Thuna paha on the edge i Colombo – show-kitchen med traditionella rätter

Vill ni verkligen gå all-in på både maten från Sri Lanka och deras kultur vad gäller dans och eldkonster finns det en restaurang ni inte ska missa! Thuna paha on the edge är en mysig utomhusrestaurang som ligger vid en kanal i utkanten av Colombo. Här serveras klassiska rätter från Sri Lanka, med ett show kitchen där man få se hur de mest vanliga rätterna görs. Dessutom underhållning med dansare och eldslukare.

Här åt jag min sista middag i Sri Lanka innan vi åkte till flygplatsen och det var en riktigt kul och god middag. Som startade i deras bar med en variant på en av mina favoritcocktails – en arrack sour. Det vill säga en whisky-sour, men där whiskyn bytts ut mot den lokala spriten från Sri Lanka – Arrack, som destilleras på cocosblomman. En perfekt cocktail att sippa på medan solen gick ner över floden.

Krabba i Sri Lanka

Sedan började en kock med den första rätten, som jag sett fram mot hela veckan. Just krabb-curries är en specialitet i Sri Lanka och här fick jag chans att se exakt hur man lagar dessa. Så kul! Massor av kryddor – och i stora mängder. När det var klart serverades krabborna direkt och det var bara att hugga in – såklart med händerna. Supergott!

Under middagen fick vi se ännu ett dansnummer med tre kvinnor som synkat framförde en traditionell dans.

Show-kitchen med traditionella rätter från Sri Lanka

Nästa del denna kväll var att besöäka det öppna köket och se hur vissa av de traditionella rätterna som jag ätit under veckan här tillagas. Ägg-hoppers, som jag ätit nästan varje frukost var den första stationen. De görs av en smet på rismjöl, ägg och kokosmjölk som får fermementera i rumstempratur under natten. Sedan steks de i en het panna till ett tunt krispigt skal, ofta med ett ägg i mitten. Supergott!

Nästa rätt var inte lika nyttig som ägg-hoppers. Detta var en smet av kokosmjöl som friterades i olja.

Sedan Kottu Roti – en populär street food rätt solm jag åt första gången när jag var på Sri Lanka. Det är en variant på pytt-i-panna där man tar gammalt roti-bröd, blandar i grönsaker och valfritt protein, ägg och kryddor. Sedan hackas detta på en stekhäll medan det steks. Enkelt och supergott!

Alla curries kommer med tillbehör för att suga upp all sås. Två av de vanligaste fick vi se här. String hoppers, där en deg på rismjöl pressas ut i tunna trådar ner i en form som ångbakas. Roti – bröd av kokosmjöl som steks i olja och serveras nygräddade.

Middagsdax

När vi kollat in hur man gör många av de klassiska rätterna från Sri Lanka var det dags att sätta sig till bords igen. Precis som när arbetarna på risfälten förr i tiden här på Sri Lanka skulle få mat kom kvinnor in med stora korgar med olika rätter, som man sedan tog för sig av. Till skillnad från arbetarna beställde jag in en iskall lokal öl till dessa läckerheter!

Så mycket olika smaker, texturer och färger. Jag älskar dessa middagsbufféer på Sri Lanka! Till middagen fortsatte underhållnigen med välsynkad dans!

Den vanligaste desserten här på Sri Lanka är utan tvekan färsk frukt. Här hade de även olika bakverk, de flesta gjorda på kokosmjöl ock kokossocker i någon form. Till det hett, sött kaffe, som blandades med socker och mjölk vid bordet!

Underhållningen peakade med en eldshow där en man som tydligen övat sedan han var liten hade övervunnit all känslighet för att bränna sig på eld.

Vilken kväll! Vilken avslutning på denna fantatiska resa i södra Sri Lanka – som blev som en liten sammanfattning av all god matjag upplevt under veckan. Hit kan jag verkligen rekommendera ett besök, både för den härliga miljön, maten och stämningen!

Läs mer om denna resa till Sri Lanka

Denna resa till Sri Lanka var en pressresa arrangerad av Sri Lanka Tourism. Alla tankar och åsikter som alltid mina egna!