Matochresebloggen
Flygskam
Flyg Resor

Flygskam – ett svenskt storstadsfenomen utan effekt?

Jag kom just hem från Austin i USA där jag var på konferensen SXSW Interactive i en vecka, helt klart den mest givande konferens jag någonsin varit på. Mer om SXSW och Austin på bloggen inom kort, men jag börjar med det som slog mig efter en dryg vecka i USA. Ingenstans var frågan uppe om att flyga mindre. Än mindre att de som flyger drabbas av flygskam.

Däremot påmindes jag om anledningen till att invånarna i USA släpper ut mer än tre gånger så mycket co2 per capita i form av bränsleutsläpp än vi Svenskar. Man bor i hög utsträckning i egna villor som ligger utspridda och man tar sig överallt med bil på stora motorvägar som är fulla med bilar i stort sett dygnet runt. Bensinen kostar mindre än hälften än i Sverige, bilarna är av klart större storlek överlag och jag såg sällan mer än en person i varje bil.

Jag frågade en taxichaufför vi åkte med om man diskuterat vägtullar eller andra åtgärder för att minska bilåkandet i Austin, men det var inget han någonsin hade hört någon ens föreslå. Ingen bilskam heller alltså (även fast det såklart redan kommit förslag här hemma i Sverige om att man även bör känna skam när man åker bil).

Flygskam – ett svenskt storstadsfenomen?

I min egen sociala-medier-bubbla är flygskam ett hett ämne och det är lätt att tro att alla nu börjat fundera över sitt flygande. Kanske har det även spritt sig till andra länder?

Googla “flying shame” och det kommer mest upp träffar om det svenska fenomenet att flygskam har blivit ett begrepp och att många svenskar väljer att stanna på marken.

FlygskamMen det kanske är stort i Tyskland? Testa att Googla Flugscham och även där är det rapporter om fenomenet i Sverige som toppar. Samma sak om man googlar vliegschaamte och ser vad man kan läsa om detta på holländska.

FlygskamFlygskam

Ett internationellt fenomen alltså – hur vi i Sverige tror att vi kan påverka världen eller utvecklingen genom att avstå att flyga.

Flygskam v/s Billiga flygresor

Men hur stort genomslag har det egentligen fått? Man kan tro att de flesta svenskar nu bestämt sig för att stanna på marken på grund av flygskam, men i själva verket verkar det vara en relativt liten grupp som får stor uppmärksamhet i media. Ett exempel är att se söktrender på Google. Om man jämför “Flygskam” (blå linje) med motsatsen “Billiga flygresor” (röd linje) är resultatet tydligt för de senaste 90 dagarna. Och i den mån det söks på “flygskam” är det bara i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö man ser någon mätbar trend i Googles analysverktyg.

FlygskamFlygskam

Resmål långt bort “Bubblar”.

Även i själva bokningarna kan man se att svenskarna flyger som vanligt under denna vinter. Så här ser Tickets bubblarlista ut med: resmålen som trendar vintern 2018/2019. Det är resmål långt bort som man knappast tar tåget till:

  1. Addis Abeba, + 584 procent
  2. Kairo, + 200 procent
  3. Beirut, + 193 procent
  4. Nairobi, + 189 procent
  5. Teheran, + 126 procent
  6. Kapstaden, + 96 procent
  7. Tallinn, + 75 procent
  8. Banjul, + 75 procent
  9. Johannesburg, + 73 procent
  10. Hurghada, + 48 procent

SAS Ökade i Januari 2019

Även flygresor överlag ökar, SAS ökade t ex antal passagerare i Januari 2019 med ett par tusen jämfört med Januari 2018.

Flygskam

Vad gör politikerna då?

Ja, flyget finns på agendan hos vår infrastrukturminister och man jobbar nu efter flygstrategin som togs fram 2017. Men de har inte ett kraftigt minskat flygande som prio, utan andra mål som att öka Arlandas attraktivitet och att vi ska ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. Regeringen gör visserligen en satsning om 100 miljoner kronor för åren 2018-2020 för forskning och utveckling av biobränsle för flyg. Men i sammanhanget är det en struntsumma om man verkligen snabbt vill hitta ett alternativt sätt att driva flygen.

Och om inte ens politikerna i Sverige har frågan om minskat flygande högt på agendan så är chansen obefintlig att politiker i länder som Indien, Kina eller USA som ligger i toppen vad det gäller utsläpp från drivmedel driver detta på bekostnad av ländernas utveckling. De ekonomiska konsekvenserna av att med styrmedel som dramatiskt höjda skatter eller lagar minska flyget  är helt enkelt för stora.

Dags att bredda fokus!

Kanske är det dags nu att bredda fokus till de 95% av Sveriges (97% av de globala) utsläppen av co2 som inte beror på flyget? Svårare, men det kanske är där vi hittar den egentliga lösningen?

Och börja fokusera på det härliga med att semestra i Sverige, kanske till och med från politiskt håll hitta incitament till detta,  istället för att försöka skambelägga personer som flyger?

Andra faktorer än flygskam kan minska flygandet

Det finns ändå tecken på att Svenskarna kommer att minska sitt resande med flyg. I alla i sommar. Förra årets rekordsommar och den svaga kronan ses som de största anledningarna till att man ser en aningen vikande efterfrågan på charterresor sommaren 2019 och att fler än tidigare kommer välja att semestra i Sverige, detta skriver SVD som nyligen intervjuat flera personer på olika bolag i resebranschen.

Den allra främsta anledningen till att fler planerar Sverigesemester i sommar är förra årets rekordsommar

Man tror även att klimatfrågan påverkar besluten, men det är inte den starkaste drivkraften till att semestra hemma. Och framförallt inte flygskammen!

Läs mer:

You Might Also Like...

6 Comments

  • Reply
    pilla
    19 mars, 2019 at 19:01

    Återigen bevis på att Svenne banan tror sig veta bäst och skall rädda världen. Flyget står för 2% av allt utsläpp och sveriges del i det hela är mycket liten. Börja i rätt ände att rädda världen folk. Kolkraftverken i Kina t.ex. Och importen av el vi själva gör från Tyskland – inte direkt grön el. Umgås internationellt varje dag och tar av nyfikenhet upp denna svenska fråga – folk ställer sig frågande och skrattar åt vår besservisse attityd. På den nivån är det. Ja, jag tycker miljö är viktigt och har alltid gjort det men denna nivån är patetisk.

  • Reply
    Daniel | FlyingDryden
    19 mars, 2019 at 19:59

    Bra koll med internationella svep och det är ju lite som jag länge misstänkt. Svenskt fenomen. Det tråkiga är ju att en inte ens kan åka tåg längre för då är man tågskrytare. När i hela fridens namn gör man egentligen rätt?

  • Reply
    The Whole Map
    19 mars, 2019 at 19:59

    Otroligt bra inlägg i debatten med konkreta fakta.

    Kul med inlägg som breddar debatten och inte bara tar ena sidan till försvar.

    /Gustav och Julia

  • Reply
    David
    20 mars, 2019 at 13:57

    Varje resa du gör med ett flygplan släpper ut koldioxid. All koldioxid du släpper ut förvärrar möjligheterna för dina barn och barnbarn att leva på jorden. Inte så mycket mer att säga än så.

    • Reply
      christianmuda
      20 mars, 2019 at 22:55

      Hej David, ja – det stämmer såklart. Detta inlägg handlade dock om flygskam och den bubbla många lever i.

  • Reply
    Klemperer
    15 april, 2019 at 17:11

    CO2 och mer som släppas ut tack vare att flyga är inte med i “CO2-statistiken” i vår länder. Mina vänner – som flyger som om det vore ingen framtid och klimatförändringar ingen problem alls – från Tyskland flyger omkring 10 gånger mer än, kanske, 30 år sen. Jag känner även många socialister som – med nästan alla andra – ignorerar att nästan bara vi i västvärlden flyger, flyger. Vi i Europa flyger oftare, och Inte bara till Spanien på semester 1 gång varje 2-3 år. Nej, 2-15 gånger varje år, och runtom världen.

    Internet-sidor berättade alltid redan 2005 att det var bara “2% av CO2-utsläppningen”. Men nej, att flyga adderar 8-9%. Och det är igen inte riktig att säga så också. 80-85% av alla människor runtom världen flog (heter det så^^?) aldrig i livet! Ingen DN eller FAZ berättade om det 1 gång redan 30 år, men alla kunde veta om det.
    500 – 700 miljoner människor flyger, flyger och flyger, och mer än 6,5 miljarder aldrig gjorde det. Jag frågade 300 människor: 0 visste om att det är inte sant med “2%” och “hysterin”.

    I Tyskland är det 20-35% mer CO2 än statistiken säger. Darför att att flyga är 🙂 – inte inräknad^^. Nej. Det är inte med i statistiken, inte i Sverige, inte i USAn. Att flyga är en marknad med ganska enormt tillväxt speciellt i Europa – i hela Europa. Det stämmer att Sverige är väldigt lilla – men Sverige är med i västvärlden, och västvärlden (plus Ryssland, och tack vare industrin i China också China mer och mer i framtiden) började med klimatförstöringar. Det är sant, alla som är inte med i “flat earth society” vet det redan 1988 (IPCC rapport 1).

    Att mina “miljö” eller socialistiska vänner tänker inte en sekund på hur dålig medarbetare på lågprisflygbolad är betalad – är en annan problem :).

    Människor flyger 100 gånger mer än omkring 1960-70. De är inte lyckligare, men mer stressad. Det handlar inte om – som “flat earth society-denier” som Trump och moderata partier alltid berättar, om “eco-calvinister”. Jag förstår att flygindustrin vill “greenwash” industrin. Lobbyister var väldigt bra med det… också i Tyskland. Jag förstår väl att det är mycket bra att se andra länder – skattebefriad. Du betalar ingen skatt för Kerosin, och ingen mervärdesskatt. Men det gör du om du tar tåg eller båt eller bil.

    Lobbyister som Trump, Koch brothers, Lomborg, och många många i Tyskland som förnekade klimatförändringen vet vad är problemet. Läs om det i Naomi Kleins sammanfattning “This changes everything” (2014). Nej, det förändrade inte mycket^^. Darför att lobbyister var för stark.
    Människor som verkligen vet om klimatförändringar – och som tror man kan flyga, flyga, flyga till Thailand, Dubai, Riad, osv osv, 9 Euro till London över helgen, 11 Euro till Wien, eller 29 från Frankfurt till Stockhholm över helgen, mer, mer, mer – har fel. Det är omkring 15-30% man addera med det, i vår länder. Inte “2”.

    Jag är väldigt stolt att – 30 år sent – Greta Thunberg kom. Vi – som är inga “eko-calvinister”, tror mig^^ – var väldigt ensam utan Gretas kamp.

    Jag tror att

    – alla i världen skulle flyga till andra sidan världen. Alla 80-85% som inte kunde göra det hittills. En gång i livet. Och de skulle kunna stanna där för 2 månader. Naivt? Bara om man tror Merkels “marknad-konform demokrati” skulle vara det bästa i världen. Om man vill, så är det möjligt. 6,5 eller 6,8 miljarder som aldrig hade chansen – åka!
    – alla som flog 50 gånger eller oftare skulle sluta nu. Sluta med privat-flygande. Det var för mycket. Vi har 5-15% tillväxt varje år – bara i Europa (USA stannar på hög nivå).
    – tänk om att bekämpa nyliberalismen – äntligen. Det är ingenting annat än kapitalism som förstörar klimatet für Afrika, Asien, Sydamerika och många länder där. (stats-kapitalism i UdSSR var inte bättre, läs om det i Naomi Kleins bok och när du vill). Att utsläppa alla fossilt bränsle redan jord började – i 200 år! Vansinne, kommer vår barnbarn att säga^^. Vansinne.

    Jag vet att det är väldigt svårt att “avstå” från någonting. Men – vi? “Avstå”? Att flyga, at ha en Minicooper eller SUV, lägenheten måste ha 25-27° i Tyskland för majoriteten nu, varje år en nytt i-phone, och i-pad, och “Alexa”, och och och…osv osv. Avstå? Vem? .

    Om man är liberal, moderat – då förstår jag lite att ni tror “jo jo, det handlar om idioter, det finns ingen global warming alls”. Men våra tyska “Grüne” (miljö) är verkligen katastrofalt – annars än i Sverige, tror jag. Vår “Grüne” är “greenwashing people”. De vill att människor skulle rösta för de darför att de är “the greens and fight climate change”. He he^^. Och de vill att deras fans “lead imperial life-styles”. Och det är vad tyska gröna-anhängare gör :). Verkligen. Läs om det..

    Om du jobbar i USAn – det finns båt som behöver 20-25% av bränsle än flygplan. Men de behöver 4 dagar. Jag vet. Men vet ni att omkring 2000 berättade alla att skype osv skulle vara bra för klimatet? Oj oj, vi måste inte flyga hela tiden 10% istället av 100%…. Ähem^^. Vi flyger alltmer, också för jobbet.

    Jag ber om ursäkt, jag lärde mig svenska i Tyskland och jag kan inte skriva väldigt kort (som du kan se^^). Lite mer^^.

    Vi behöver mer tid för oss. Och vi behöver “the fast trains”, 1000 km/h, och vi behöver ärligheten. Ingen skatt för fast trains, som det är nu för att flyga, och hög skatt för att flyga. Och 1 underbart 10 000 km fly för alla som inte flog hittills :D. Det kan inte vara sant att vi kän flyga till USA för 500 Euro eller 5000 SEK! Det var 20 000 tysk Mark omkring 1970^^. Tänk om “natt-tåg”. Det kan vara himlabra med lite fantasi. Inte för att resa till USA, det vet jag^^. Men du hoppar till tåg på kvällen. Du har kanske 1 musik-tågvagn på ena sidan, och en verkligen bra (inte som idag fast food med underbetalad jobbare) restaurang-tågvagn. I mitten har du kanske 1 bibliotek-vagn, eller kino, eller vad man vill. Man kan träffa sig, det kan vara verkligen himlabra. Hoppa in på kvällen, hoppa ut nästa morgon i Italien, Spanien, eller vi från Tyskland i Sverige :D. Man har ingen rätt att ha 8 semester bara darför att man herstammer från kapitalistiska länder. Men 1 stor semester….med vänner….. med natt-tåg kanske. Tåg med lite fantasi kan vara oerhört bra, man hittar nya vänner, resan är semester och inte “Jet-lag” är problemet. Och man kan åka tåg – för mig räcker 250 km/h, jag behöver inte 1000 km/h – 20-50 gång oftare och släppa ut samma CO2 osv som med 1 flyg.

    Medelklassen i storstäder levde i en bubbla – jo. I en västvärlden-bubbla. Det är statistik och sanningen. Jag vet, som jag vet redan 30 år, att kapitalism är för stort och många är “addicted”, också addicted med att flyga, flyga, flyga. Men – tack till Gretha Thunberg för att börja en diskussion som skulle ha börjat 1988 😀

    Verkligen tack att du läsde det. Många hälsningar från Tyskland, och tro inte Dagens Nyheter – många beundrar “Friday for future” här, man pratar inte om “eko-calvinister i Sverige”. Jo, det gör de som bor i “flat earth society” redan 1988^^. Dagens Nyheter är en marknadsliberal tidning som BILD, FAZ, Süddeutsche, Spiegel. De vill inte ha diskussionen om – statistiken som stämmer. Men det är för sent ny, de hade 30 år för att sova. Räkna omkring 20% av CO2 med i statistiken, så har du vad varje Svenskarna utnyttjar. Verkligen inte 2% mer..

Leave a Reply