Matochresebloggen
Periodisk fasta 16-8
Fasta

Periodisk fasta 16-8 – så här funkar det!

Att älska mat och dryck plus att ha en personlighet som min, som vill unna sig själv saker att äta och dricka ofta, kan lätt göra att man sakta men säkert lägger på sig fler kilon än man vill. En lösning på det som funkat riktigt bra för mig är Periodisk fasta 16-8. Jag har nu testat det på vardagarna i 6 veckor och har gått ner 4 kg med den metoden.

Jag kan verkligen rekommendera periodisk fasta för er som också vill gå ner några kilo eller är ute efter några av de hälsofördelar det finns med periodisk fasta. Det är en enkel strategi som kräver väldigt lite av dig för att komma igång. Det enda är exempelvis att skippa frukosten och kvällsmackan!

Periodisk fasta – tillräckligt enkelt för att du faktiskt ska göra det, men tillräckligt meningsfullt för att det faktiskt kommer att göra skillnad.

Periodisk fasta 16-8 – så här funkar det!

Periodisk fasta innebär att man har ett “ätfönster” på ett visst antal timmar per dygn, resten av tiden fastar man och äter då alltså inget. Kör man som jag periodisk fasta 16-8 äter man under 8 timmar – resten av dygnets 16 timmar äter man ingenting.

Man kan välja vilka tider för sitt “ätfönster” man vill men jag kör det som är det vanligaste – att starta med lunch runt klockan 12 och sedan avsluta med middag och inte äta något efter klockan 20. Helt klart det enklaste sättet också rent socialt. Vi äter ändå aldrig frukost ihop hela familjen på vardagarna, så de märker inte av detta och jag kan sen luncha med kompisar eller kollegor som vanligt. Middag hemma med familjen – eller ute på restaurang – som vanligt.

Min tanke var först att endast köra periodisk fasta på vardagarna, men det har blivit så att jag även minskat mitt ätfönster på helgerna av bara farten, även om jag då oftast äter en sen frukost med familjen istället för att skippa den helt.

Sluta småäta på kvällarna

En stor skillnad för mig med denna periodiska fasta är att jag har helt slutat att äta efter middagen på vardagarna. Jag brukade ofta bli sugen på något någon timme efter middagen och då kunde det lätt bli ost, ett glas vin eller en smörgås. Nu stoppar jag helt efter middagen och äter inget alls efter 20, om det inte är något speciellt som t ex middag med vänner eller något event som håller på senare. (Jag är fortfarande sugen på att äta något framåt 22-tiden, men på sikt hoppas jag att kroppen ställer om så suget försvinner helt).

Kompensera inte med mer mat under ätfönstret

Så enkelt är det att köra periodisk fasta 16-8. Vill man få mest utväxling och gå ner i vikt gäller det såklart att inte kompensera för det man inte äter under ätfönstret i form av jätteportioner eller massa extra mellanmål. Visst, man kan bli sugen och hungrig utanför sitt ätfönster och det var ovant för mig i början. Jag har ofta fått gå och lägga mig lite småhungrig (eller sugen), men på morgonen har de hungerskänslorna försvunnit och det funkar förvånansvärt bra att klara sig på bara svart kaffe fram till lunch. Och jämför man med den 3-dagarsfasta jag körde i höstas är detta klart enklare på alla sätt.

Men jag älskar ju frukost!

Hör du till dem som tycker att frukosten är den bästa måltiden på dagen? Inga problem! Ät det du brukar äta till frukost på lunchen istället. Jag som t ex ofta äter ägg till frukost har nu börjat äta omelett till lunch de dagar jag inte har någon att luncha med. (Och de dagarna är allt för många nu när nästan alla jobbar hemifrån).

Fler positiva effekter av periodisk fasta

Förutom viktminskning, finns det flera positiva effekter av periodisk fasta. En intressant effekt är att faktiskt utsätta sig för att vara hungrig och se att man överlever ändå. Att förstå sin kropp och fråga sig själv varför man blir sugen på att stoppa i sig saker. Är det riktig hunger eller är det ett sug som kommer av andra anledningar som trötthet, att man är nedstämd och vill trösta sig eller ett sätt att göra något trevligt “ännu trevligare”.

Fler positiva effekter av periodisk fasta som nu visat sig i studier som bland annat Anna Sparre skrivit om är saker som:

  • Förbättrad blodsockerreglering
  • Bättre hjärtfrekvens och blodtryck
  • Ökat stressmotstånd
  • Bromsa effekter av åldrande
  • Minskad inflammation
  • Förbättrad kognitiv funktion

För mig är en till positiv effekt att jag även börjat dra ner på alkoholen i veckorna och ersatt det med vattenkefir som jag lärde mig göra nyligen på en kurs i fermentering på Restaurangakademien. Riktigt bra bett, i stort sett gratis i och dessutom nyttiga mjölksyrebakterier. Jag återkommer med tips på hur ni kan göra egen sån! Periodisk fasta är ju bra för att komma igång, men ska man gå ner de där sista kilona funkar det inte att dricka alkohol flera gånger mitt i veckan!

Varför pratas det inte mer om periodisk fasta?

En anledning till att det inte pratas mer om periodisk fasta är att inget företag kan tjäna pengar på periodisk fasta. Tvärtom – fastan gör ju att man konsumerar mindre mat! Metoden är så enkel att det inte behövs någon bok, kurs medlemsskap i någon klubb för att förstå den. Det behövs inga tillskott eller specialprodukter. Det enda som krävs är att man begränsar sitt ätande till det ätfönster man valt och lär sig att hantera sitt sug efter att äta!

Läs mer

Du kanske också är intresserad av...

Inga kommentarer

    Lämna gärna en kommentar