Jetwing Kurulubedda – boutiquehotell i Galle på Sri Lanka

Jetwing Kurulubedda är ett boutiquehotell i Galle på Sri Lankas södra kust, som ligger bara några minuter från stranden med bil. Trots sitt centrala läge får man känslan av att bo mitt i en djungel!

Ett perfekt ställe att få lugn och ro och komma nära naturen – så långt från ett storskaligt hotell man kan komma. Här checkade vi in en natt dagen innan vi skulle besöka Galle Fort.

Rum på Jetwing Kurulubedda

Det finns bara ett tiotal rum här i två kategorier -alla finns i tvåvåningsbyggnader. Vissa har egen pool, men jag bodde i ett av de vanliga rummen utan egen pool. Som alla gäster hade jag dock tillgång till en gemensam pool med solstolar. Jag hade även en liten terrass med stolar utanför rummet.

Båttur för fågelskådare

Hotellet ligger vid en kanal som leder ut till Mahadomara-sjön – ett populärt ställe för fågelskådare. Här ute på bryggan finns även en träkoja där man kan boka en privat middag!

Hotellet fixar turer ut på sjön för alla gäster som vill. Båtturerna här görs oftast på morgonen eller kvällen, när mest fåglar kan ses. Jag tog en kort båttur när vi kom fram – mest för att kolla in omgivningarna. Man glider fram genom täta mangroveträd, tills man kommer fram till den lilla Mahadomara-sjön. Supermysig båttur!

Restaurangen på Jetwing Kurulubedda

Restaurangen på Jetwing Kurulubedda ligger helt utomhus och man jagar bort insekter med fläktar för middagsgästerna här. Vi åt en rejäl lunch här när vi kom som var riktigt god. Den började med en äggsallad, fortsatte med en grönsakssoppa och sedan fick vi en bordsbuffé med curries, ris och pickles som jag började bli bekant med så här långt in på resan. Flera rätter, som dhal curry finns överallt, medan man alltid hittar en del nya spännande rätter på respektive restaurang. Här avslutades middagen precis som tidigare med en väldigt söt kaka på kokos.

Till frukost kunde vi välja västerländsk eller lankesisk. variant Jag valde det senare och beställde in det som jag gillar bäst till frukost här – svart kaffe, färskpressad juice, ägg hoppers och färsk frukt.

Nyttja pooler, strand och spa på Jetwing Lighthouse

Om man bor här kan man byta miljö och nyttja faciliteterna på systerhotellet Jetwing Lighthouse, som strand, pooler och spa, som ligger 8 minuter bort med bil. Läs mer om Jetwing Lighthouse – som jag också bodde på en natt – här.

Pris: En natt på Jetwing Kurulubeddaför två personer i dubbelrum med halvpension kostar runt 200 USD. Läs mer på hotellets egna webbsida här.

I närheten

Passa på att ta en båttur på Koggala Lake som ligger i närheten – Sri Lankas största sjö!

Läs mer om denna resa till Sri Lanka

Denna resa till Sri Lanka var en pressresa arrangerad av Sri Lanka Tourism. Alla tankar och åsikter som alltid mina egna!