Hotell i Golfe de Morbihan – fyra tips

Under min knappa vecka i Golfe de Morbihan i Bretagne (Frankrike) bodde jag på tre olika hotell – och kollade in ett fjärde. Jag startade med ett lyxhotell vid havet, ett enklare men fräscht lägenhetshotell i Vannes strax utanför gamla stan och så ett tredje hotell som ligger tillhör en gourmetrestaurang mitt i gamla stan i Vannes. Sedan tog vi en båt ut till ön D’Arz som ligger i bukten och bodde en natt på det fantastiska ekohotellet Les Lodges de la Vigne, där man bor i egna hus som har plats för 2-8 gäster. Intressant att bo på lite olika hotell i olika prisklasser. Kolla in dem nedan!

Vad är Golfe de Morbihan och var ligger det? Det är en del av Bretagne i Frankrike. Kolla in detta reportage först om du inte redan gjort det! På nedan karta kan du se var de olilka hotellen ligger.

#1. L’hôtel Miramar La Cigale thalasso & spa, Arzon

Det första hotellet vi bodde på var Miramar La Cigale som ligger söder om Vannes, vid havet. Byggnaden påminner om ett fartyg – och det är dessutom omgivet av vatten.

Hotell i Golfe de Morbihan

Detta mer klassiska 5-stjärniga spahotell har stora fina rum, massor av olika pooler – både med söt- och saltvatten och mängder av behandlingar.

5 km lång strand

Bara några hundra meter från hotellet finns en fin 5 km lång sandstrand. Här tog jag ett dopp direkt efter jag kollat in rummet – underbart. Starnden kändes nästan öde – inte bara för att det var lie off-season så här i September. Men det saknades helt solstolar och parasoller – det får man ta med sig själv ner.

Restaurangen på Miramar La Cigale

Restaurangen på Miramar La Cigale ligger högst upp i huset i en matsal med panoramafönster. Här tog vi in en avsmakningsmeny som var riktigt bra. Själva restaurangens inredning var rätt avskalad och lite opersonlig, men maten – wow! Riktigt bra. Både snyggt och riktigt gott.

Hotell i Golfe de Morbihan

Även frukosten här var riktigt bra. Med massor av färsk frukt, nybakade croissanter och en äggkock som gjorde den krämigaste omeletten jag fått på länge!

Att bo några nätter här kan jag verkligen rekommendera – om ni bara vill ta det lugnt, bada i havet, äta god mat och ta några behandlingar.

Pris för två personer i ett dubbelrum och frukost: från 480 euro/natt.

#2. Villa du Port, apart hotel & spa – Lägenhetshotell i Vannes

Villa du Port är ett lägenhetshotell i Vannes, nära hamnen. Här bor man i fräscha, enkla lägenheter med sovrum, vardagsrumsdel med pentry. Många rum har balkong eller uteplats. Man har även ett spa, men det är i själva verket bara en stor bubbelpool och utanför den finns en liten innergård med plastgräsmatta och stolar.

Hotell i Golfe de Morbihan

Frukosten här serveras i form av en liten påse med bröd, yoghurt, sylt och juice som ställs utanför rummet på morgonen. Kaffemaskin finns på rummet – så det är självservice. Jag tog med min påse och en termos med kaffe till hamnen och åt min frukost där i morgonsolen – kan verkligen rekommenderas om ni bor här!

Rätt enkelt, men gott och plats och perfekt att bo på om ni vill laga lite mat själva. Pris Från 130 Euro per natt för två personer i dubbelrum/natt.

#3. ​​Le Roscanvec – hotell och restaurang

Le Roscanvec är en fine-dining restaurang i Vannes gamla stad och man har bord här både inne och ute på en stor innergård, i ett gammalt hus som man nyligen totalrenoverat. Här har man även 4 hotellrum, som vi kollade in efter vi ätit middag här. Pampiga, fina rum, med högt i tak. Frukosten är här ingen buffé, utan levereras till rummet. Vi provade inte frukosten, men med tanke på att maten i restarangen var så bra kan man gissa att även frukosten håller bra klass!

Pris: Från 290 euro per natt för två personer i dubbelrum/natt.

#4. Les Lodges de la Vigne – boende i egna villor

Den fjärde natten i åkte vi till ön D’Arz som ni kan läsa mer om här. Där checkade vi in på Les Lodges de la Vigne – ett ekohotell som ligger bara några hundra meter från havet. Här bor man i egna villor – det finns 8 stycken i olika storlekar som har plats för mellan 2-8 gäster.

Hotell i Golfe de Morbihan

Snygga, avskalade och smakfullt inredda villor. Här finns ingen restuarang så det är ett perfekt ställe om man vill laga mat själv den mesta tiden. Frukost ingår och är i form av croissant, juice och yoghurt som finns i kylen. I köksdelen finns även kaffebryggare etc för att man ska kunna göra sin egen frukost.

Pris: Från 110 euro per natt för två personer i den minsta villan för 2 personer. Läs mer på deras site här.

Läs mer om Golfe de Morbihan

Läs mer om Golfe de Morbihan och staden Vannes i detta reportage!

Resan till Golfe de Morbihan var en pressresa som arrangerades av Explore France. Alla tankar och åsikter är som alltid mina egna!