Roadtrip till Svenska Västkusten

I helgen drar vi ut på årets roadtrip – denna gång med slutmål den svenska västkusten och med flera härliga stopp på vägen. Vi har inte varit med barnen på västkusten (förutom några gånger i Göteborg) så det är hög tid att vi åker dit!

Resan till Fiskebäckskil jag gjorde i våras gjorde mig även väldigt sugen på att se mer av västkusten och resten av familjen gillade också idén på en roadtrip till Svenska Västkusten

Roadtrip till Svenska Västkusten

Så. i helgen bär det av på en veckolång roadtrip, med flera stopp. På vägen dit en natt i Söderköping och sen med Göteborg som utgångspunkt några dagar. Sedan vidare uppåt kusten till Grebbestad. På vägen tillbaka upp till landet i Dalarna gör vi några stopp på platser och hotell jag velat kolla in länge!

Till skillnad från många längre resor där vi stannar på ett ställe kommer vi här stanna bara 1-2 nätter på varje plats och då är hotell lite smidigare än att hyra eller byta lägenhet som vi ofta annars gör.

Planerar resan med Google Maps

Som vanligt har jag planerat resan med Google Maps, så smidigt. Har börjat med att pricka in saker vi vill göra och se, och sedan hittat bra boenden längs vägen. Ja, vissa stopp är det faktiskt boendena som gjort att vi kommer stanna just där!

Roadtrip till Svenska Västkusten

För även om det är härligt att vara på landet i Dalarna är det kul med lite miljöombyte och att slippa laga all mat själv – just på semestern blir det ju ännu mer matlagning än vanligt!

Första stoppet – Söderköping

Jag är uppvuxen i Norrköping och har rest genom Söderköping otaliga gånger genom åren, men aldrig bott kvar där. Numera har min bror med familj sommarställe en bit från Söderköping, så vi börjat med att hälsa på dem och sedan åker vi till Söderköpings Brunn för en natt. Jag har inte varit på Söderköpings Brunn sedan vi hade vår gymnasiebankett där så det ska bli spännande att se hur det ser ut där nu. Ska finnas både inomhusspa och utomhuspool – lovande!

Nästa stopp – Göteborg

Vårt andra stopp blir Göteborg, där vi alltså redan varit ett par gånger. Sist var vi bland annat på Liseberg och Universeum med barnen, som sedan fick middag på hotellet och jag tog med min fru på en av Göteborgs Michelinkrogar – Koka.

Denna gång tänker vi utgå mer från vädret, är det fint åker vi nog ut till kusten, är det regn hittar vi på något kul i stan. Eller så hänger vi lite extra på hotellen! Här bor vi först en natt på Arken hotel som ligger en kvart från city vid havet med ett stort spa. Sedan en natt på hotell Eggers mitt i stan som är att av Sveriges äldsta hotell.

Tredje stoppet – Grebbestad

Efter två nätter i Göteborg tar vi oss en bit norrut till Grebbestad och Tanumstrand. En stor semesteranläggning som ser så härlig ut med massor att göra och nära till massa små mysiga skärgårdsöar och fiskebyar.

Fjärde stoppet – Årets Slottshotel

När vi tagit massa salta bad och utforskat de pittoreska fiskebyarna nog så avslutar vi västkustvistelsen med en natt på Thorskogs slott. Utsett i år till ”Årets Slottshotell” och ligger i en stor engelsk park en halvtimme norr om Göteborg.

Femte stoppet – Dömle Herrgård

På väg hem stannar vi till i Värmland på två ställen jag kollat in tidigare. Jag och sonen var i Karlstad förra sommaren och då körde vi förbi Dömle Herrgård på vägen tillbaka till landet. Denna gång gör vi ett stopp där för lite god mat och aktiverar oss med padel och en cykelutflykt. Ja, troligen bad i denna tunna också!

Sista stoppet – Selma Spa

Vi avrundar på ett hotell med ett riktigt bra spa! Jag var på Selma Spa för massa år sedan, ska bli så kul att åka dit igen. Vanligen är det 16-årsgräns i spa:et här, men under sommaren får även barn komma in vissa tider – perfekt då vi reser med barnen!

Tidigare roadtrips

Roadtrip till Skara, Båstad, Falsterbo, Österlen och Örebro

En grym resa där vi upplevde så mycket kul och helt otippat träffade Carola i Österlen som var där på husvagnssemester. Läs mer om denna roadtrip här.

Saker att göra på resan

På en roadtrip blir det ju en hel del bilåkande, även om vi gör många stopp. Sonen som älskar Youtube hittade lagom till denna resa info om att man nu kan köpa ett premiumkonto för Youtube och se saker även där offline. Gratis första månaden, perfekt. Gäller bara att komma ihåg att säga upp denna prenumeration i tid. Tips om fler saker att göra på resan – från podcasts till roliga lekar – hittar du här.

Roadtrip till Svenska Västkusten – följ resan på Instagram!

Som vanligt kommer jag posta lite saker på Instagram – främst stories – under resan. Även på Instagram heter jag Matochresebloggen.se