Matochresebloggen
8 sätt att stärka immunförsvaret
Covid-19 Hälsa

8 Sätt att stärka immunförsvaret

Detta är ingen hälsoblogg utan en mat- och reseblogg. Men – när möjligheterna att bland annat att resa påverkas så mycket av att så många drabbas av ett virus måste jag skriva om en sak jag verkligen brinner för. Att stärka sitt immunförsvar och olika sätt att stärka immunförsvaret – för att kunna leva ett långt och lyckligt liv med så lite sjukdomar som möjligt.

Hade alla levt bättre skulle vi säkerligen inte haft de stora riskgrupper som vi har idag – och coronaviruset skulle troligen inte påverkat oss i alls samma utsträckning. Visst, riktigt gamla människor på ålderdomshem skulle fortfarande vara en högriskgrupp oavsett hur de lever. Men de reser ju inte ändå.

Redan när jag hörde om de första fallen av Corona i Wuhan började jag att googla på tidigare influensor och sätt att stärka immunförsvaret. Det visar sig att det läggs förvånande lite forskningspengar på detta – och rapporteras ännu mindre i bredare media. Men det finns många artiklar i ämnet, bland annat en från Harward Medical School i USA som publicerades redan 2014. Inga nyheter egentligen – men mer relevanta än någonsin. De sammanfattade dessa 8 sätt att stärka immunförsvaret, många som det gjorts eller just nu pågår studier kring.

8 Sätt att stärka immunförsvaret

  1. Rök inte.
  2. Ät en diet med mycket frukt och grönsaker.
  3. Träna regelbundet.
  4. Håll en sund vikt.
  5. Om du dricker alkohol ska du bara dricka med måtta.
  6. Få tillräcklig sömn.
  7. Vidta åtgärder för att undvika infektion, som att tvätta händerna ofta
  8. Försök att minimera stress.

Inget som man förvånas över egentligen va? Men varför fokuseras inte mer av medias rapporter på detta? Man konstaterar att rökare och överviktiga personer tillhör de mest drabbade grupperna vad gäller Covid-19, att man ska tvätta händerna ofta och hålla avstånd. Inte resa alls, inte ens inom landet. Men det talas lite om vikten av sömn, minimera stress, att äta näringsrikt eller inte dricka för mycket alkohol – för immunförsvarets skull.

Utifrån dessa 8 punkter har jag letat mer, nyare forskning, som finns sammanfattad och länkad nedan. Lite mer detaljer alltså för er som vill stärka immunförsvaret – och som en följd minska effekterna om ni smittas av Covid-19 eller något annat virus.

Att arbeta med att stärka sitt immunförsvar är för mig en klart bättre strategi än att isolera sig i evighet eller hoppas på att ett vaccin kanske kommer någongång…. Och är det något vi kan vara säkra på är det väl att Covid-19 inte är det sista viruset världen kommer att drabbas av, utan att det kommer en ny influensa i någon form om ett eller ett par år.

8 Sätt att stärka immunförsvaret – med länkar till mer läsning

Vill du sätta dig in i lite mer bakgrund till varför dessa 8 saker stärker ditt immunförsvar – läs mer nedan!

1. Rök inte

Att det är dåligt att röka vet väl alla, men jag visste faktiskt inte hur dåligt det var innan jag läste lite forskningsartiklar om det. Det är inte bara lungcancer och en rad andra sjukdomar man riskerar, utan rökning ger även ett sämre immunförsvar, som då gör att man drabbas extra hårt av Covid-19. Läs mer i en amerikansk forskningsrapport här,

2. Ät en diet med mycket frukt och grönsaker.

Just kring mat finns det ju hur många olika teorier som helst, men det finns vissa saker som de flesta håller med om. Som att undvika skräpmat, godis & läsk. Att gluten tros driva inflammation i kroppen och att kött från länder som använder mycket antibiotika ska undvikas. Några länder som verkligen sticker ut för sin extremt höga användning av antibiotika är Cypern, Spanien och Italien. Köp svenskt – ekologiskt – kött istället!

Sätt att stärka immunförsvaret - ät svenskt kött

Kroppen behöver också mineraler som zink, magnesium, koppar och olika vitaminer. Bäst är såklart att få i sig den via maten, men annars är bra tillskott att rekommendera. Speciellt viktigt är det om man valt en diet utan kött. som i sig innehåller mycket av det man behöver.

3. Träna regelbundet

Träning upp till 60 minuter anses enbart gynnsamt för immunförsvaret. Här kan ni läsa lite mer om det. Det finns även forskning som visar att längre ansträngning, som exempelvis marathonlopp kan sänka immunförsvaret då det är en stor påfrestning på kroppen., framför allt är detta viktig att tänka på för riskgrupper som exempelvis redan har en kronisk inflammation i kroppen. Läs mer i denna rapport.

Sätt att stärka immunförsvaret - träna inte för mycket

4. Håll en sund vikt.

Att vara överviktig har liksom rökning fler negativa aspekter än man tidigare trott. Överviktiga drabbas oftare av inflammationer och har sämre immunförsvar än normalviktiga och är numera inräknade i riskgrupperna för Covid-19. Märkligt att inte övervikt redan tidigare var en rödflagga för virus. Forskning har visat det sedan långt tidigare. Ett exempel här. En annan längre studie i Canada visade samma sak – överviktiga personer drabbades klart värre av influensa och krävde intensivvård i klart högre utsträckning än normalviktiga. Läs mer här,

5. Drick alkohol med måtta – och fyll på med mineraler

Viss forskning visar att en måttlig alkoholkonsumtion kan vara ok för hälsan men överkonsumtion är tveklöst dåligt för immunförsvaret. Läs mer här, Dessutom har ett för högt alkoholintag ofta andra dåliga effekter dagen efter som sämre sömn, större sug efter skräpmat och utebliven träning – vilket sänker immunförsvaret ännu mer.

Så är det någon gång man ska dricka med måtta är det i dessa tider! Om man ändå någon gång går på fest, se till att fylla på med vitaminer och mineraler samt ett stort glas vatten innan du går och lägger dig. Ett annat tips som min fru numera alltid gör även om hon bara dricker två glas vin är att samtidigt ta tabletter med aktivt kol. Läs mer om teorin bakom det här.

6. Få tillräcklig sömn.

Folk i allmänhet sover allt förre timmar per dygn – och det påverkar immunförsvaret negativt. Studier visar att personer som sover i genomsnitt mindre än sju timmar per natt löper tre gånger så stor risk att insjukna jämfört med de som sover mer än sju timmar. Dessutom orsakar sömnbrist förändringar i hormonnivåer som i sin tur kan leda till fetma och övervikt. Så, sover du inte redan minst sju timmar, se till att skapa rutiner så du får nog med sömn. Läs mer här,

7. Vidta åtgärder för att undvika infektion

Detta är väl den punkt som lyfts upp mest i Svenska medier – “tvätta händerna ofta”. Kanske för att det är den absolut lättaste åtgärden man kan göra och inte kräver jobbiga saker som att lägga om sin kost, börja träna eller lägga sig i tid. Men självklart är den viktig. Om du mot alla odds fortfarande inte vet hur man tvättar händerna 🙂 så finns en beskrivning här.

8. Försök att minimera stress.

Enklare sagt än gjort – “sluta stressa”. Men är det något som verkligen sänker immunförsvaret så är det stress. Så all mediarapportering som skrämt livet ur läsarna om faran med corona kan dessutom ha ökat stressen, sänkt immunförsvaret och förvärrat situationen. Och vad som är värre – effekten av stress förvärras om man redan är lite sjuk. Läs mer i denna studie. Även Folkhälsomyndigehetn har tips om hur man kan minska sin oro här.

Vad tror du?

Hur resonerar du kring vikten av aktivt leva för att förbättra sitt immunförsvar jämfört med att vänta och hoppas på ett vaccin? Kommentera gärna!

Du kanske också är intresserad av...

1 kommentar

  • Reply
    TIBOR BARANY
    7 juni, 2020 at 14:01

    Tack för en ärlig redågörelse av dina egna testresultat!
    Min fråga är varför gör inte t..ex. EU mer för att koordinera testningen mellan medlemsländerna?

    Med respekt
    #tiborfoto_COVID19

Lämna gärna en kommentar