Staycation på Roserborgs Slottshotell – Gourmet getaway

Staycation på Roserborgs Slottshotell! Jag och min fru gick om varandra när jag först var i Italien i nästan en vecka, sedan åkte hon och jobbade i Dalarna några dagar.

Så när vi bägge var hemma igen överraskande jag henne med en Staycation på Roserborgs Slottshotell, beläget en halvtimme med bil norr om Stockholm. Även om jag älskar att bo i stan är det underbart att komma ut på landet!
Och stället för att hamna direkt i vardagen ihop kunde vi tillbringa den på en ny plats och ha gott om tid att prata och umgås. Och kan man hitta ett paket med en mer lockande titel än ”Gourmet getaway”?

Slottflygeln på Roserborgs Slottshotell

Roserborgs Slottshotell har rum dels vid den gamla borggården i två flyglar, dels i ett nyare hus strax intill. Vi checkade in i ett av rummen i den högra flygeln. Ett vackert rum med mönstrad tapet, höga bröstlister och trägolv. Både ett litet skrivbord och en fotölj. Ett stort badrum med hörnbadkar!

Staycation på Roserborgs Slottshotell

Sedan gick vi ut för att upptäcka omgivningarna.

Naturen runt Roserborgs Slottshotell

Det var en vacker höstdag, så jag började med att sätta på bastun som finns i byggnaden strax intill borggården. Sedan gick vi en promenad genom skogen ner till vattnet där det fanns en badbrygga, där jag tog ett uppfriskande höstdopp! Fortfarande varmare i vattnet än i luften, men det var ändå skönt att ta en bastu efter!

Vi gick upp till vårt rum och bytte om. Som en van staycationgäst hade jag tagit med en liten miniflaska skumpa som vi delade på innan vi gick ner till matsalen.

Gourmet getaway – middag på Roserborgs Slottshotell

I det staycationpaket Gourmet getaway vi hade ingick förutom boende och frukost en 5-rättersmiddag, som serverades i den andra flygeln. De flesta andra gästerna som kom till matsalen var stora gäng som var här på konferens, men vi fick bord i ett eget litet rum intill där det bara var vi och ett annat par.

Som nästan alltid tog jag vinpaketet till menyn (älskar när någon valt ut passande viner), medan min fru nöjde sig med bara ett glas vin.

Det första vinet var en Chardonnay som var riktigt god och passade perfekt till tonfisk- och räktartar med koriander, dill, syrad lök och kamomillemulsion. Så härligt att åter få en rätt med lite mer komplexitet efter den goda – men väldigt enkla maten jag åt i Italien!

Nästa vin var ett glas cava som var matchad till en somrig crème vichyssoise med grillad pilgrimsmussla.

Till huvudrätten fick jag ett glas Cotes Du Rhone – ett vin jag börjat att gilla mer och mer. Till det en rejäl portion smörstekt pärlhönebröst med äppelrökt fläsksida, rotfruktskaka och portvinssås. Snyggt och supergott.

x middag på Roserborgs Slottshotell

Men än var inte middagen slut. Nästa rätt var en ostbricka till vilken jag fick ett glas halvtorr Valpolicella. Så mycket ost att vi inte orkade äta upp i närheten av allt. För lite plats var vi ju tvungna att spara till desserten. En frasig äppeltarte med crème anglaise och färska bär – till vilken jag fick ett glas dessertvin.

Vilken middag! Så gott och en trevlig servitör som både kunde presentera maten och vinet på ett bra sätt. När vi var klara fick vi tips att fortsätta till en av salongerna i huvudbyggnaden. Där kunde vi göra egen espresso och det fanns även en bar där om man ville fortsätta kvällen.

Frukost på Roserborgs Slottshotell

Vi sov superbra i de fluffiga sängarna och jag såg fram emot en riktig svensk hotellfrukost! Med ägg, bacon och grovt bröd med leverpastej och .saltgurka. Exakt det fanns på denna stora buffé – och så massa annat som gröt, fil, våfflor och färsk frukt.

Sammantaget om Roserborgs Slottshotell

Vackert läge med en stor park och Mälaren strax intill. Superfina rum – om man som vi bodde i en av flyglarna. Mat och dryck i toppklass. Inget spa tyvärr, men gillar man som jag att kallbada och ta en bastu efter räcker det gott. Eller se till att boka ett rum med eget badkar om man vill värma upp sig efter en promenad!

Läs mer om staycationpaketet hos Roserborgs Slottshotell, Denna Staycation gjorde vi i samarbete med Roserborgs Slottshotell – tankar och åsikter som alltid mina egna