Kandy i Sri Lanka – alla våra tips!

Kandy är Sri Lankas näst största stad och landets kulturhuvudstad. Ett ”måste” enligt många när man besöker Sri Lanka och härifrån går även tåget som många tar en sträcka av den fortsatta resan. Staden ligger tre timmar med bil från Colombo och Kandy blir därför för många, även oss, det första stoppet på en semester i Sri Lanka.

Vår chaufför körde oss direkt från flygplatsen till Kandy och det är inte så långt, drygt 10 mil. Men, det tar över tre timmar på grund av trafiken och de små vägarna. Han körde oss direkt till vårt hotell, Mountbatten Bungalow som ligger i bergen ovanför Kandy och det var så skönt att landa här efter en lång resa. Mer om detta härliga hotell i nästa inlägg!

Dagsutflykt till Kandy ”city”.

Dagen därpå tog vi det lugnt på förmiddagen vid hotellets pool och åkte ner till Kandys stadskärna vid 12-tiden. Det var redan massor med trafik, så vår chaufför släppte av oss centralt och började att leta parkering, medan vi gick och kollade in stan. Här finns mängder med små affärer, med kläder till klart låga priser. Dock tveksamt om märkeskläderna var äkta och en skjorta jag köpte tappade knappen innan jag ens fick på mig den….

Lunch på Buono i Kandy

Min fru hade kollat upp bra lunchställen i city och i topp på Tripadvisor ligger Buono, på en liten bakgata som vi aldrig skulle hittat utan Google Maps. Här var det bara turister och det är lite samma känsla som ni vi reste runt och backpackade i Asien för 20 år sedan med Lonely Planet som guide. Alla vet att detta inte är genuint på något sätt, men ändå känner man att man hittat ett guldkorn. Vi hade ännu inte förstått att kaffet i Sri Lanka inte är någon höjdare, men här var kaffet perfekt. Man har dessutom instavänliga kaffedrinkar med kakor och glass!

Kandy i Sri Lanka - Buono

Vi tog in några sallader som var riktigt bra och fortsatte sen när vi var mötta och nöjda ut på stan igen, med riktning till ett av landets mest besökta tempel – Temple of the tooth.

Temple of the tooth i Kandy

Temple of the tooth hyser bland annat en av religionsstiftarens Buddhas tänder, som finns säkert förvarad i ett guldskrin. Templet, med dess relik, är ett berömt pilgrimsmål i den buddhistiska världen. Jag är inte religiös, men kan verkligen gila Buddismens kärleksbudskap och det lugn alla buddistiska tempel har över sig. Till detta tempel kommer många för att be och offra blommor eller mat för att få tur och välgång.

Temple of the tooth i Kandy i Sri Lanka
Kandy i Sri Lanka - Temple of the tooth i Kandy

Man har byggt ut templet i omgångar och här skulle man kunna spendera en heldag. i olika delar, museum och platser perfekta för att bara sitta och tänka eller läsa. Våra barn tröttnade dock efter någon dryg timme så stannade inte så länge som vi skulle gjort utan barn.

Temple of the tooth i Kandy
Temple of the tooth Kandy i Sri Lanka

Att tänka på inför besöket på Temple of the tooth:

• Bär kläder som täcker ben och axlar.
  • Skor tas av innan man går in.
  • Turister har egen ingång
  • Entrén ligger på ca 100 SEK per person.
  • Fota inte buddha om det är andra personer framför
  • Ha alltid ansiktet vänt mot buddha om ni fotar er själva med en staty

Kandy Lake

Vi fortsatte ner mot Kandy Lake, men det är nog ingen sjö som imponerar på så många svenskar, som är bortskämda med vackra sjöar i överflöd här hemma. Kandy Lake är som alla andra 3.000 sjöar i Sri Lanka konstgjord och när vi var här renoverades trottoaren och räcket till sjön var övertäckt med plast. Så ha inte så höga förväntningar när ni går hit! Man kan dock åka båt på sjön eller gå en promenad runt den om man vill.

After temple på Victory Hotel

Vi hade någon timme kvar innan tiden vi bestämt att vi skulle träffa vår chaufför igen, så min fru och dotter gick och kollade i affärer medan jag och sonen hittade en bar med balkong där vi istället hängde. Sonen beställde en ananasjuice och när vi efter top minuter fortfarande inte fått in den frågade vi varför. ”Färskpressad juice tar minst 10 minuter” utbrast bartendern och vi insåg att här är i stort sett alla juicer färskpressade – vilken lyx! Jag tog in en Lion Beer, den lokala ölen som serveras i magnumflaskor! Till dessa drycker tog vi cashewnötter som stekts med curryblad och vitlök – även den blev en favorit som vi sedan beställde in flera gånger till.

Hade vi haft lite mer tid skulle vi istället gått till Tavern 29 som ska vara en riktigt bra takbar i Kandy – tips om du har mer tid här än vi hade.

Ta er till Kandy i Sri Lanka

Vi åkte alltså bil hit med en chaufför vi hade under hela resan, men kan även ta tåg eller buss hit från Colombo. Mer äventyr, mindre komfort!

Sammantaget om Kandy

En typisk asiatisk stad, dock utan höghus. Men mycket trafik, massor med affärer och restauranger och mängder av människor. För oss var det perfekta att spendera en halvdag i Kandy city och sedan återvända till lugnet på vårt hotell, innan vi nästa dag tog tåget från Kandy vidare.