Cross country-cykling i Sälen till Stensjön och Storfjällsgraven

Det finns. massor med leder för cross country cykling i Sälen och vi tog med våra egna mountainbikes för att utforska lite av dessa leder. I år har man byggt ut och förbättrat lederna ännu mer, så vi kunde ta cyklarna direkt från Högfjällshotellet där vi bodde och rulla nedför hela vägen till Lindvallen. På små grusvägar, spångar och sista biten på asfalt.

Liften upp till toppen

I Lindvallen tog vi samma lift upp som dagen innan när vi körde Downhill, men denna gång åkte vi inte ner utan fortsatte åt andra hållet – mot Stensjön.

Cross country-cykling i Sälen

Stensjön på toppen av Sälenfjället

Stensjön är en populär plats att både cykla och vandra till, som ligger drygt 3 kilometer från liften på toppen. En så cool plats, med en sjö som är en populär plats att svalka sig på heta dagar – och att bygga stentorn vid och i.

Cross country-cykling i Sälen Stensjön

Vidare till Hemfjällsstugan

Från Stensjön följde vi leden vidare til Hemfjällsstugan. Hit åkte vi snöskoter i vintras – riktigt kul att åka samma väg nu sommartid! Magiskt vacker utsikt – så vi tog en del pausar bara för att ”ta in” fjällen!

Från Hemfjällsstugan till Storfjällsgraven

Hemfjällsstugan var sommarstängd och från den fram till Storfjällsgraven råkade vi ta en vandringsled som verkligen inte var tänkt för cykling. Extremt mycket stora stenar, så vi fick dra cyklarna en knapp halvmil. Vackert, men jobbigt!

Cross country-cykling i Sälen

Fika på Storfjällsgraven

Även Storfjällsgraven besökte vi i vintras, då tog vi oss hit med ett hundspann. Nu på sommaren har de öppet och är ett populärt stopp för både cyklister och vandrare. Lång kö till den lilla kiosken som serverar kokt korv, gulasch och våfflor, men värt väntan – utsikten härifrån är härlig!

Spången tillbaka till Högfjällshotellet

Från Storfjällsgraven fanns det en spång nästan hela vägen tillbaka till Högfjällshotellet – men den var smal – oftast bara två brädor. Så man fick verkligen koncentrera sig för att hålla balansen!

Fler cross country-leder i Sälenfjällen

Nästa gång vi kommer hit ska vi ta oss lite längre. Från Högfjället kan man ta en led till Hundfjället och sedan ta sig vidare till Rörbäcksnäs – med stigar ofta omnämnda som Sveriges bästa singletracks. Här finns en mängd olika spår i olika längder och svårighetsgrader.

Läs mer om sommar i Sälen