Turkish Airlines Business Class till Uzbekistan

Jag har flugit med Turkish Airlines flera gånger, dels till Istanbul men även vidare från Istanbul till exempelvis Oman. Hittills bara i economy, som är en bra upplevelse hos Turkish Airlines med god turkisk mat, fria drycker och bra utbud av underhållning ombord.

Men att flyga business med Turkish Airlines är såklart en helt annan upplevelse och vid resan till Uzbekistan blev jag uppgraderad så jag kunde testa Turkish Airlines Business Class. En sån härlig upplevelse!

Turkish Airlines Business Class till Uzbekistan!

Hela upplevelsen av lite extra VIP-treatment börjar redan vid incheckningen på Arlanda i en egen kortare incheckningskö och sedan var man på ett kick innanför säkerhetskontrollen på Arlanda – deras nya snabba röntgenapparater där man inte behöver ta upp något alls ur väskorna är så smidig!

Jag och några vänner som jag reste ihop med åt en sen lunch ihop på nya La Girafe och sedan var det dags att kliva på.

Turkish Airlines Business Class på en Airbus 321-200

På första flyget mellan Stockholm och Istanbul hade jag för första gången i mitt liv fått plats 1A, längst fram i planet som var en Airbus 321-200. En stor mjuk flygstol där det bara var två platser på vardera sidan gången i business.

Turkish Airlines Business Class till Uzbekistan

När jag satt mig erbjöds vi ett glas lemonad att smutta på innan det var dags att lyfta. Vi fick också se menyn för kvällen, med tre olika huvudrätter att välja på – kött, fisk eller vegetariskt.

Sedan kom en flygvärdinna med varma fuktiga handdukar att fräscha upp sig med och hörlurar för att kolla på film. Jag hade med egna brusreducerande hörlurar, men hade glömt en kontakt som behövs för att koppla dem till flygplanets system, så det var perfekt att man fick bra hörlurar att låna.

Filmtime

Det fanns massor med bra filmer och ett plus här var att de hade med IMDB-betyget, så jag lite enklare kunde hitta något bra att kolla på. Det blev Priscilla, om Elvis Presleys första fru som visade sig vara riktigt bra.

Middag ombord

Jag hann dock inte kolla så länge innan maten kom in. Först en bricka med meze, samt ost och dessert som var tänkta att ätas efter varmrätten – braised lamm som kom in när jag ätit upp mina mezes.

Turkish Airlines Business Class till Uzbekistan

Till maten tog jag först ett glas bubbel, sedan ett glas rött till lammet. Det kom även in varmt och fluffigt bröd till maten. En riktigt god flygplansmiddag!

Jag fortsatte kolla på min film och strax därefter var vi framme i Istanbul!

Se en kortfilm om flyget till Istanbul

Turkish Airlines Business Lounge på Istanbul Airport

Jag gick med raska steg direkt mot Turkish Airlines Business Lounge på Istanbul Airport – denna upplevelse i Business Class ville jag maxa!

När jag kom in i loungen var klockan efter midnatt, men det var fullt med människor. Uppenbarligen fler än jag som hade ett nattflyg som väntade. Jag kikade runt på de olika alternativen på mat som fanns  – grytor, en stor salladsbar, kebab, turkiska kringlor, pizza. Massor att välja på!

Dessutom en kaffe och te-station, flera kylar där man själv kunde ta vatten, läsk eller öl samt en liten vinvagn med vitt, rosé och rött vin samt prosecco.

Jag tog ett glas bubbel och några bitar pizza och satt sedan och bara kollade på människorna som passerade. Älskar verkligen att kunna hänga på detta sätt i en lounge i väntan på nästa flyg!

Kolla in några klipp från loungen!

Turkish Airlines Business Class till Uzbekistan Airbus 330-300

När det var en timme kvar till nästa flyg skulle gå och “go to gate” hade lyst en kvart gick jag mot gaten och kunde sedan gå in bland de första på planet.

Samma start på detta flyg – en Airbus 330-300–  med en välkomstlemonad och varma handdukar. Här fick jag även en liten neccesär på sätet med saker som man kunde behöva under sitt nattflyg – tandborste och tandkräm, öronproppar, ögonmask och strumpor.

Denna gång valde jag att sova framför att äta den trerättersmeny som skulle serveras, så jag bad personalen att inte väcka mig, fällde ner sätet så mycket det gick, stoppade i öronproppar, tog på ögonmask och somnade direkt!

Sedan sov jag i stort sett hela vägen till Uzbekistan och kände mig trots tre timmars tidsskillnad och knappt 4 timmars sömn helt ok när vi kom fram!

Se en kortfilm om nattflyget!

Sammantaget om Turkish Airlines Business Class

Sköna stora säten med generöst benutrymme, bra mat och riktigt trevlig personal. Loungen i Istanbul är en av de bästa jag varit på så det är ett stort plus om man ska resa vidrae från Istanbul. Enda detaljen som jag skulle lägga till för att öka VIP-känslan är möjligheten att få ett glas skumpa när man går ombord istället för lemonad!

Läs mer om Turkish Airlines

Stort tack Turkish Airlines för uppgraderingen! Resan till Uzbekistan är en pressresa arangerad av Uzbekistans Turistbyrå.