Gammelgården på Högfjället – Mysigt hotell i Sälen

Gammelgården är ett riktigt mysigt hotell i Sälen som jag tidigare bara ätit våfflor på (de är kända för sina våfflor med hjortronsylt!). Det är också ett populärt hotell för längdskidåkare – så när jag skulle upp till Sälen för att öva längdåkning var Gammelgården ett givet val att prova. Jag älskar Högfjällshotellet som ligger bara ett par hundra meter bort, men tycker även om att prova nya hotell. Och lite mindre hotell har helt klart sin charm.

Gammelgården består av en huvudbyggnad där restaurangen finns i ett vackert timmerhus från 1600-talet som flyttades hit 1945. Själva boendet finns i låga hus byggda runt huvudbyggnaden. Det finns totalt 37 rum, vissa i klassisk lodgestil och andra inspirerade av Carl Larssons Dalastil. Jag bodde i ett av lodge-rummen, som ligger i en L-formad byggnad, med ett gemensamt vardagsrum innanför entrén.

Mysigt hotell i Sälen - Gammelgården på Högfjället

Dubbelrum på Gammelgården

Jag fick ett fint och rymligt dubbelrum på bottenvåningen med heltäckningsmatta, bröstpanel på väggarna och mönstrad beige tapet. En stor dubbelsäng, två fåtöljer och ett litet bord. En stor öppen garderob. TV och en liten kaffemaskin vid sängens fot. Fönster som vätte ut mot skogen.

Det mest unika med detta rum var att det var knäpptyst. Gammelgården är verkligen inget partyhotell och jag fick en känsla att att alla gäster gick och la sig ungeför samtidigt – trötta efter en dag med längdåkning som de flesta andra gäster också var här för.

Bastu på Gammelgården

En trappa ner i huset jag bodde i fanns en bastu, som var på dagligen från 15.00.. Vissa tider bara för kvinnor / män men oftast mixad bastu som man inte behövde boka utan bara gå ner till, Underbart att ta en bastu efter en dag i backen, hit gick jag varje dag när jag åkt klart. Det fanns även möjlighet att beställa behandlingar här.

Inne på Gammelgården

Måltiderna serveras i det gamla 1600-talshuset och man får akta huvudet när man går in, den andra dörrposten är bara 150 cm hög. Innanför den finner man en mysig lounge med öppen brasa – perfekt för en lugn after-ski eller en fördrink innan middagen.

Middag på Gammelgården – årets viltkrog

Inne i matsalen är det så långt från modert nordiskt ljus man kan komma. Tjocka stammar av massivt trä bär upp huset och det är även omålat trä på väggar, tak och golv. Mysig belysning med tända ljus på borden och små taklampor över de större borden. För att ytterligare förstärka dalakänslan är all kvinnlig personal klädd i en modern variant av folkdräkt. Och så matchande tygtavlor på väggarna.

Middag på Gammelgården - årets Viltkrog

Det finns ingen bakgrundsmusik, men ett stilla sorl från alla gäster skapar en mysig stämning – kanske tack vare att det var nästan fullsatt här bägge kvällarna jag åt middag här.

Restaurangen har blivit utsedd till årets Viltkrog flera år i rad – och vilt är dominerade på menyn, som dock även har vegetariska rätter och fiskrätter. I det skidåkarpaket jag hade bokat ingick middag med förrätt och varmrätt som köket satte ihop – en ny för varje dag.

Middagen började med en brödservering som var en riktigt bra start, med hembakade små mjuka filmjölksbröd ocb ett lövtunt knäckebröd . Så gott bröd att det var svårt att inte äta upp allt innan förrätten kom in. För den bakintresserade finns recepten på det tunna knäckebrödet på menyn.

Första kvällen var min förrätt gazpacho – och sedan pannpiff med en mustig gräddsås, rårörda lingon, pressgurka och ett lent mos. Klart otippat med en gazpacho på denna viltkrog – men god! Pannbiffen en perfekt skidåkarmiddag.

Nästa kväll var det genomgående vilt. Till förrätt en gravad rentartar med pecorino från Bredsjö, kapris, örtolja, syrlig senapsemulsion & friterad schalottenlök. Riktigt läcker. Även varmrätten denna dag var en fullträff. Hjortrostbiff – perfekt rosa och riktigt mör. Till den ugnsbakade morötter, stuvad vitkål, halstrad ostronskivling och en mustig lingonskysås. I dryckesväg flera lokala ölsorter och ett tiotal viner på glas.

Frukost på Gammelgården

Frukosten serveras i samma matsal som middagen och var även den riktigt bra med bland annat flera sorters hembakat bröd, perfekta mjukkokta ägg och havregrynsgröt kunde man beställa in en portion av och få serverad vid bordet. Perfekt med en riktigt bra frukost för att ladda upp inför dagens skidåkning!

Längdskidåkning med utgångspunkt från Gammelgården

Rakt nedanför Gammelgården startar längdåkningsspår som går upp på högfjället till vackra platser som Storfjällsgraven eller Hemfjällsstugan – mellan 10-15 kilometer fram och tilllbaka. Jag tog spåret till Storfjällsgraven en dag – och det är otroligt vackert uppe på högfjället, Men vägen går ganska rakt med svag lutning uppåt på vägen dit – så det är inte så varierande åkning, Skönt dock på vägen tillbaka när det nästan bara är nedför.

Framme vid Storfjällsgraven finns en stuga med enkel servering och en magisk utsikt från deras uteservering, Jag hade tur med vädret när jag kom hit och kunde äta min lunchvåffla med bacon och creme fraishe i vårsolen – underbart!

Fler lite mer kuperade längdåkningsspår finns vid Högfjällshotellet som bara ligger ett par hundra meter bort. Detta är till största delen bra preparerade spår, mellan 3-10 kilometer. Här åkta jag både dagen jag kom och sista dagen innan jag åkte hem. Kul, lättåkta och varierande spår.

Det finns även massa bra längdåkningsspår bara 10-15 minuter bort med bil om man stannar längre och vill ha variation!

Vill man istället åka utför har man även liftsystemet vid Högfjällshotellet runt hörnet, men det är inte riktigt samma ski-in-ski-out på Gammelgården som på Högfjällshotellet.

Andra aktiviteter i närheten

Precis nedanför Gammelgråden avgår aktiviteter som jag gjorde när jag var uppe i Sälen med vår son för två år sedan. Då körde vi både hundspann (läs mer om en sån tur här) och snöskoter (läs mer om en sån tur här). Kan verkligen rekommenderas!

Läs mer om Sälen

Jag har varit i Sälen både på vintern och på sommaren, och nu gjort nästan allt man kan göra här uppe, förutom vandinrg. Det kanske få bli i sommar!

Sälen på vintern

Sälen på sommaren

Besöket gjordes i samarbete med Gammelgården. Alla tankar och åsikter som alltid mina egna.