Jetwing Safari Camp Yala – lyxigt boutiquhotell i Sri Lanka med egna villor

Jetwing Safari Camp Yala ligger i utkanten av Yala National Park, precis vid havet. Det skapades först som ett glamping-concept med lyxiga tält, men byggdes nyligen om till stora bungalows istället. Ett fantastiskt boende om man ska besöka Yala National park och vill bo kvar en eller flera nätter i parken.

Jetwing Safari Camp Yala

När man kommer till hotellet får man först skriva sitt namn på ett litet tygstycke med ett inlindat mynt. Detta knyts vid ett träd och ska ge tur! (När trädet är fullt samlas mynten in och doneras till välgörenhet). Sedan fick vi slå oss ner medan vi blev incheckade och bjöds på svalkande iste och torkad frukt.

Jag fick min nyckel av min privata butler, som meddelade att jag kunde kontakta honom i alla frågor och han gav mig en liten mobiltelefon där hans nummer fanns inlagt. Vi slog oss sedan ner på restaurangen för lunch.

Lunch på Jetwing Safari Camp Yala

Vi beställde in en klassisk lankesisk lunch som jag redan ätit varianter av flera gånger på denna resa, Men det är alltid små lokala varianter på curries och denna var faktiskt snöppet godare än de tidgare jag ätit. Så mycket goda smaker och vackert med alla olika färger!

Jetwing Safari Camp Yala

Bungalows på Jetwing Safari Camp Yala

Sedan var min bungalow klar att komma in i. Min buttler bar min väska (trots att jag sa flera gånger att jag kunde ta den själv – är fortfarande inte helt bekväm i att bli så här uppassad!) den korta biten. Så fint! Byggd i trä med halmtak och en stor veranda. Inuti öppet upp till nock, med möbler i starka färger, väggar och golv i trä.

Ett luftigt badrum med dusch och dessutom en till utedusch. Verkligen ett drömboende!

Jag gick sedan en kortis för att kolla in stranden som jag kunde höra svagt från min bungalow.

Stranden vid Jetwing Safari Camp Yala

Detta hotell ligger vid en superfin strand, som denna dag var helt öde. De flesa här åker ju på safaris eller liknande på dagarna. Men jag insåg att här skulle man kunna hänga några extra dagar om man haft tid, Så fint!

Med Jeep ut i Yala National Park

Vi blev sedan upphämtade med Jeep och gav oss ut i safaripoarken på jakt efter att se en leopard. Läs mer om den turen i parken här!

Kvällsdopp på systerhotellet Jetwing Yala

Intill Jetwing Safari Camp Yala ligger det större, mer tradtionella systerhotellet Jetwing Yala. Man får som gäst även access till allt på detta hotell, som gym, fler restaurtanger och en enorm 70 meter lång pool. Hit gick jag och övade crawl efter safarituren – underbar pool!

Middag på Jetwing Safari Camp Yala

Middagen på Jetwing Safari Camp Yala var något extra. Kanske den godaste under hela veckan om man bortser från de klassiska lankesiska bufféerna som är en egen kategori i sig. De hade dukat upp ett bord på taket av restaurangen – där man hade haft utsikt över havet om det inte hade varit kolsvart! Innan vi gick upp hälsade vi på kockarna och kollade in råvarona som de skulle laga huvudrätten på denna kväll.

Jag startade med en cocktial på arrac – den lokala spriten – och passionsfrukt. Sedan började mnenyn med en vacker förrätt med kycklingballotine. Den fortsatte med en mustig skaldjurssoppa.

Sedan grillade lokala skaldjur och fisk, med ett glas iskallt vitt. Desserten var en choklad i flera varianter med frukt och kokos. Riktigt gott – och så mysig miljö!

Morgondopp i havet

Nästa morgon vaknade jag av ett stort gäng aport som tjattrade utanför min bungalow, de kommer tydligen ofta just hit! Jag fortsatte ner till havet för ett morgondopp och gick sedan till poolen och simmade några längder.

Frukost på Jetwing Safari Camp Yala

Jag bestållde lankesisk frukost, som, startade med färsk frukt. Sedan en soppa på ris och gröna blad, som jag smakade men som var lite för mycket nya smaker för frukost för min del! Serveringen forstatte med kokosbröd, string hoppers och så massa curries. Riktigt kul att smaka dessa traditionella frukosträtter.

Efter frukosten forstatte vi mot nya äventyr – vågsurfing i Weligama! Mer om det i nästa reportage!

Pris för att bo här!

Trots den femstjärniga upplevelsen är det inte farligt dyrt att bo här – tvärtom! Just nu kostar exempelvis rum med frukost 101 USD för 2 personer per natt – 20 USD extra för lunch eller middag.

Läs mer om denna resa till Sri Lanka

Denna resa till Sri Lanka var en pressresa arrangerad av Sri Lanka Tourism. Alla tankar och åsikter som alltid mina egna!