Staycation på At Six – med middag i dining Room

För snart fem år sedan öppnade hotellet At Six vid Brunkebergstorg i Stockholm. Ett påkostat designhotell med 343 rum, en stor cocktailbar, restaurang och vinbar. Jag har varit där och ätit en specialmiddag, druckit riktigt bra viner i vinbaren och varit uppe på hotellets takbarer massor med gånger – men aldrig bott på At Six. Så, I helgen tog jag med min fru för en Staycation på At Six för att fira in vår kommande bröllopsdag och vi passade då på att även testa restaurangen på hotellet som jag hade hört mycket bra om!

Staycation på At Six

Det första man ser när man går in på At Six är det 2,5 meter höga marmorhuvudet Mar Whispering av den katalanske konstnären Jaume Plensa, Klart pampigt – och en klar kontrast till den typiska 70-talskänslan den rektangulära, mörkbruna fasaden ger.

Deluxe rum på At Six – med utsikt över Brunkebergstorg

Hotellet har sex olika typer av rum, från standard till ”masterpiece suite”. Vi bodde i den rumstyp som kallas Deluxe, uppe på 14:e våningen. Detta är ett av de våningsplan som byggdes till när man skapade At Six och i många av dessa rum finns små balkonger med utsikt över Brunkebergstorg.

Staycation på At Six

Rummet som är runt 25 m2 går i sobert svart på väggar och tak – golvet i vitt trä. Förutom en stor fluffig dubbelsäng finns här en fåtölj, skrivbord och en extremt välfylld minibar!

Badrummet går i vitt kakel och svart stengolv, med en duschhörna inramad av klart glas.

Gym & Bastu på At Six

Längst ner i källaren finns ett stort gym som ingår för hotellgästerna och här finns även bastus i respektive omklädningsrum för herr / dam. Öppet dygnet runt, men man behöver sätta på bastun själv en halvtimme innan man ska in och basta.

Här i bastun hängde jag både efter middagen och efter frukost innan vi checkade ut – missa inte om ni bor här!

Staycation på At Six Gym

Dining Room – Restaurangen på At Six

Dining Room är huvudrestaurangen på At Six och här hade vi bokat bord för middag. Restaurangen har öppet kök där man kan kolla in kockarna, men borden ligger inte i direkt anslutning till köket utan längs med fönstren mot torget.

Staycation på At Six

Menyn såg riktigt intressant ut och lagom omfattande, med 5 ”snacks”, 5 olika förrätter – lika många varmrätter och fyra olika desserter. Det finns även en 7-rätters avsmakningsmeny om man vill slippa att fundera på vilka rätter man ska ta!

Vi startade med ett glas champagne och två små snacks. En kul och riktigt god version på macaron – fylld med tuppaté, äpple och tryffel. Den andra var en bit jordärtskocka med ren, creme fraiche och lingon. Perfekta små lyxiga aptitretare.

Staycation på At Six Restaurang
Staycation på At Six Maten
Staycation på At Six Brödservering

I vanlig ordning frågade jag servitören vilka de godaste rätterna på menyn var och så gick vi på hans råd. Det visade sig vara en lyckträff! Till förrätt tog jag en grillad havskräfta med osetra-kaviar, potatissskum och blodapelsin. Lika vacker rätt som den var god! Min fru tog stekt kalvbräss med tryffel som hon också var klart nöjd med.

Till dessa rätter beställde vi in ett glas riesling som passade perfekt. (Det visade sig vara ett av de riesling som vi testade inför 13 mars förra året – Rieslings födelsedag!).

Staycation på At Six Kalvbräss
Kalvbräss med tryffel

Till varmrätten valde vi bägge grillad hummer som kom in utan skal, men med små goda tillbehör.

Vi var rätt mätta så här långt, men delade på en dessert. En frisk äppelsorbet med dill, maräng och vanilj. En perfekt och intressant avslutning. Första gången jag smakat dill i en dessert.

Vilken middag! Utan tvekan en an de bästa och mest ambitiösa hotellrestauranger jag någonsin ätit på. När maten är så här bra finns det ingen anledning att inte äta på hotellet man bor på!

Vinbar och cocktailbar

Det finns även en vinbar (som du kan läsa mer om här) och en stor cocktailbar på hotellet som vi tog en sväng till efter middagen. Sober stämning som verkligen kändes som en hotellbar i en storstad med en DJ som lirade musik.

Frukosten på At Six

När vi checkade in fick vi välja en tid för frukost och tog 09.15, så vi kunde sova ut. Vi sov gott (i rummet som var helt kolsvarta när mörkläggningsgardinerna var fördragna) och det var kul att vakna upp till en helt annan utsikt uppe på 14:e våningen än vi gör i vanliga fall.

Vi tog hissen ner till matsalen där det nu serverades frukost. En stor generös buffé med nybakat bröd, bullar, munkar, croissanter och pain au chocolat. Massor av färsk frukt, en kock som stekte omelett på beställning, krispigt bacon och massa olika juicer. Cappuccino som serverades med ett snyggt mönster som på ett bättre café. En riktigt bra hotellfrukost med andra ord!

Efter frukost gick jag ner för ännu en lång bastu och sedan checkade vi ut strax före 12. En så härlig och lyxig staycation som jag verkligen kan rekommendera för er som bor i Stockholm – eller för er som kommer hit på besök och vil bo riktigt bra mitt i city!

Detaljer:

At Six ligger på Brunkebergstorg ett stenkast från Sergels Torg och centralstationen.

Prisexempel: Vill man som vi äta på hotellet finns paket för 2 vuxna med boende, frukost och 3-rättersmiddag (exkl dryck) för 2990:-. Bara rum från 1895:- plus frukost.

Denna staycation var ett privat besök, men vi blev uppgraderade till ett finare rum och fick en liten flaska bubbel på rummet som överraskning.