Île d’Arz – en vacker ö i Golfe du Morbihan i Bretagne

Golfe du Morbihan är en stor bukt i Bretagne i Frankrike som består av över 40 små öar och halvöar. De flesta är privata, men två av de större öarna kan man besöka och det går regelbundna båtar dit flera gånger per dag. Vi åkte till den ena av dem – Île d’Arz, som ligger en halvtimme med båt från staden Vannes.

Båt till Île d’Arz

Själva båtresan ut till ön är härlig i sig. Båtarna har sittplatser både inomhus och utomhus och det är kul att kolla in alla vackra hus och små öar man passerar på vägen ut till Île d’Arz.

Hyra cykel på Île d’Arz

Île d’Arz är bara 2,5 km lång så här passar det perfekt att ta sig runt med cykel, eller att gå. Vi gjorde som de flesta turister och hyrde cykel där man går av båten. Sedan cyklade vi på fina vägar förbi stränder, genom en liten by fram till vårt hotell – Les Lodges de la Vigne.

Man kan förboka cyklar, men det går även fint att hyra spontant när man anländer.

Les Lodges de la Vigne på Île d’Arz

Les Lodges de la Vigne är nybygda eko-lodges som ligger på mitten av ön, bara några hundra meter från havet. Här finns 8 eleganta villor för mellan 2-8 personer. Så snyggt och smakfullt inrett!

Dessa passar perfekt om man gillar att bo nära naturen och laga den mesta av maten själv – Les Lodges de la Vigne har ingen egen restaurang men alla villor har fullt utrustade kök med allt som behövs för att laga vilken mat man vill! Frukost ingår – men det är i form av croissant, youghurt och juice som finns i kylskåpet. Läs mer om hotellet här.

Vill man vara lite aktiv på stranden har hotellet SUP:ar man kan låna. Men jag tog mig vidare på cykel för att se mer av ön – och hänga på stranden.

Stränder på Île d’Arz

Det finns massor av vackra stränder på Île d’Arz. En av de finaste stränderna finns bara några hundra meter från Les Lodges de la Vigne där jag bodde, så jag startade med ett dopp där – underbart!

Sedan cyklade jag vidare runt ön. Inga hus är byggda vid havet, så det finns promenad- och cykelvägar runt hela ön precis längs havet. Denna ö är verkligen så vacker och när man åker på dessa små stigar längs havet får man nästan känslan att vara själv på ön, speciellt om man som vi kom hit i September efter den största turistsäsongen.

Jag cyklade runt hela ön, sedan köpte jag en lokal öl på en butik – ja, de brygger tydligen öl här – och tog med ner till stranden där jag hängde tills det var dags att byta om för middag.

Det var svårt at slita mig från stranden, men sista middagen på denna resa väntade. Efter jag bytt om mötte jag upp resten av mitt resesällskap och så cyklade vi mot restuarangen, med några stopp för att kolla in solnedgången!

Middag på L’Escale en Arz

Restaurangen L’Escale en Arz ligger vid havet intill hamnen där färjan till ön kommer. Här åt vi middag på deras uteterrass och vi startade med ett glas champagne. Helt underbart läge!

Sedan tog vi in en skaldjurstallrik med langostine, krabba, rökor, ostron och två sorters sniglar. Allt var riktigt gott, förutom de små sniglarna som jag provade, men två fick räcka! En av få saker jag fortfarande inte lärt mig att tycka om. Vi tog sedan in lite mer av räkorna som var det godaste på denna skaldjursservering.

Vi satt och åt och pratade länge innan vi cyklade vi hem i nästan bäcksvart mörker.

Nästa morgon tog vi en tidig morgonfärja för att sedan ta flyget hem. Lite vemodigt, för här på L’arz hade jag gärna stannat någon natt till och kanske gått en lång promenad till norra delen av ön, hängt mer vid stranden och testat öns creperie. Men det får blir nästa gång – hit vill jag gärna återvända!

Se en filmsnutt från D’Arz!

Läs mer om Golfe de Morbihan

Resan till Golfe de Morbihan var en pressresa som arrangerades av Explore France. Alla tankar och åsikter är som alltid mina egna!