Roadtrip i Sverige – våra tips och sammanfattning av årets roadtrip.

Sverige är fantastiskt på sommaren och ett bra sätt att se mycket på kort tid är att ge sig ut på en roadtrip i Sverige. För två år sedan gick vår roadtrip i Sverige ner til Österlen. Året innan till Göteborg och norra Danmark. Innan dess till Skara, Båstad, Falsterbo, Österlen och Örebro.

i år gick vår roadtrip från Stockholm, via Söderköping till Västkusten och sedan över Värmland upp till Dalarna där vi har fritidshus.

Här kommer en sammanfattning av årets roadtrip i Sverige, med länk till alla inlägg längs vägen och våra tips till er som är sugna på att ge er ut på en roadtrip!

Första stoppet: Söderköping.

Vi tog med avsikt korta körsträckor på årets roadtrip och första dagen åkte vi bara ner till Söderköping. Min bror med familj har sommarställe en kort bit därifrån, så vi åt lunch där och hängde med hans familj hela eftermiddagen innan vi åkte och checkade in på Söderköpings Brunn. Bad, spa, middag och så en promenad i mysiga lilla sömniga Söderköping!

Söderköpings Brunn

Läs mer om bad, restaurang och boende på Söderköpings Brunn här.

Vidare mot Göteborg

Vårt andra stopp var Göteborg men på vägen dit tog vi två badstopp då det var så fint väder. Vägen gick längs med Vätterns östra kust och våra googlingar på bra badställen var riktigt lyckade.

Badstopp 1: Bunn.

Fin liten sandstrand och en brygga som man kunde hoppa och dyka från. Perfekt stopp!

Roadtrip i Sverige Bunn
Bunn

Badstopp 2: Röttle.,

Det fanns inga restauranger som verkade så bra när vi åkte längs med Vättern, så när vi blev hungriga köpte vi bara lite korv på en bensinmack och tog med oss till nästa strand min fru hade kollat upp – Röttle. Denna var ännu finare, som nåddes via en brant stig från vägen.

Efter andra badet körde vi utan stopp till Arken Hotell, vårt första boende på västkusten

Arken, Marstrand och takbarer i Göteborg

I Göteborg bodde vi första natten på det fina spahotellet Arken en kvart utanför stan. Nästa dag åkte vi på en utflykt till Marstrand innan vi checkade in på ett av Göteborgs äldsta hotell – Eggers. Vi åt middag där och sedan gick jag och min fru till närliggande Hotell Pigalls takbar medan barnen softade på rummet.

Roadtrip i Sverige Marstrand
Marstrand
Hotell Eggers i Göteborg

Gäller ju att passa på när man är i en storstad, för sedan drog vi vidare till mindre ställen uppåt kusten.

Grebbestad och Tanumstrand

Vi spenderade drygt två dagar i Tanumstrand, en stor semesteranläggning någon kilometer från Grebbestad. Vi hyrde n motorbåt och utforskade skärgården på egen hand, njöt av vackra solnedgångar och tog många härligt salta bad! Läs mer om Tanumstrand här.

Roadtrip i Sverige Tanumstrand

Från kusten till slott

Från västkusten åkte en bit söderut och in i landet, till Thorskogs Slott. Här spelades “Stjärnorna på slottet” in och nyligen fick Thorskogs slott utmärkelsen “Årets Slottshotell”. Läs mer om den vistelsen här.

Thorskogs Slott

Vidare till värmland

Roadtripen gick vidare inåt landet till Värmland, med badstopp på Vita Sandars Camping. Vi stannade till i Mellerud för att köpa med oss lunch. Bästa utbudet fanns i ICA’s salladsbar, vilket säger en del om Melleruds restaurangutbud..

Stranden var dock riktigt bra, även om det var riktigt kallt i vattnet!

Roadtrip i Sverige till Vita Sandars strand

Dömle Herrgård och Semla Spa i Värmland

först bodde en natt på Dömle herrgård, ett riktigt romantiskt ställe där vi var de enda gästerna förutom ett stort bröllopssällskap. Sista stoppet gjorde vi på Skandinaviens första spa – Selma Spa i Sunne. Förutom att bada och hänga på hotellet gjorde vi en utflykt till den vackra skulpturträdgården Rottneros.

Roadtrip i Sverige till Rottneros Park i Sunne
Rottneros Park i Sunne

Sen gick sista biten till sommarstället i Dalarna där tempot nu varit betydligt lugnare!

Våra tips när du ska ut på roadtrip i Sverige

• Planera med Google Maps. Detta har jag skrivit ett helt inlägg om här!
  • Åk inte för långt mellan stoppen. Det finns så mycket fina och intressanta ställen längs vägen som är kul att utforska. Även här kan ni använda Google Maps. Sök efter ”Badplats” så kommer bad längd vägen upp, med ratings etc.
  • Gillar ni att basta och bada bubbelpool? Dubbelkolla att hotellen ni väljer har tillgång till det!
  • Gör en plan, men var spontan. Vädret i Sverige växlar snabbt, så det är bra att ha alternativa planer.
  • Ladda ner saker att lyssna på i offllinemode, på vissa sträckor är internet svagt och varför slösa på surfen när man kan ladda ner i förväg!
  • Lek klassiska billekar på vägen som ”20 frågor”, ”Goda nyheter, dåliga nyheter” eller Ett skepp kommer lastat. Mer om dessa och fler i ett eget inlägg här.

Kuriosa: Världens första längre roadtrip genomfördes i augusti 1888 av Bertha Benz tillsammans med hennes två söner som därigenom ökade intresset för bilen som ett användbart transportmedel.