En natt i öknen i Oman på SAMA Al Areesh Desert Lodge

Vad vore väl ett besök i Oman utan en natt i öknen? Efter några nätter i Muscat vid havet på härliga The Chedi och sen hotellet Alila Jebel Akhbar uppe i bergen fortsatte vi till öknen. Här checkade vi in på det enkla hotellet SAMA Al Areesh Desert Lodge som var en kul kontrast mot de tidigare lyxhotellen.

SAMA Al Areesh Desert Lodge ligger precis vid utkanten av sanddynerna Wahiba Sands så man kan åka hit på en vanlig väg. Bakom hotellet tonar sig sanddynerna upp som sedan forsätter så långt ögat når. Här bor man i enkla små hus med dusch och toalett och har verkligen sanddynerna precis runt hörnet.

Solnedgång i öknen

Vi kom hit en stund före solnedgången, så när vi checkat in promenerade vi snabbt upp på toppen av den närmaste sanddynen för att njuta av solnedgången. Jag gick rakt upp från dalen till toppen av sanddynerna, vilket var klart jobbigt! Lite som att gå uppför i djup snö. De andra i sällskapet tog en omväg som bilar kör på, med plattare och mer packad sand.

Uppe på toppen var det en magisk utsikt, öknen är verkligen så speciell att vara i. För att maxa detta tillfälle hade jag tagit med en flaska bubbel som vi fått på rummet på ett tidigare hotell, som vi poppade här uppe. (Hotellet SAMA Al Areesh Desert Lodge säljer ingen alkohol, men har inga problem med att ordna glas om man tar med en egen flaska).

En natt i öknen i Oman på SAMA Al Areesh Desert Lodge

När solen gick ner återvände vi till hotellet för en arabisk kaffe innan det var dags för middag.

Family style middag på SAMA Al Areesh Desert Lodge

Middagen här var som att komma hem till en familj i Oman. Först en grönssakssoppa, sedan serverades en enkel middag med sallad, ris, pasta och långkok på kyckling. Här åt vi ihop med våra guider och hade en riktigt intressant diskussion om bland annat månggifte i Oman, hur de ser på att deras barn studerar utomlands, skillnader i hur öppet sammhället är i Muscat jämfört med landsbyggden osv. Att kunna ha denna typ av samtal och lära sig mer om kulturen är en klar fördel med att resa runt med en guide som även kör.

Frukost i morgonsolen

Nästa morgon var det enkel frukost i morgonsolen, med stekt ägg, vattenmelon och kaffe, innan vi åkte vidare.

Sammantaget om SAMA Al Areesh Desert Lodge

Ett enkelt, men fräscht ställe i den Omanska öknen, som är lätt att ta sig till då det går en vanlig väg hela vägen fram. Perfekt att kombiniera med ett besök i bergen och en wadi – då det ligger drygt två timmar från Muscat. Men räkna med enkel mat och ingen alkohol, knappt ens läsk (det fanns bara 7-up förutom vatten!). En natt här för två personer med frukost kostar ca 1800:- sek. Läs mer på deras site här.

Läs mer om Oman

Resan till Oman var en pressresa ihop med Omans turistbyrå. Tankar och åsikter är som vanligt mina egna.