Matochresebloggen
Ersättning från SJ vid varmt tåg
Resor Tåg

Ersättning från SJ vid sent eller varmt tåg!

Många vet att SJ ger ersättning när tåget blir försenat (mer om det nedan) men visste du att man även kan få ersättning om exempelvis luftkonditioneringen inte fungerar?

Ersättning från SJ vid varmt tåg.

Sj är van att få mycket kritik i sociala medier så snart det uppstår ett problem på resan och har blivit riktigt bra på att snabbt gå in och svara på kritiska tweets. Jag åkte tåg upp till Dalarna i lördags och så tillbaka i går. När jag satt på tåget och kollade mitt twitterflöde kom denna tweet upp:
Ersättning från SJ vid varmt tåg
Man får alltså ersättning om luftkonditioneringen är ur funktion? Det hade jag ingen aning om. På resan upp till Dalarna i lördags var det supervarmt i kupén så jag mailade in kopia på min biljett till socialamedier@sj.se och skrev kort att jag såg på Twitter att de kompenserar för trasig luftkonditionering. Efter 20 minuter fick jag svar: ”Jag har nu återbetalat 50% av biljettpriset som kompensation för ej fungerande AC på tåget den 17 juni. Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss igen”.
Jag hade köpt min biljett via SJ’s app och betalat med Swish, och nu swishade de snabbt tillbaka 50% av beloppet. Inga krångliga formulär utan det räckte med mailet där jag bifogade en print screen på biljetten. Grymt!
Men, det är inte bara om det är jobbigt varmt man kan få ersättning, SJ ersätter även förseningar:

Ersättning från SJ vid försenat tåg

En ny lag från 2016 ger tydlig rätt till ersättning och den beror på hur lång sträcka tåget åker – alltså inte den sträcka du reser som räknas, utan tågets hela sträcka.

Ersättning om man åker ett tåg som kör 150 km eller längre:

  • Vid 60 minuters försening eller mer : 25% av biljettpriset
  • Vid 120 minuters försening eller mer: 50% av biljettpriset

Om förseningen beräknas bli längre än 60 minuter har du rätt att få assistans i form av förtäring i relation till förseningens längd och logi vid behov, under förutsättning att detta är praktiskt genomförbart.

Ersättning om man åker ett tåg som kör kortare sträcka än 150 km:

  • Vid 20 minuters försening: 50% av biljettpriset
  • Vid 40 minuters försening: 75% av biljettpriset
  • Vid 60 minuters försening: 100% av biljettpriset

Hos SJ finns en lista med de tåg som kör en sträcka kortare än 150 km.

Så här begär du ersättning från SJ för försening:

Fyll i ett formulär på sj.se som du hittar här.

You Might Also Like...

2 Comments

  • Reply
    Liniz
    21 juni, 2017 at 10:55

    Hade heller ingen aning om det! Bra tips!!

    • Reply
      christianmuda
      21 juni, 2017 at 11:02

      😄👍

Leave a Reply