Bra restauranger i Uppsala – fem tips!

Inlägg i samarbete med partner

Jag och en kompis åkte till Uppsala förra helgen för att testa restauranger. Men hur kan man mer än göra ett stickprov? Jo, genom en restaurangrunda! Vi åt på fem olika restauranger, som alla hör till koncernen Svenssons krogar, en för lunch och sen till middag åt vi bara 1-2 rätter på varje restaurang. Som en lång avsmakningsmeny – men på olika restauranger! Totalt provade vi deras fem restauranger, med helt olika mat och stilar. Häng med och kolla in fem riktigt bra restauranger i Uppsala!

Stationen Uppsala

Vårt första stopp var lunch på Restaurang Stationen, som ligger i den gamla järnvägsstaionsbyggnaden. En stor, vackert inredd restaurang med högt i tak. Stoppade fåtöljer och soffor, kristallkronor och stuckatur i taket och dova färger på väggarna.

restauranger i Uppsala Stationen

Menyn här är en klassisk bistromeny, ganska lik menyn på exempelvis Sturehof. Så mycket gott att välja på att vi satt länge med menyn och velade.

Vi startade med några ostron och ett glas bubbel och en varsin toast – jag löjrom och min kompis en halv toast skagen. Riktigt gott, lyxigt och härlig start på vår weekend!

Det fanns så mycket gott på menyn att vi fortsatte med en varsin varmrätt, trots att vi bestämt oss för astt bara äta lite på varje restaurang. Men det var ju ett par timmar kvar till middag! Jag tog en pepparstek och min kompis en entrecote café de paris. Perfekt stekt kött, frasiga pommes frites och goda såser.

restauranger i Uppsala Stationen

Fantastiskt gott. Kolla in hela menyn på Stationen här.

Lillys Pizzeria & Taqueria

Efter sightseeing och relax på hotellet gav vi oss ut för att äta middag. Första stoppet var Lillys Pizzeria & Taqueria. Restaurangen ligger i en fastighet med en ganska trist fasad, men inne i restaurangen är det desto mysigare.

restauranger i Uppsala Lillys Pizzeria & Taqueria

Enkelt, men fint med rustika bord, gammalt tegel på väggarna och man tar bestick själv ur en låda på bordet. Det är helt fullsatt när vi kommer in och det är glad och livlig stämning.

Här är konceptet pizza och mexikanskt och vi ber servitören om tips på två olika förrätter vi bör pröva,

Lillys Pizzeria & Taqueria

Tostada är en friterad tortilla,fylld med avokado, rå tonfisk, ananas, sesam. (89:-). Crispy Chicken Taco är friterad kyckling, chipotledressing, picklade lök, koriander (139:-). Vi tänkte att detta kunde räcka men övertalades att även ta in deras pizza King Kong, med tryffelsalami, tigerräkor, tryffelmayo, friterad lök, parmesan och soltorkade tomater (179:-).

Så gott, det var svårt att inte äta sig helt mätt här men vi tog bara en varsin slize av pizzan. Kolla in hela menyn på Lillys här.

Italienskt på Aaltos

Alltos ligger i bottenvåningen av Västmanlands-Dala nations hus, som den finske arkitekten Alvar Aalto ritade 1961. Här är konceptet ”Italian Grill” och detta är klart mer fine-dining och modernt än på Lillys som vi var på innan.

Väldigt mysigt inne i restaurangen, med dämpad belysning och sober Italiensk musik. Men vi satt oss vid bardisken som var öppen mot en stor trädgård.

Restauranger i uppsala Aaltos

Även här massor med gott på menyn. Jag bestämde mig först för calamares som jag älskar, men så hade de kantareller (135:-) som en tillfällig rätt som jag tog istället. Min kompis tog in en Burrata – en mjuk gräddfylld buffelmozzarella med grillade tomater, basilika, balsamico och vitlökskrutonger. (145:-).

Vi fortsatte med en halv portion risotto med saffran, grillspett med pilgrimsmussla, räkor, tonfisk och lax, tomatsås på San Marzano-tomater och parmesan (175.-). och en balsamicoglaserad grillad hjort, emulsion med italiensk tryffel, vit sparris, bondbönor, grillad lök och potatisgratäng med pecorino (295:-.).

Kolla in hela menyn på Aaltos här.

Jay Fu Uppsala

Jay Fu är känt som en av de absolut bästa restaurangerna i Uppsala och ligger ovanpå Saluhallen, som vi besökte tidigare på dagen när vi gjorde sightseeing. Här är konceptet Asian Steakhouse och menyn – som ligger ihopvikt till ett litet dragspel – har massor med gott.

Här beställde vi bara två förrätter, en kokosceviche på morot, lime, koriander, mynta och avokadosorbet (145:-) och en tartar på grillat oxinnanlår, umamidressing, riven fermenterad rödlök, chilirom, grillad grädde, enoki och ”hash brown” (155.-).

Men, så mycket annat gott det fanns här, från sesamgrillad tonfisk, grillad oxfilé och hummer, california roll med tataki på pilgrimsmussla eller något från köttmenyn med hängmörat kött direkt från saluhallen nedanför.

Restauranger i Uppsala Jay Fu Uppsala
Jay Fu Uppsala

Hit skulle jag verkligen vilja komma tillbaka och testa mer från menyn (som ni hittar här). Det enda som var lite märkligt var musiken – riktig gubbbrock!

Frenchi – fransk bistro och asiatiskt

I det gamla rådhuset vid Stora Torget i Uppsala ligger Frenchi – som har två kök. Fransk Bistro på entréplan, asiatiskt på övervåningen där vi hade bokat bord på deras stora uteterrass – älska ljumma höstkvällar! Här uppe är det asiatisa smaker, som påminner om t ex Surfers.

Vi tog in fyra olika förrätter. En sashimi på lax med avokado, mango och, matsuhisadressing som var brutalt god. 110:- ,. Skaldjursdumplings var en av storsäljarna och kom in i en krämig hummerbuljong, koriander, shiitake även denna riktigt bra — (110 :-). ”Frasig gris” var små kuber av fläsksida glaserade med palmsocker och toppade med jordnötter, mango, koriandercrème och papayasallad. (110 :-). Koreansk taco surf and turf med fläsk och koreansk barbecue, lax och chili kom in i så ångade bröd (125:-).

Frenchi uppsala
restauranger i uppsala Frenchi tonfisktartar

Även här skulle vi gärna testat mer från menyn (som ni hittar här), eller tagit in deras avsmakningsmeny (495.-)

Fem riktigt bra restauranger i Uppsala som jag kan rekommendera varmt!

Fler inlägg om Uppsala

Resan gjordes i samarbete med Destination Uppsala – tankar och åsikter som alltid mina egna!