Matochresebloggen
Icelandair Business Class Saga
Flyg Island Resor

Icelandair Business Class Saga – mer än bara skönare säten

Ett enkelt sätt att sätta en guldkant på en resa och komma fram lite mer utvilad är att göra flygresan i business class. Visst, det är klart dyrare, men om man planerar rätt kan man även ta del av business loungen, ta en genväg förbi säkerhetskontrollen och gå ombord först!

På resan hem från Island var vi inbokade i Icelandairs Saga-kategori vilket är deras business class. Vid flygplatsen kunde jag hoppa över hela kön till säkerhetsgenomgången då passagerare i Saga har en egen vip-kö och fem minuter efter vi kommit till flygplatsen var jag framme vid loungen.

Icelandair Business Class Saga

Saga Lounge på Keflaviks Flygplats

Med en saga-biljett får man alltså även access till Icelandair-loungen på Keflavik flygplats. Flygbolagens egna lounger är nästan utan undantag bäst på ”hemmaflygplatsen” och så var det även här på Island. En stor, luftig lounge med allt från arbetsplatser och sittgrupper till sovstolar. En av de mysigaste lounger jag varit i helt klart.

Icelandair Business Class Saga

Icelandair Business Class Saga

Icelandair Business Class Saga

Frukost i Saga Lounge

Denna morgon fanns en liten frukostbuffé uppdukad och dessutom, som vanligt i lounger, alla drycker man kan önska. Just klockan 6 på morgonen var det dock bara kaffe och juice jag var sugen på 😄.

Icelandair Business Class Saga

Icelandair Business Class Saga

Jag hittade en mysig plats att sitta på lägst in i loungen där man skapat en form av modern lägereld. Efter frukost och häng i loungen var det dags att gå på flyget.

Saga klass på Icelandair

Stora breda säten och långt benutrymme är det första man slås av.

Icelandair Business Class Saga

Icelandair Business Class Saga

På morgonen var den champagne som många som åker business lägger upp på Instagram utbytt mot mangojuice. Den serverades så snart vi satt oss och vi fick varma handdukar att fräscha upp oss med.

Underhållning i Saga.

Stor modern touchskärm och 55 olika långfilmer. Relativt få nya filmer, men jag gissar att utbudet är större på längre flygningar. På denna resa hade jag glömt min lilla sladd för att ansluta mina egna brusreducerande hörlurar till underhållningen, men här fanns som tur var brusreducerande hörlurar man kunde låna utan kostnad.

Icelandair Business Class Saga

Planet tog av samtidigt som det började ljusna ute. ..

Icelandair Business Class Saga

Frukosten ombord

Här i Saga var frukosten ombord såklart lite extra. Så även fast jag åt frukost i loungen högg jag in även på denna. Märkligt hur hungrig man blir när man går upp tidigare än man brukar.

Icelandair Business Class Saga

Omelettrulle och stekt svamp, en liten sallad, en varm croissant, skir med müsli, kaffe och apelsinjuice. Lyxigt!

Efter frukost kollade jag in en av de nya filmerna som jag inte sett – ”crazy rich asians” – och sen var det dags att landa.

Icelandair Business Class Saga

Knappt tre timmar senare var vi hemma igen. Skulle man flyga längre som till USA vore det såklart ännu större vinning att resa i Saga, då man kan fälla sätet och sova klart bättre än sittande i economy.

Icelandair economy

Hur är vanlig economy då? Vägen till Reykjavik åkte vi ekonomiklass och det var helt ok det med, förutom att jag lyckades välja en fönsterplats utan fönster!

Icelandair Business Class Saga

Underhållningen är samma i economy som i business, med skillnaden att inga lurar ingår.

Ingen mat eller dryck i Ecnomy

Inte heller mat eller dryck ingår, men det finns att köpa. Jag tog här en sallad med falafel, tomater och pumpafrön som var riktigt bra och fräsch för att vara flygplansmat.

Icelandair Business Class Saga

Icelandair Business Class Saga

Wi-FI ombord Icelandair

Wi-FI ingår om man flyger Saga-klass. I economy kostar det 6 euro för hela resan. Jag testade på vägen hem när jag satt i Saga och det funkade – men var ganska långsamt. Perfekt om man tex behöver jobba, men inget för streamingtjänster.

Klimatkompensation av flyg till Island

Jag klimatkompensade denna resa via Klimatkompensera.se och det kostade totalt 228:- t/r. Just till Island är det svårt att resa med annat än flyg, men när man åker hit tycker jag man kan lägga några hundra extra på att klimatkompensera flyget i alla fall.

Klimatkompensation av flyg till Island

Flygresan till Island gjordes i samarbete med Icelandair, men som vanligt är tankar och åsikter mina egna.

Du kanske också är intresserad av...

Inga kommentarer

    Lämna gärna en kommentar