Snorkling med havssköldpaddor i Oman

Den första dagen i Oman tog vi en båtutflykt ut på havet för att spana efter delfiner och snorkla. Vi tog oss till hamnen dör det fanns massor med båtar och jag såg till min glädje att vi skulle åka med en av de större motorbåtarna.

Delfinerna var svåra att hitta

Här finns normalt stor chans att se delfiner men just denna dag var de ovanligt svåra att hitta, så efter en timme gav guiden upp och vi tog oss istället till en lugn vik för snorkling.

Snorkling med havssköldpaddor

Snorkling med havssköldpaddor i Oman

Vi kastade ankar i en underbart fin liten vik som även hade en liten sandstrand och under ytan ett vackert korallrev med massor av fisk i stora stim.

Efter en stund fick jag även syn på en av de många havssköldpaddor som finns här. Så mäktiga djur – jag skulle kunna simma efter dem hur länge som helst men de är lite skygga och simmar ofta mot djupare vatten när man får syn på dem.

Efter snorklingen gav jag mig ut med en kajak och sen var det dags för lunch ombord!

Arabisk lunch ombord

På denna båt hade de en liten grill de kunde fälla upp, så lunchen ombord blev en riktig gourmetlunch! Härlig sallad och hummus, flera olika grillspett och när vi trodde lunchen var slut serverades nygrillade hamburgare – så mycket mat!

Mätta och belåtna åkte vi tillbaka mot hamnen. En så härlig snorklingsutflykt som jag verkligen kan rekommendera.

Läs mer om denna utflykt hos RoyalBlueCruise som vi åkte med. Man kan både hyra en privat båt för sitt sällskap, eller boka en plats på en gruppresa som kostar från 500:- Sek.

Mer tips om Oman

Läs här om det första hotellet jag bodde på – The Chedi Muscat!

Resan till Oman var en pressresa ihop med Omans turistbyrå. Tankar och åsikter är som vanligt mina egna.