Botuiquehotell i bergen på Sri Lanka i en gammal tefabrik – Tea & Experience factory

Högt uppe i bergen ett par timmars bilkörning från Nuwara Eliya (dit vi tog tåget från Kandy) ligger boutiquehotellet Tea & Experience factory. Det är en gammal tefabrik som stått övergiven i över 20 år. Nyligen fick det en ny ägare som gjort om fabriken till ett boutiquehotellet. men sparat delar av maskinerna och satt igång tillverkningen igen.

Jag är bekant med ägaren sedan tidigare och han bjöd hit oss för att vara med vid öppningen av hotellet, som var startskottet till att vi bestämde oss för att åka till Sri Lanka just i somras.

Hotellinvigning på Sri Lanka

Jag har varit med på en del hotellinvigningar i Stockholm, t ex på Haymarket och Downtown Camper. Detta var dock lite mer småskaligt, högljutt och andligt.

Alla vi hedersgäster fick på oss en varsin tung blomkrans och sedan tände vi en varsin veke på en traditionell hög ljusstake. Ett gäng energiska dansare fortsatte ceremonin med höga rop och frivolter. En munk tog vid och reciterade en lång vers och sen var det dags att klippa bandet.

Några fler munkar knöt tunna armband runt handlederna för att ge oss tur och sedan startade festen, med en stor kakbuffé. Efter någon timme öppnade baren och sen stod en sen lunchbuffé framdukad!

Tea & Experience factory

Tillbaka till hotellet, som var riktigt coolt. Entréplanet i den gamla fabriken har man gjort om till bar, restaurang, reception och en liten tefabrik. Här är tanken att driva småskalig teproduktion, exakt på samma sätts om vi såg när vi besökte en tefabrik tidigare. Gäster ska kunna gå upp i de intilliggande teodlingarna, plocka sina egna teblad, vara med när tebladen förädlas och sen åka hem med påsar av sitt ”egna” te.

Restaurangen och bar på Tea & Experience factory

Även i restaurangen går te:et som en röd tråd, där man bland annat serverar en riktigt bra temarinerade kyckling! Vi åt här även en stor lankesisk brunch med allt från färsk frukt till string hoppers, olika curries och ris kokt i kokosmjölk- När man bor så här avlägset blir det ju ännu viktigare att köket är bra och det var det verkligen här – speciellt om man håller sig till lankesisk mat!

Rummen på Tea & Experience factory

Här finns 16 vanliga rum, där jag och min fru bodde i ett deluxe double och barnen testade att bo i ett av de stora familjerummen, som har både en dubbel- och en enkelsäng. I hotellet finns också en vandrarhemsdel med 12 våningssängar i et stort rum.

Botuiquehotell i bergen på Sri Lanka

Inredningen är industriell och avskalad. men samtidigt mysig och ombonad. Man har samma räfflade plåt på väggarna i rummen som det är på fasaden på huset. Polerat betonggolv. Badrum med dubbla handfat, dusch och toalett.

Evighetspool med utsikt över berg och teodlingar

Från hotellrummen kan man ta en liten bro över till poolområdet – en 11-meter lång eveighetspool med utsikt över berg och teodlingar. Så härligt ställe att hänga på!

Tea & Experience factory evighetspool

Spa och relax på Tea & Experience factory

Det översta våningsplanet har man gjort om till spa och relaxområde. Här kan man slå sig ner med en bok, ta en bastu, ett bubbelbad eller någon behandling.

Tea & Experience factory Botuiquehotell i bergen på Sri Lanka

Promenad i bergen

Vid hotellet finns massor med fina promenadstråk. Den finns guider på hotellet som kan ta en med på en tvåtimmarshike till ett stort vattenfall, men man kan även som vi gå promenad på egen hand. Vi tog samma stigar som teplockarna gör upp till toppen av berget.

Tea & Experience factory

Vi kom efter en stund fram till ett litet bostadsområde där teplockarna bor och mötte en liten tjej som var på väg till förskolan med sin mamma. Hon gestikulerade att hon ville att vi skulle ta en bild på henne och det gjord vi såklart! Det är slående hur lyckliga alla barn vi ser här ser ut, trots att de uppenbarligen har det väldigt fattigt.

Promenad i bergen

Ta sig hit – slingriga vägar

slingriga vägar

Hotellet är klart, men inte vägen. som var så dålig att det gick snabbare att gå än att krypa fram med bilen den sista halvtimmen. När vi började gå fick vi sällskap av ett gäng skolungdomar, som går denna väg upp och ner varje dag oavsett väder.

Sammantaget om Tea & Experience Factory

Detta är ett hotell som ligger perfekt om man vill ha total avkoppling några dagar, ta promenader i de vackra omgivningarna och kanske lära sig lite om, teproduktion samtidigt. Men var beredd på att bilturen upp tar längre tid än vad Google Maps säger!

Stor tack till Chandra på Tea & Experience Factory som bjöd oss hit till öppningen, en upplevelse som vi vi kommer minnas länge! Inlägget innehåller som vanligt dock bara mina egna åsikter. Mer om hotellet på deras egna webb här.

Fler inlägg om Sri Lanka:

Tåget från Kandy till Nuwara Ellya – världens vackraste tågresa

Hotell i Kandy med pool – Mountbatten Bungalow

Kandy i Sri Lanka – alla våra tips!