Emirates Business Lounge i Dubai – perfekt vid ett långt stopp i Dubai

Efter en underbar vecka i Seychellerna var det dags att flyga hem igen – och på vägen hem sov jag ett par timmar i Emirates Business Lounge i Dubai. Mitt flyg gick sent från Seychellerna – 21.45 på kvällen. Fördel med sent flyg var att jag kunde nyttja hela sista dagen med en resa till ön Silhuettte – som var en helt fantatiskt vacker ö, med stränder i nivå med de jag var vid på La Digue. Nackdelen med nattflyg är ju att det ofta är svårt att sova…

Väl på flygplatsen gjorde jag precis som när jag flög till Seychellerna – gick på sist. Och jag såg att även på detta flyg fanns det gott om lediga platser så jag kunde ta fyra platser i rad och lägga mig raklång och sova stora delar av resan till Dubai. En sån vinstlott .- speciellt om man flyger economy.

Långt stopp på Dubais flygplats

Framme i Dubai, mitt i natten lokal tid, hade jag en lång planerad väntan på nästa flyg som skulle ta mig till Stockholm – över 6 timmar. Av någon anleding är det ofta lång väntan just när man åker tillbaka till Stockholm över Dubai – det var samma sak när jag flög hem från Maldiverna.

Jag hade gjort en del research när jag stannade i Dubaipå vägen ner om möjliga alternativ för att kunna vila i lugn och ro hemresan på flygplatsen. Skönast är såklart en vanlig säng på ett hotell – men det kostade över 300 USD för 5 timmmar på det flygplatshotell jag hittade.. Det finns flera mindre lounger man kan betala för att komma in i – men de flesta har en maxgräns på 3 timmar och de har sällan ställen man kan lägga sig ner för att sova.

De största loungerna på Dubais flygplats är Emirates egna – och där kan man stanna hur länge man vill. Jag har haft förmånen att bli uppgraderad vid några tidigare resor med Emirates och då fått access till Emirates Business lounge .- den är fantastisk och har en avskild tyst del om man vill sova. Och jag hade kollat upp att den kan man betala för att komma in på även om man flyger economy.

Access till Emirates Business Lounge i Dubai

Är man medlem i Emirates Skywards kostar det 125 USD att komma in på Emirates Business Lounge i Dubai om man har en economybiljett. Då får man stanna här länge man vill, har fri tillgång till mat och dryck, en champagnebar, duschar mm och dessutom kan man sova i lugn och ro i någon av deras små sovbås som ligger lite avsides.

Så det blev mitt val denna natt när jag anlände Dubais flygplats. Loungen är såklart öppen dygnet runt och jag älskar den lyxiga känslan i denna lounge, som på ett riktigt bra hotell.

Emirates Business Lounge i Dubai

Sova på Dubais flygplats i Emirates Business Longe

Ska man maximera allt man kan få ut av att gå in här ska man kanske inte lägga sig och sova, men jag var verkligen trött och efter jag gått ett varv runt loungen styrde jag mot sovbåsen – och det blev då just ett ledigt – Jackpot!

Sova på Dubais flygplats

Frukost nästa morgon

Jag sov helt ok i denna vilstol – mycket tack vare ögonmask och öronproppar. När mitt alarm ringde hade jag lite tid på mig att äta en liten frukost och komma igång innan det var dags att gå till gaten för flyget till Stockholm.

Sammantaget om Emirates Business Lounge i Dubai

Flyger man economy och har lång tid att vänta mitt i natten i Dubai tycker jag detta är ett perfekt sätt att sätta guldkant på resan hem. En så lyxig och snygg lounge, med gott om plats att vila och få några timmars sömn.

Denna lounge vore såklart härlig att hänga i några timmar mitt på dagen – flyger man business där loungen ingår är det ju givet. Men även i economy kam man alltså betala 125 USD för att komma in i denna lounge. Även första-klass loungen kan man betala för att komma in i när man reser i econonomy. Det kostar det dubbla, men vore himla kul att göra någon gång. Det är nog det närmaste en flygresa i förstaklass jag kommer att komma!

Läs mer om loungen på Emirates site här.