Matochresebloggen
Skadat bagage på Arlanda
Arlanda Resor

Skadat bagage på Arlanda – så här får du en ny väska

Har ditt incheckade bagage blivit skadat på vägen hem och du upptäcker det vid bagagebandet på Arlanda? Det är enklare än man tror att få en helt ny väska som kompensation – så här gör du!

Skadat bagage på Arlanda – så här får du en ny väska

När vi flög hem från Dubai i julas och väntade på vårt bagage på Arlanda såg vi att en väska satt sig på tvären och stoppade alla andra väskor – vår stora väska! Det såg alla andra också och en man sprang snabbt upp på bandet innan vi hann och drog med stor kraft bort vår väska. Resultatet blev att väskan både fick en buckla och blev uppriven på sidan, oklart vad som orsakade vad.

Skadat bagage på Arlanda

Anmäl skadad väska direkt på flygplatsen

Vi gick till servicedisken som pekade oss vidare till Menzies – det är olika ställen beroende på vilket flygbolag man rest med. Här var det en smidig process där killen vant kollade på väskan, konstaterade att det var en skada (men brydde sig inte om hur skadan uppkom) och skrev en skadeanmälan. Sedan letade han i ett stort lager de hade innanför kontoret efter en liknande väska av samma märke, med tanke att ge oss en ny väska direkt.

Skadat bagage på Arlanda

Väska med posten

Men, vi reste med en extra stor Samsoniteväska som de inte hade på lager, så istället fick vi maila vår anmälan och ange exakt vilken väska det var till deras huvudkontor. Efter en dag fick vi svar och förslag på en liknande väska i samma storlek som vi accepterade och så kom den med posten inom en vecka.

Skadat bagage på Arlanda

Kvitto behövs inte för ersättning

Vi blev inte tillfrågade om kvitto eller tillfrågade om väskans ålder. Inte heller gjordes något åldersavdrag, utan vi fick en helt ny väska. Smidigt och förvånansvärt kundvänligt. Extra skönt då tålamodet efter att man rest i 10 timmar inte är på topp!

Enkelt – men hellre helt bagage

Smidig lösning, även om vi helst skulle velat att väskan inte alls skadats såklart. Väskorna var bara drygt 1 år gamla och vi köpte då ett matchande par väskor i stor och extrastor storlek med skinndetaljer för att just ha två likadana väskor. Nu har vi två olika igen och måste hitta ett smart sätt att märka denna anonyma helsvarta väska. Kanske tar något av tipsen jag skrev om i detta tidigare reportage om märkning av resväskor!

Försenat eller förlorat bagage?

Om bagaget inte kommer fram alls eller blir kraftigt försenat finns det ofta ersättning man kan få, läs mer om detta i tidigare reportage!

Har du drabbats av skadat bagage? Hur gick det för dig? Kommentera gärna!

You Might Also Like...

4 Comments

  • Reply
    ReiseLinda
    3 februari, 2018 at 16:14

    Jag har också goda erfarenheter när det gäller skadat baggage, dock blev det lite frustration innan det löste sig. Väskan kom fram till Turin med sönderslaget underrede och jag anmälde direkt vid baggagebanden. Fick ett telefonnummer jag kunde ringa dagen efter och nån skulle hämta och laga väskan. Så enkelt blev det dock inte, då lagningen inte skulle kunna ske på de två dagar jag skulle vara där. Jag fick då ett faxnummer jag kunde använda när jag kom hem, detta var kanske 10 år sen…. Gick i stället till SAS-disken vid baggagebanden på Arlande vid hemkomst och frågade hur jag kunde göra och fick en ny väska direkt. Den var dessutom bättre än den jag hade sen tidigare, så det löste sig mycket bra innan jag kom hem!

    • Reply
      christianmuda
      4 februari, 2018 at 21:05

      Intressant, ibland kanske värt att anmäla skadan här hemma då om servicenivån är bättre!

  • Reply
    Sara
    9 augusti, 2018 at 08:55

    2018/7/29/ jag har rest till frankrike lyon,
    Min väska helt förstörd det gick sönder.

    • Reply
      christianmuda
      9 augusti, 2018 at 10:20

      Hej, så trist Sara, hoppas du får en ny väska!

Leave a Reply