Staycation pÄ Skytteholm med julbord, bastu och bad.

Efter vĂ„r Christmas-staycation med en julinspirerad middag fick vi mersmak pĂ„ julmat – och spa! SĂ„ i lördags Ă„kte vi pĂ„ Ă€nnu en staycation. Denna gĂ„ng till Skytteholm Hotell ute pĂ„ Ekerö. HĂ€r serverar man nu under december ett traditionellt julbord – dessutom har man en relax med bastus, varma pooler och kallbad i mĂ€laren. Ett perfekt koncept för oss!

Vi tog bilen till Ekerö, som tar en dryg timme i lördagstrafiken. NĂ€r vi kom fram var det underbart med den totala tystnaden stillheten – sĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n tempot i city. Vi hade förbokat tid för julbord och medvetet tagit den tidiga sittningen 17.00 för att sedan gĂ„ till Bastupaviljongen nĂ€r inte sĂ„ mĂ„nga andra var dĂ€r – ett lyckat drag.

Hotellrum pÄ Skytteholm i flygeln

Hotellrummen pÄ Skytteholm Àr fördelade mellan SkyttegÄrden, HerrgÄrden och tvÄ flyglar som ligger ett par hundra meter bort frÄn huvudbyggnaden (men nÀra spa:et vid vattnet!). Vi bodde i den södra flygeln i ett fint, rymligt rum med bÄde soffa, skrivbord och en stor dubbelsÀng. Badrum med badkar och ett litet kit med tofflor och badrock för spa-besöket.

Julbord pÄ Skytteholm

NÀr vi kollat in rummet och bytt om gick vi till SkyttegÄrden för Ärets första julbord. Det startade med glögg och pepparkakor utanför matsalen och sedan högg vi in pÄ den stora buffén. SjÀlvklart i sju turer.

Jag mÄste erkÀnna att jag alltid glömmer bort vilken tur man ska ta strömmingen i, och googlar dÄ upp mitt egna inlÀgg om hur man Àter julbord i sju turer! (strömmingen hör till den första turen!). Detta var ett riktigt hÀrligt, klassiskt julbord med sÄ mycket gott.

NĂ€r vi Ă€tit de första fem turerna – sill och strömming, lax och kallskuret, smĂ„varmt och ost var det dags att gĂ„ en trappa upp för dessert och julgodis. SĂ„ hĂ€r lĂ„ngt Ă€r man ju ganska mĂ€tt, men lite av detta smakade vi med, Sötsaker gĂ„r pĂ„ nĂ„got sĂ€tt alltid ner!

Julbord pÄ Skytteholm

HÀr uppe fanns ocksÄ sÀllskapsspel och biljardbord, shuffleboard och fuzzball. Vi stannade dock inte sÄ lÀnge utan fortsatte till Bastupaviljongen.

Bastupaviljongen pÄ Skytteholm

Bastupaviljongen ligger nere vid vattnet och Ă€r en byggnad med omklĂ€dningsrum, en loungedel med bar och en stor bastu. Utanför finns tvĂ„ varma badtunnor och via tvĂ„ stegar kan man ta ett dopp i sjön. Underbart att hĂ€nga hĂ€r nere – och vi var nĂ€stan ensamma. En lĂ„ng bastu och sedan ett uppfriskande dopp i sjön (för mig i alla fall), min fru uppskattar inte kallbad lika mycket – eller snarare inte alls! Men varma bad Ă€lskar hon sĂ„ den varma badtunnan utanför passade henne perfekt!

Morgondopp

NĂ€sta morgon gick jag upp lite innan min fru för att kolla in Nordic Spa, som ligger vid SkyttegĂ„rden. HĂ€r finns behandlingsrum och flera omrĂ„den med vilmöbler och soffor. Utanför finns en stor uppvĂ€rmd simbassĂ€ng som jag körde lite lĂ€ngder i. Även nu pĂ„ vintern Ă€r den uppvĂ€rmd till 32 grader.

HÀrligt nu, men detta stÀlle pÄ sommaren mÄste vara magiskt.

Jag tog Àven en ett till dopp i sjön och en morgonbastu innan jag hÀmtade min fru för frukost!

Frukost pÄ Skytteholm

Frukosten hÀr var bland de bÀttre vi Àtit pÄ hotell. med detaljer som mÄnga hotell missar, som riktigt gott surgedsbröd och saftigt rÄgbröd. Perfekt krispigt bacon och krÀmig Àggröra. FÀrsk frukt. Och man kunde steka egna vÄfflor med nÄgon specialsmet som gjorde vÄfflorna extremt frasiga med en nöt-ton i smaken.

Vandringsleder pÄ Skytteholm

Vi hade ingen brÄdska tillbaka, sÄ efter frukosten gick vi en lÄngpromenad i skogarna bakom Skytteholm. Det finns utmÀrkta leder som Àr mellan 2,5- 6,5 kilometer. Vi tÀnkte ta den mellanlÄnga, men gick lite fel sÄ det blev den lÀngsta. HÀrlig promenad som gÄr bÄde i skog och lÀngs en golfbana.

Sammantaget – vill du sticka ivĂ€g ett dygn till total stillhet, Ă€ta ett klassiskt julbord och dessutom gillar bastu, kalla eller varma bad. DĂ„ Ă€r en staycation hĂ€r nu under december ett perfekt tips. Paketen kostar runt 3400:-för tvĂ„ personer och finns torsdag, fredag och lördag fram till 17 december. LĂ€s mer hos Skytteholm hĂ€r.

Vistelsen gjorde vi samarbete med Skytteholm– tankar och Ă„sikter som alltid mina egna