En dag i Vicoforte i Piemonte

Vicoforte är en stad i provinsen Cuneo i Piemonte, belägen en knapp timme från den italienska kusten. Staden är mest känd för sin majestätiska basilika – men har även vacker natur – perfekt för vandring eller cykling. Och massa små mysiga kullerstensgator och torg.

Elcykling i Vicoforte

Vi startade vårt besök i Vicoforte med att ta oss från den ”nya” delen av staden till den äldre delen på elcyklar. Över kullerstensgator och torg, ut på mindre vägar och ut på landsbygden. Ett perfekt sätt att snabbt se en ny stad – speciellt denna som har två delar.

Vi cyklade ända till vårt nya hotell – ett mysigt litet boutiquehotell i Vicoforte

Duchessa Margherita House – boutiquehotell i Vicoforte

Duchessa Margherita House är ett hotell som ligger precis intill basilikan och togs över av ett Norsk-Italienskt par för några år sedan. De har renoverat detta hotell omsorgsfullt i gammal stil. Ett himla mysigt boutiquehotell, med bara en handfull rum.

Gemensam terrass med solstolar och jaccuzzi

När vi checkat in gick jag en sväng i staden och sedan var det dags för middag!

Middag på La Tavola del Chiostro

Vi höll oss nära basilikan hela tiden och åt middag i Middag på La Tavola del Chiostro som ligger i en byggnad som tillhör basilikan. En så annorlunda upplevelse! Vi gick in något som såg ut som en mörk hotellreception där en servitris kom och hämtade oss. Vi gick genom mörka gångar tills vi kom fram till en matsal som var bland de pampigaste jag sett.

Har var vi de enda gästerna – och menyn var redan bestämd. Rustikt minst sagt – vällagat men väldigt okomplicerat. En klassisk italiensk meny! En dallrig rätt som smakade grönsaksbuljong inledde middagen, som fortsatte med råbiff som serverades med bara lite chilisås som tillbehör. Sedan ravioli med parmesan, kött med kokta grönsaker och en semifreddo med chokladsås.

En riktigt trevlig sista kväll i Piemonte! Men vid detta laget började jag längta lite efter lite mer avancerad matlagning!

Frukost på Duchessa Margherita House

Fast forward till frukosten dagen efter på Duchessa Margherita House, som serverades i form av en liten bordsbuffé i klassisk Italiensk stil – bröd, bullar, kakor och tårtor. Ja, lite ost och skinka samt yoghurt också! Så Italienskt – sött, gott – men en ganksa onyttig start på dagen!

Vi fortsatte sedan till basilikan för en maxad guidad tur!

Magnificat Experience på The Sanctuary Basilica of Vicoforte.

Den stora basilikan i Vicoforte byggdes mellan 1596 – 1733 i ära till Virgin Mary. Det är en enormt pampig byggnad som har den största ovala murade kupolen i världen – med handmålade bilder i hela taket.

Denna 60-meter höga byggnad kan man bestiga – i den som kallas Magnificat Experience! Där utrustades vi med hjälmar och sele för att kunna haka fast oss – och gick upp i de trånga servicegångar som finns i väggarna – ledda av en kunnig guide. Vi stannade till på flera platser på vägen och det var klart spännande när vi var uppe på 40 meters höjd och gick ett varv runt hela byggnaden – på insidan.

Ännu mer pirrigt var det när vi uppe på toppen gick ut i en ännu mindre avsats – detta är inget för höjdrädda!

Finalen var att gå upp under taket och ut på toppen av hela basilikan – en fantastisk utsikt! En guidad tur med helt klart mest action jag någonsin upplevt i en kyrka. Så kul!

Besök Vicoforte!

Efter våra dagar i Piemonte innan vi kom hit – med besök på vingårdar, middag under stjärnorna och pastakurs med en riktig stjärnkock tänkte jag att vi redan hade upplevt det bästa på denna resa. Men Vicoforte var en så mysig liten stad och besöket i basilikan var verkligen en häftig upplevelse!

Läs mer om saker att göra i Piemonte

Besöket i Vicoforte var en del i en pressresa som arrangerades av Lange’s turistbyrå. Alla åsikter och tankar som alltid mina egna!