Sinharaja Forest Reserve – en fantastisk regnskog i Sri Lanka

Sinharaja Forest Reserve är en unik regnskog i Sri Lanka som var nästa stopp på min resa i Sri Lanka. Belägen i sydvästra delen av landet är Sinharaja Forest Reserve en av de sista kvarvarande urskogarna på Sri Lanka, med en tät regnskog – rik på både växt- och djurliv. Reservatet täcker en yta på cirka 11.000 hektar och har utsetts som ett UNESCO världsarvsområde på grund av dess biologiska mångfald och betydelse för bevarandet av hotade arter.

Vägen från kusten till Sinharaja Forest Reserve är en intressant resa genom små byar fram tills vägen blir riktigt dålig. Då lämnade vi vår bil och blev upphämtade av en jeep som körde den sista timmen – som gick på ringliga vägar uppför berget genom stora te-odlingar. En makalös utsikt!

Rainforest Ecolodge i Sinharaja Forest Reserve

Bilresan till Sinharaja Forest Reserve är så pass lång att få gör detta som en dagsutflykt. Man kan campa i skogen, men ett klart mer bekvämt boende finns i fom av hotellet Rainforest Ecolodge där vi checkade in. Hotellet är ett av få som ligger inne i skogen, vilket ger en unik möjlighet att uppleva naturen på nära håll.

Hotellet är utformat för att vara miljövänligt och hållbart, med en minimalistisk och modern design som smälter in i skogen. Det finns totalt 16 rum på hotellet, varav de flesta har en vacker utsikt över skogen och dess omgivningar. Rummen, som är byggda av återvunna lastcontainers är enkelt inredda med naturliga material och har bekvämligheter som privata badrum och balkonger. Så här såg mitt rum ut!

Utforska Sinharaja Forest Reserve

Rainforest Ecolodge erbjuder också olika aktiviteter för besökare som vill utforska skogen. Det finns guidade vandringar och turer, där besökare kan lära sig mer om skogens flora och fauna och få chansen att se olika djurarter, som till exempel apor och sällsynta fåglar. När vi kom fram till Rainforest Ecolodge bytte vi direkt om till vandringskläder och mötte upp en guide för en vanding i regnskogen.

Innan vi gav oss iväg fick vi ta på oss speciella långa strumpor som skydd mot blodiglar som det finns massor av i denna regnskog. Sedan gav vi oss ut.

Sinharaja Forest Reserve - en fantastisk regnskog i Sri Lanka

Vår kunniga guide är uppvuxen i närheten av detta naturreservat och hade i 20 år gjort guidade turer – så han kunde allt om regnskogen. Är man fågelskådare finns det massor med arter som endast finns just här, men även för mig som mest gillade att promenera i regnskogen var detta en maffig upplevelse. Ljudet från alla djur och insikter, märkliga träd och växter och då och då pekade guiden ut en fågel eller växt som bara finns just i dena skog.

Det finns ett par olika stigar i olika längder i skogen- vi tog den mellanlånga som tog runt 3 timmar. Detta var en bitvis ganska brant och hal vandring, men funkade även för mig som inte är så van att vandra i denna typ av terräng.

Ett kul stopp var vid ett vattenfall där det fanns ett naturligt fisk-spa. Så fort man satte ner händerna i vattnet kom små fiskar och börjde äta upp död hud – lite läskigt och jag skulle nog inte våga ta ett dopp här!

Sinharaja Forest Reserve - en fantastisk regnskog i Sri Lanka

Vissa träd i skogen betraktas som heliga och det betyder tur att krama dem!

Vi fortsatte genom skogen tills det började mörkna och hann just tillbaka till hotellet innan det började spörega.

Massage på Rainforest Ecolodge

Jag såg att det fanns en liten massagesalong där en timmes massage bara kostade 30 USD. Då det fanns en ledig tid direkt när vi kom tillbaka från vandringen tog jag en snabb dusch och gick sedan hit för en massage – medan regnet löste ner utanför.

Restaurangen på Rainforest Ecolodge

Hotellet har såklart en restaurang där vi senare åt middag. Här var det en färg- och kryddstark bordsbuffe av curries och pickles. Vällagat och supergott. Är man en vecka i Sri Lanka tycker jag man ska passa på att äta den inhemska maten så ofta det går. Det är också ett klart säkrare kort – då kockarna här verkligen kan den lokala maten – men har svårare att göra västerländska rätter som når samma nivå.

Efter middagen gick jag och la mig och sövdes av alla ljud från regsnkogen. Syrsor, grodor och massa andra läten som var förvånansvärt höga när inga andra ljud hördes.

Morgon i regnskogen

Det var magiskt att vakna upp mitt i regnskogen nästa morgon. Nu var allt tyst och himmlen var klarblå. Frisk luft efter det intensiva regnet kvällen innan.

Även frukosten var lankesisk. Yoghurt med färsk frukt och färskpressad papayajuice. Sedan en burdsbuffe med curries – ja, man äter traditionellt nästan samma saker till både frukost, lunch och middag!

Efter en frukosten åkte vi vidare – ner genom samma härliga landskap, förbi små förskolor där barn glatt vinkade åt oss, teplockare och getter.

Rainforest Ecolodge är ett coolt hotell som erbjuder besökare en unik och minnesvärd upplevelse av Sri Lankas naturlandskap och biologiska mångfald. Med sin hållbara design, olika aktiviteter och genuina matupplevelser, är det en plats som ger besökare en autentisk och hållbar upplevelse av skogen och dess omgivningar.

Att bo här kostar från 300 USD per natt för två personer i ett dubbelrum inklusive frukost och middag. Läs mer på deras hemsida här.

Bästa tiden att besöka Sinharaja Forest Reserve

För att uppleva Sinharaja Forest Reserve på bästa sätt, är det bäst att besöka under den torra säsongen, som sträcker sig från december till april. Under denna tid är vädret relativt torrt och behagligt, och det finns också större chans att få se skogens djur och växter.

Sinharaja Forest Reserve en av Sri Lankas mest värdefulla och unika naturskatter. Med sin rika biologiska mångfald, orörda skönhet och betydelse för bevarandet av hotade arter, är det en plats som alla naturälskare bör besöka på sin resa till Sri Lanka.

Läs mer om denna resa till Sri Lanka

Denna resa till Sri Lanka var en pressresa arrangerad av Sri Lanka Tourism. Alla tankar och åsikter som alltid mina egna!