Lyxhotell i bergen i Oman – Alila Jebel Akhdar

Alila Jebel Akhdar är ett lyxhotell i bergen i Oman och detta var vårt andra stopp i Oman. Ett helt otroligt hotell som ligger på en bergstopp, 2,5 timmar från Muscat. Jebel Akhdar betyder ”det gröna berget” och här uppe växte det på allt som inte var sten!

På detta hotell finns 84 sviter och 2 privata villor – många med en makalös utsikt över bergen. Här uppe är det kallare än vid kusten, så det är ett populärt ställe att resa till på sommaren, men även på vintern är det varmt här med svenska mått!

Lyxhotell i bergen i Oman - Alila Jebel Akhdar

När man anländer hotellet välkomnas man med ett glas juice och en kyld handduk som man kan fräscha upp sig med medan man checkas in. Lobbyn påminner om ett klassisk hotell i alperna, med golv och väggar i sten och en stor öppen spis längst in i rummet.

Sviter på Alila Jebel Akhdar

På Alila Jebel Akhdar är alla rum sviter och det finns dessutom 2 enorma villor med egna pooler. Jag bodde i en Mountain View Suite som var ett stort rum med dubbelsäng, vardagsrumsdel och ett stort badrum med badkar.

En stor balkong med sittmöbler och utsikten här var magisk!

Pooler på Alila Jebel Akhdar

Det finns gott om både solstolar och cabanas och en stor gemensam eveighetspool, samt flera mindre bubbelbad. Här startade jag med ett dopp i solnedgången och det kändes som att kliva in i ett vykort, så himla vackert!

Drinkar i solnedgången

Jag skyndade mig sedan att byta om för att ta en drink i solnedgången, vilket jag inte var ensam om. Denna vy vill man inte missa!

Spa på Alila Jebel Akhdar

Solen gick ner tidigt, så innan middagen hade jag bokat en behandling på hotellets spa. Jag fick välja doft på oljan (tog den som hade avslappnande effekt!) och fick en kopp ingefärste. Sedan en härlig belenesisk massage, som startade med fottvätt och fotmassage och sedan en oljemassage.

Efter behandlingen fortsatte jag till en del i spa:et med ångbastu och bubbelbad – underbart!

Middag på Alila Jebel Akhdar

Middagen här på Alila Jebel Akhdar var en av den godaste under hela resan. Fluffigt nybakat bröd, en mustig fisksoppa med hummer och tonfisk och sedan en omansk hummer – så himla gott. Till maten en frisk chardonnay. När allt var så vällagat tog jag även en dessert – ”Melting Chocolate Dome” med en kula glass i en större chokladboll, som man smälte ner med varm kolasås. Galet gott!

Stjärnklart i bergen

Efter middagen gick vi till en plats en bit bort från hotellet där man har kikare för att kolla in stjärnorna. Perfekt stjärnklart denna kväll – så vackert!

Turn-down service

När jag kom tillbaka till rummet hade man gjort en turn-down service, där man drar för gardinerna, dämpar belysningen, bäddar upp sängen för att sova och ställer fram tofflor vid sängen.

Via Ferrata i bergen i Oman

Nästa morgon startade jag med Via Ferrata i bergen. Man har massor med aktiviteter under dagen, som yoga i soluppgången, matlagningskurser eller lite mer utmanande aktiviteter som denna. Jag fick ta på en säkerhetssele och sedan jag jag mer nedför berget med en guide, för att ta mig runt en slinga, längs och uppför berget, säkrad hela tiden vid en tjock stålvajer.

Klart läskigt, men kul och en så härlig känsla när jag var klar!

Frukost på Alila Jebel Akhdar

Efter denna utmaning kunde jag unna mig frukost med extra gott samvete. Här serveras all frukost a la carte och jag tog en tallrik med färsk frukt, en toast med avocado och pocherat ägg, blodapelsinjuice och svart kaffe. Supergott och så lyxig känsla att få allt serverat.

Poolhäng i bergen

Jag spenderade sedan någon timme vid poolen. Även om jag älskar att se havet, så är utsikten över bergen något speciellt som jag har svårt att få nog av.

Lunch i solen

Vi avslutade med en mocktail och lunch i solen innan det var dags att åka vidare på vår intensiva resa. Aldeles för tidigt – här skulle jag gärna bott 2-3 nätter till och gjort fler aktiviteter. Bland annat kan man här gå vandringar i bergen på 2-5 timmar vilket jag blev så sugen på! Ah, detta lyxhotell i bergen i Oman kommer jag drömma mig tillbaka till!

Fakta om Alila Jebel Akhdar

• Ta er hit: Med bil tar redan 2,5 timmar från Muscat
  • Pris: Dubbelrum för två personer från 8000:- sek per natt, inklusive frukost
  • Missa inte: Att kolla in aktivitetschemat – med mängder av aktiviteter varje dag!
  • Läs mer på deras egna site här.

Mer tips om Oman

Inom kort kommer alla mina tips om Oman här på bloggen. För detta land är så mycket mer än bara sol bad och underbara hotell uppe i bergen. Enklare hotell i öknen och wadis man kan bada i, för att ge några exempel!

Resan till Oman var en pressresa ihop med Omans turistbyrå. Tankar och åsikter är som vanligt mina egna.