Flyg till Oman med Turkish Airlines

Det går inga direktflyg till Muscat i Oman från Stockholm, så jag tog mitt Flyg till Oman med Turkish Airlines med ett byte i Istanbul. Hur är det att flyga till Oman med Turkish Airlines? Kolla in detta reportage!

Snabbaste vägen till Arlanda – ännu snabbare incheck och säkerhetskontroll

Jag tog som vanligt Arlanda Express ut till Arlanda och där var det både en kort kö till incheckningen – ännu kortare kö till säkerhetskontrollen så jag var vid gaten på nolltid! Jag hade inte bokat en plats på planet i förväg (det kostar drygt 400:- att välja plats), men lyckades ordna fönsterplats vid incheckningen hela vägen.

Vid gaten kunde jag koppla av, jobba lite och köpte en svart kaffe och åt en sen frukost på två kokta ägg jag hade med mig. Den perfekta flygplatsfrukosten!

Stockholm – Istanbul med Turkish Airlines i en Airbus A320

Första flighten till Istanbul avgick 11.35 och skulle ta knappt 4 timmar och var med en Airbus A320. Bra säten och skärm med massa filmer. Ett USB-uttag för laddning, men det var knappt något tryck i den så den laddade nästan långsammare än man använde mobilen. Det skulle finnas wi-fi ombord, men jag lyckades inte få det att fungera.

Jag lämnade ett snöigt Stockholm, sov en stund och vaknade lagom till det serverades en lunch som var riktigt bra, med en köttfärsbiff, potatis och broccoli. Till det turkiskt vin – här ingår både öl och vin om man vill.

Turkish Airlines business lounge i Istanbul

Framme i Istanbul var det en snabb process att ta sig via transit-desk och sedan letade jag upp Turkish Airlines business lounge i Istanbul, som jag hade hört skulle vara riktigt bra. Mer om den loungen i nästa inlägg!

Istanbul – Muscat i en Airbus A321

På nästa flyg som avgick 19.25 som var knappt fem timmar hade jag fått en fönsterplats utan fönster. Lite trist att inte kunna kolla ut, men här hade det börjat bli mörkt så det gjorde inte så mycket. Denna Airbus A321 var modernare än flyget till Istanbul, vilket främst märktes på en större skärm – och jag tror det även var ett större utbud av filmer. Även middagen ombord här var bra, i form av ris, kryddiga köttfärsbiffar och en tomatsås med kikärtor.

Flyg till Oman med Turkish Airlines

Inget visumkrav till Oman för svenskar

Framme i Oman var det en lång kö till passkontrollen, där man som svensk får ett gratis visum i form av en stämpel i passet. Inget behov av att söka visium innan med andra ord. Kön gick dock ganska fort och en halvtimme senare var vi igenom och kunde starta vårt äventyr i Oman!

Läs mer om Oman

Nattflyg tillbaka till Stockholm

Flyget tillbaka tog vi ett nattflyg, som gick mitt i natten – 02.30. Jag funderade på att boka om till flyget nästa morgon som kick 08.00, men det var å andra sidan skönt att komma hem istället för att sova några timmar på ett hotell.

Vi kom till flygplatsen fyra timmar innan flyget skulle gå, vilket gjorde att vi fick vänta en timme innan ens incheckningen startade. Jag var så trött redan då efter en lång dag att jag la mig på en träbänkbänk och slumrade i någon timme. Jag fick lite nya krafter av den vilan och sen var det inga problem att köa lite för att checka in, passera paskontrollen och säkerhetskontrollen.

Business lounge på Muscats flygaplats

Väl inne på flygplatsen hade jag access till en lounge på Muscats flygplats (funkar med priority pass) och kunde hänga där tills det var dags att boarda. Så skönt, speciellt som vi hade flera timmar att fördriva tills planet skulle gå.

Nattflyg Muscat – Istanbul

Flyget från Muscat till Istanbul var inte fullt, så jag frågade när jag gick på om det fanns några rader som var tomma och det fanns flera längst bak. Så jag gick direkt till en av de raderna och satt mig i mitten. När planet sedan var l uften kunde jag sova/slumra hela flyget. Sov förbi maten som serverades och vaknade först när vi landade i Istanbul. Älskar när denna möjlighet öppnar upp sig när man flyger economy!

I Istabul hade vi igen tillgång till loungen – så jag åt min frukost där och på nästa flyg från Istanbul till Stockholm satt jag och sov en stor del av resan.

Med facit i hand var jag glad att ha tagit detta nattflyg för att komma hem till familjen nästan en dag tidigare, även om jag var lite trött dagen jag kom hem!

Sammantaget om mitt flyg till Oman med Turkish Airlines

Bra säten, bra underhållning och bra mat. Betalar man lite extra för att spendera väntetiden mellan flygen i Turkish Airlines business lounge i Istanbul är får man lite guldkant på resan i economy!