Restauranger i Tunisien – sex favoriter från min första resa

När jag åkte till Tunisien var ett av mina mål att göra research kring den lokala maten och restauranger i Tunisien – just det brukar vara ett av mina fokus på de resor jag gör – oavsett om det är privata resor eller pressresor.

Jag brukar försöka hitta de mest intressanta restaurangerna i respektive stad jag kommer till. Inte bara fine-dining – utan även den mest intressanta gatumaten och gärna de bästa cocktail- och takbarerna.

På denna pressresa till Tunisien var det dock inte jag som valde restauranger och vi åt oftast på de all-inclusivehotell vi bodde på – och flera luncher på golfrestauranger. Helt ok mat de flesta gånger – ibland till och med riktigt gott. Men mestadels inte den typ av restauranger jag brukar välja själv,

Några måltider blev ändå av den typ jag hade hoppats på att få äta på i Tunisen – där vi kunde testa traditionell lokal mat, typisk för Tunisien – ch det är denna typ av restauranger som jag personligen gillar mest att äta på när jag reser om syftet är att uppleva den lokala maten – som oftast också är den godaste.

Här kommer några exempel på riktigt bra matupplevelser från min vecka i Tunisien – för er som är nyfikna på vilken mat man hittar i Tunisien om man inte äter alla måltider på ett stort all-inclusivehotell.

#1. Godaste middagen – Les Emirs i Suosse

Restaurang Les Emirs fick jag tips om från en kvinna i vårt resesällskap som växte upp i Tunisien och som hade denna restaurang som en av sina absoluta favoriter. Den låg vid en liten hamn bara tio minuters promenad från hotellet vi bodde på nära Sousse – så andra kvällen i dessa trakter bokade vi bord här.

Restauranger i Tunisien

Ägaren sedan 40 år är här varje kväll och när vi beställde deras klassiska lamm i lerkruka tog han med oss ut i köket för att visa hur man tillagade denna tunisiska specialitet, där en lerkruka fylls med kött och kryddor och ångbakas i tre timmar. Sedan knackas den upp ute vid bordet. En mustig och riktigt god gryta som serverades traditionellt med cous-cous. Till det ett riktigt gott tunisiskt vin.

Vi startade dock middagen mer en brick – friterad fildeg fylld med ägg, potatis och tonfisk som här var extra knaprig och hade den godaste fyllningen av alla bricks jag smakade under veckan.

De franska influenserna på det tunisiska köket märks inte minst på desserterna. Jag tog en chokladfondant – lite för att se om de kunde servera en perfekt sådan – och den kom in exakt som jag hade hoppats. Med en kula glass och ett gott krunch i botten. Detta var nog den godaste middagen på hela veckan i Tunisien och klart prisvärt. Viner för 100:- sek per flaska och lammgrytan som var det dyraste på menyn kostade 150:- per person.

#2. Intressantaste lunchen på Dar Zaghoan

Den lunch som gjorde störst intryck var Dar Zaghoan långt ute på landet – 60 km från Tunis. Här har man egna grönsaksodlingar och det finns en stor restaurang med bord både inom- och utomhus. Man har här även några enkla hotellrum, en liten pool och ett litet hamam. Avslappnat och lite hippie-känsla över detta ställe – som påminde om Rosenhill utanför Stockholm.

Restauranger i Tunisien

Lunchen här var mycket traditionell och startade med en assiett med smårätter och nybakat pannbröd. Dessa små aptitretare fick vi i olika varianter flera gånger under veckan, men dessa tyckte jag var mest intressanta, med mycket tryck i smakerna, som var ett brett spektra från len kanel till het chili. Oliver, omelett, grillade chilis, harissa med mera.

Så mycket smårätter att man nästan var mätt innan varmrätten kom – även här lerbakat lamm med cous cous – dock inte lika spektakulärt serverad som på Les Emirs. Det fanns däremot andra klart mer oväntade inslag, som en fiolspelande och sjungande duo som underhöll vid lunchen. Och efter en dessert på frukt tog en högljudd grupp över och spelade det som jag gissar var en traditionell festmusik. Skränigt men kul!

#3. Lyxigaste lunchen på ett boutiquehotell

Den lyxigaste inramningen av lunch var på boutiquehotellet Dar el gaied el maamouri som ligger i Nabeul, en liten stad strax norr om turistorten Hammamet. Här fick vi ett fantastiskt vitt vin och en långsmal variant på brick som kallades ”fatimas fingers”. Deras hemgjorda ”grillade sallad” som görs på chili och vitlök var magiskt god och till det ett nybakat bröd.

Boutiquehotell i Tunisien

Sedan ännu en variant på lamm med cous-cous, som här kom in med ägg, russin och knapriga kikärtor. Den underbara miljön på detta boutiquehotell gjorde detta till den klart lyxigaste lunchupplevelsen! Läs mer om Dar el gaied el maamouri här.

#4. Godaste drinktilltuggen – på hotel La Badira

La Badira är ett lyxigt adults-only hotel vid stranden i Hammamet och på deras takterrass tog vi ett glas vin i solnedgången en kväll och fick en bricka med drinktilltugg till som var de mest tilltagna jag varit med om. Små stekta fiskar, bläckfiskringar, kycklingvingar, oliver och mandlar – så mycket gott – och utsikten från denna terrass och från sandstranden nedanför var magisk.

#5. Godaste frukosten på Hotel Golden Tulip Carthage

För mig är det lyxigt när en frukost har element som färsk frukt, en kock som gör omelett på beställning och kanske färskpressad juice. Ett hotell som hade allt detta och mycket mer på sin frukost var Hotel Golden Tulip Carthage – ett femstjärnigt hotell norr om Tunis. Klart godaste frukosten på resan – som man kunde äta i skuggan vid deras stora pool.

Läs mer om Hotel Golden Tulip Carthage här.

#6. Mest genuint tunisiska frukosten på Domaine de Segermés

Nuförtiden äter många tunisier en fransk-inspirerad frukost med bara en croissant och kaffe, men en traditionell tunisisk frukost är klart mer näringsrik. Vi fick lite smakprov på vad arbetare på en gård i Tunisien traditionellt brukade äta när vi besökte en olivgård. Bland annat en smet på korn, mjöl och socker, små bröd fyllda med hackade oliver och bröd man doppade i olivolja blandat med honung. Klart intressant att smaka!

Läs mer om besöket hos Domaine de Segermés här.

Det går med andra ord att hitta riktigt intressant och mat i Tunisien, men det kräver research och att man tar sig ifrån de mest turistiga all-inclusivehotellen – som inte riktigt ger rätt bild av vad Tunisien har att erbjuda i matväg.

Läs mer om Tunisien

Resan till Tunisien var en pressresa arrangerad av Tunisiens Turistbyrå. Alla tankar och åsikter är som alltid mina egna.