Flyg med Emirates Sri Lanka – Stockholm i Business Class

Flyget till Sri Lanka gick med Emirates i vanlig ekonomiklass, men på resan hem hade jag förmånen att bli uppgraderad till business class hela vägen. Så himla lyxigt – inte minst som flyget gick mitt i natten – 03.15 lokal tid! Efter en sista middag i Sri Lanka åkte vi tillbaka till hotellet där jag kunde sova någon timme. Sedan åkte vi på en helt tom motorväg till flygplatsen,

Flyg med Emirates Sri Lanka

Flyg med Emirates Sri Lanka – Stockholm i Business Class

Här är det då att flyga business class hela vägen från Sri Lanka till Sverige? Härng med – här kommer alla detaljer!

#1. Snabb incheckning

Colomobos flygplats är ganska liten och det var rätt lång kö till incheckningen. Men har man en business-class biljett eller högre har man i vanlig ordning en egen kö till incheckningen. Så det gick väldigt snabbt och med en biljett märkt business-class kunde jag gå vidare till business loungen i väntan på avgången.

Flyg med Emirates Sri Lanka - Stockholm i Business Class

#2. Emirates business lounge i Colombo

Emirates har en egen business lounge i Colombo, som bara är för deras resenärer. En stor lounge, med en generös buffé med mat och dryck, vilstolar, fotöljer och bord, dusch etc. Så här mitt i natten var jag inte hungrig, men att ta på ett glas bubbel kändes rätt här!

Emirates business lounge i Colombo

#3. Flyget från Coloumbo till Dubai

När det var dags att boarda gick jag till flyget och slog mig ner i mitt bekväma stora säte och fick ett glas skumpa att smutta på medan alla andra passagerare gick på.

Dett är tredje gången jag åker business med Emirates. Första gången var 2016 till Dubai. Då ville jag verkligen maxa upplevelsen och inte sova bort så stor del av resan. Nu när jag hade lite mer rutin valde jag att passa på att sova hela resan från Colombo till Dubai. Så snart vi var i luften fällde jag ner mitt säte till liggande läge, bad flygvärdinnan att inte väcka mig för frukost,. stoppade i öronpropppatr och tog på ögonmask. Sedan sov jag nästan hela vägen till Dubai!

Tips är att sätta bältet utanför filten när man sover – då blir man heller inte väckt om det blir turbulens och flygvärdinnorna ska kolla att alla har sina bälten på.

Flyget från Coloumbo till Dubai

#3. Byte i Dubai – mot Business loungen

Efter fyra timmar i luften var jag framme i Dubai, där det var 2 timmars väntan på flyget till Stockholm. Emirates business lounge i Dubai har jag varit på flera gånger – senast på vägen hem från Seychellerna när jag åkte economy men då kunde betala 125 USD för att komma in. Nu, med en business class biljett kunde jag gå in utan extra kostnad och började med att gå till den största loungen.

#4. Emirates business lounge i Dubai – med en egen champagnebar

Sist jag varit i denna lounge missade jag den nya champagne-baren som ligger längst in – den ville jag kolla in nu! Här finns fyra olika sorters Moet & Chandon – till det läckra smårätter. Missa inte denna bar när ni kommer till Emirates business lounge i Dubai. Så snyggt och lyxig känsla!

Emirates business lounge i Dubai - med en egen champagnebar

Mitt flyg gick dock från en helt annan del av flygplatsen, så kvinnan som kollade min biljett innan jag gick in tipsade om att gå till en annan, mindre lounge närmare min gate. Vilket lät som en bra idé. Så jag plockade upp en fin-kaffe från bartistan inne i loungen och tog mig sedan till rätt del av flygplatsn, som tog en dryg kvart.

#5. Emirates Dubai Lounge Concourse C

Emirates Dubai Lounge Concourse C ligger mellan gate 9 och 11 i Concource C och var lite trixig att hitta, Men väl framme var det ett perfekt ställe att äta frukost på innan det var dags att gå på nästa flyg. Även här finns en stor buffé med mat och samma utbud av drycker som i den stora loungen, men jag nöjde mig med en rejäl frukost som var riktigt bra. Sedan fräsahde jag upp mig lite innan det var dags att boarda nästa plan.

Emirates Dubai Lounge Concourse C

#6. Med Emirates från Dubai til Stockholm i Business Class

Dags för sista delen av resan hem – från Dubai till Stockholm. Jag sov så bra på flyget mellan Colombo och Dubai att jag nu var rätt pigg och njöt mer denna flygning av allt som en resa i Business Class erbjuder, som ett till glas skumpa när jag hittat min plats och gick sedan över till att testa lite olika mocktails under tiden jag koppplade upp mig på flygets wi-fi och jobbade ett par timmar.

Med Emirates från Dubai til Stockholm i Business Class

Lunchen ombord ville jag heller inte missa. En trerätterslunch som var riktigt god, där jag startade med en vitello tonnato, sedan oxfilé och avslutning med en len lemon tarte. Självklart matchat med goda drycker! Den här maten håller helt klart restaurangnivå!

#7. Hemma igen!

Jag kollade på en film och sedan var jag hemma – så snabbt har sex timmar sällan gått! Bagaget kom först – ännu en fördel med att flyga business- och jag timade Arlanda Express perfekt.

Sammantaget om att flyga med Emiraites i business class från Colombo till Stockholm.

Det är ju en dröm att flyga business class med Emirates – speciellt på en lång flygning som startar mitt i natten. Att även kunna hänga på lounger när man väntar är en lyxig bonus – och att man även kan äta där så man kan passa på att sova på flyget. Det enda som inte ingår i business class är fritt wi-fi ombord, men det kostade bara 15 USD för fritt wi-fi en hel flygning så det var värt att betala extra för.

Uppgradera till Business Class med Emiraites

Man kan såklart köpa en busines class biljett direkt när man bokar. Det kostar dock minst 4 gånger så mycket som en biljett i economy. Ett billigare alternativ är att kort inpå avresa uppgradera biljetten om det finns platser kvar i business. Men brukar få mail om denna möjlighet strax inpå avresa och man kan även gå in på denna sida med sitt bokningsnummer och se vad det skulle kosta.

Ett annat alternativ är att uppgradera sin biljett med bonuspoäng kort inpå avresa. Men det krävs många poäng för att komma upp i nivåer som räcker för att uppgradera.

Läs mer om denna resa till Sri Lanka

Denna resa till Sri Lanka var en pressresa arrangerad av Sri Lanka Tourism. Alla tankar och åsikter som alltid mina egna! Stort tack till Emirates som fixade uppgradering på denna resa hem!