Weekend i Uppsala – Sveriges fjärde största stad

Inlägg i samarbete med partner

I helgen var jag med en kompis på en weekend i Uppsala – Sveriges fjärde största stad – med fokus på att testa några av stadens bästa restauranger. Samtidigt ville vi såklart även att göra lite sightseeing i stan, inte minst för att jobba upp aptiten!

För att kunna testa så många olika restauranger som möjligt skulle en idé jag haft tidigare nu genomföras – att bara ta en eller två rätter, men göra det på flera olika restauranger – en restaurangrunda! Sammantaget lika mycket mat som på en stor avsmakningsmeny, men en chans att testa helt olika kök och även få en känsla för atmosfär och service på de olika restaurangerna. I Lördags var det äntligen dags!

Tåg till Uppsala från Stockholm – 90 kronor och 40 minuter

Att ta sig till Uppsala från Stockholm är både billigt och går snabbt. Det går flera tåg i timmen på dagtid och det dubbeldäckartåg vi tog kostade bara 90:- och tog 40 minuter. Smidigt! Biljetterna är utan bokad sittplats, så det kan vara smart att gå på tåget en stund innan det avgår för en bra fönsterplats högst upp.

Weekend i Uppsala - tåget dit

Radisson Blu i Uppsala

Vi hade rum bokat på Radisson Blu Uppsala som ligger precis vid centralen – och även mitt i stan. Helt perfekt läge och vi startade med att promenera hit från stationen, checka in och lämna vårt lilla bagage på rummet. Dubbelkollade med tjejen i receptionen att vi inte missat de viktigaste sakerna att se i Uppsala innan vi gick vidare. Mer detaljer om hur det var att bo på Radisson Blu Uppsala i ett kommande inlägg!

Weekend i Uppsala Radisson Blu i Uppsala

Lunch på Stationen i Uppsala

Vårt första restaurangbesök var lunch, som vi dock bara åt på ett ställe. I den gamla järnvägsstationsbyggnaden ligger restaurang Stationen som är en stor, vackert inredd restaurang. Stoppade fåtöljer och soffor, kristallkronor och stuckatur i taket och dova färger på väggarna. Vi åt en riktigt bra lunch här som jag kommer skriva mer om i nästa inlägg som handlar om restauranger i Uppsala – vi kom att testa en hel del!

Weekend i Uppsala - Lunch på Stationen i Uppsala

Promend längs och över Fyrisån

Efter denna bastanta lunch tog vi en promenerad genom staden och hade bra tur med vädret som var så fint man kan hoppas på i September. Soligt och vindstilla så en skjorta och kavaj räckte.

Weekend i Uppsala
Mysiga kullerstensgator

Saluhallen i Uppsala

Jag navigerade (pricksäkert i vanlig ordning med Google Maps) till Saluhallen, där vi fått tips att ta en kaffe. En fin liten saluhall med allt man egentligen behöver i råvaruväg för en bra lördagsmiddag. Ost, fisk, kött och bagare. Även om vi inte handlade något älskar jag att kolla in bra mataffärer.

Kaffet här var mycket riktigt bra. När vi gick ut såg vi att det även fanns en stor uteservering här som vi såklart skulle satt oss på… helt klart ett givet stopp för en foodie i Uppsala!

Sveriges största kyrka – Uppsala Domkyrka

Nästa stopp var Uppsala Domkyrka strax intill – Sveriges största kyrka. En pampig katedral uppförd i gotisk stil som invigdes år 1435. Otroligt pampig byggnad som ni kan läsa mer historia om här.

Sveriges största kyrka - Uppsala Domkyrka

Linnéträdgården – Sveriges äldsta botaniska trädgård

Vi promenerade vidare till Linnéträdgården i Uppsala som är Sveriges äldsta botaniska trädgård. Har arbetade och verkade Carl von Linné och familjens arbetsbostad är numera ett museum där man kan gå guidade turer, ledda av en man utklädd till herr Linné.

Linnéträdgården -  Sveriges äldsta botaniska trädgård

Vi nöjde oss med en tur på egen hand och kollade sen in den botaniska trädgården. Den anlades redan 1655 som en  trädgård där medicinstudenterna på Uppsala Universitet kunde lära sig botanik och studera medicinalväxter. Den skadades stort i en stadsbrand i Uppsala 1702 och hamnade i en period av vanvård, tills Linné tog över den 1741 och med sina kontakter över hela världen kunde föra samman tusentals växter och en del djur, som exempelvis apor vilka fick bo i små burar på höga stolpar, fastkedjade i en lång kedja som löpte längs stolpen.

Inne i det gamla orangeriet finns en stor utställning där man kan lära sig allt om hur Linné och han arvingar bedrev sitt arbete, klart intressant!

Tillbaka till hotellet för lite bastu och sedan gav vi oss ut på stan igen för vårt primära mål med resan hit – en restaurangrunda!

Mer om det och de restauranger vi testade under vår Weekend i Uppsala i nästa inlägg!

Resan gjordes i samarbete med Destination Uppsala – tankar och åsikter som alltid mina egna!