Höstlovsresan 2023 går till Thailand!

Nu är äntligen höstlovsresan 2023 bokad – och den går till Thailand! Vi är så peppade på att äntligen åka tillbaka till Thailand, som vi inte varit i på över 10 år. Innan dess var vi ofta i Thailand – innan barnen kom flera backpackingresor i Asien och sen när vi fick barn åkte vi flera år till Koh Lanta som vi verkligen gillade så mycket. Men efter flera resor dit och när barnen blev lite äldre ville vi se nya platser och har då på höstloven bland annat rest till Tulum i Mexico, Florida i USA, kryssning i Västindien och Halkidiki i Grekland. Vissa år har vi stannat hemma i Sverige och gjort utflykter eller tagit en kryssning till Helsingfors.

Men detta höstlov – det sista innan dottern går ut gymnasiet – var vi sugna på att återvända till Thailand och efter en hel del beslutsångest över var vi skulle och hur vi skulle ta oss dit är flygbiljetterna nu bokade!

Höstlovsresan 2023

Är det dyrt att flyga till Thailand på höstlovet?

Då våra barn går i högstadiet respektive gymnasiet är det bara själva höstlovet vi kan åka på – och det är vi inte ensamma om så priserna på flyg till Thailand är aningen högre höstlovsveckan än bara en vecka tidigare. Men det skiljer faktiskt inte så mycket som jag upplevt att det gjort tidigare. Reguljärflyget var inte dyrare på höstlovet än veckorna innan eller efter och charterpaketen skilde heller inte så mycket. Dock är flyget rekorddyrt nu, inte minst på grund av den svaga svenska kronan.

Charter eller reguljärflyg till Thailand?

Nästa val var om vi skulle boka en charter till södra Thailand (charterbolagens direktflyg går till Phuket) eller flyga till Bangkok och sedan göra en egen plan och hitta egna hotell. Först var vi inne på charter för enkelhetens skull, och det är även klart prisvärt med direktflyg till Phuket och boende för samma pris som exempelvis direktflyg till Bangkok med Thai Airways kostar.

Men jag var inte så sugen på de hotell vi hittade i charterprogrammet och vi gillade inte riktigt Phuket när vi var där för många år sedan. Inte heller hotellen i Krabi i charterprogrammet lockade så mycket och att ta sig från Phuket till Koh Lanta kändes som ett för stort projekt för bara en vecka. Vi var även sugna på att ha några dagar i Bangkok.

Så vi kikade på kombinationer med Bangkok och en ö närmare Bangkok som vi inte redan varit på och fastnade för Koh Samet som ligger drygt tre timmar med bil (och en kort färja) från Bangkok. Och istället för charter började vi researcha reguljära flygbiljetter till Bangkok, där vi även kunde maxa dagarna och flyga dit på fredagen när höstlovet startar och hem på söndagen veckan efter.

Ångesten över att boka flyg – direkt eller med byte

När vi väl bestämt oss för reguljärflyg fanns två vettiga alternativ – direktflyg med Thai Air till Bangkok för dryga 60.000, eller Air China med ett byte i Peking för drygt halva priset. Vi ställde resorna mot varandra och kom efter viss beslutsångest fram till att det billigare flyget funkar och att det kan finnas en viss poäng med att ta ett byte och sträcka på benen under resan. Medan vi inte kunde bestämma oss gick priset upp nästan dagligen, så igår gick jag inför att boka. Då hade biljetterna med Air China hunnit gå upp 4.000:-…

När jag väl skulle boka på Air Chinas site var man tvungen att fylla i alla passuppgifter. Och jag såg då att min frus pass går ut i April 2024. Jag hade ett svagt minne om att Thailand är ett av de länder som kräver att passet är giltigt 6 månader efter hemresa. Så hon fick snabbt boka en passtid och jag hittade en annan site vi kunde boka samma biljetter på som inte krävde att man fyllde i passuppgifter vid själva bokningen! Så till slut blev det bokat.

Jag har just skaffat ett kreditkort igen som ger loungeaccess – med ett tvillingkort till min fru, så de kommer väl till pass när vi väntar på nästa flyg i Peking! Och pengarna vi ”sparar” på att ta ett flyg med et byte kan vi istället lägga på hotell i Bangkok och Koh Samet. Sen är standarden på Air China troligen inte jämförbar med Thai Air, men det ska bli intressant att testa!

Så nu startar research om var vi ska bo, äta och göra i Bangkok och Koh Samet! Och ni får som vanligt alla tips jag samlat på mig här på bloggen!