kvart från närmaste parkeringsplats, en väg som de flesta andra som tog sig hit valde för när vi badat klart och skulle äta lunch var restaurangen som ligger vid sjön nästan helt full. Vi hade som tur var ett bord bokat och började med att ta in lite olika förrätter att dela på. En fantastisk råbiff, gravad fisk, ost och chark och tunt skivat kött. Riktigt gott!

Till varmrätt valde jag knödel, som var två enormt matiga bullar gjorda på bland annat bröd, ost, fläsk och ägg. Helt klart proppmätt efter denna lunch, men vår guide insisterade på att vi skulle prova en kaka till kaffet så¨vi tog in några bitar att dela på.

Mätta och belåtna tog vi sedan på våra stora snöskor och vandrade tillbaka till parkeringsplatsen där vi startade denna vandring, för att åka tillbaka till byn och fortsätta dagen med lite skidåkning.

En himla härlig utflykt, som man kan göra både i  den form vi gjorde med guider – eller en kortare variant på egen hand och fokusera på lunchen!

Kolla in ett klipp från dagen

Man kan även bo kvar i ett av flera rum som finns i samma byggnad som restaurangen, vilket såg himla mysigt ut. Kanske ännu mer på sommaren – då man kan vakna upp mitt ute i skogen och starta dagen med ett dopp i sjön! Läs mer om denna utflykt på den officiella hemsidan här.

Läs mer om Madonna di Campiglio

Läs mer om Italien

Besöket i Madonna di Campiglio var del av en pressresa arrangerad av den Italienska Turistbyrån. Tankar och åsikter som alltid mina egna!