24 timmar i Sofia – Bulgariens huvudstad

Efter sex dagar vid Svarta Havets kust avslutade vi veckan i Bulgarien med 24 timmar i Sofia – Bulgariens huvudstad. Jag hann bland annat med att bo på stans nyaste lyxhotell som även har Sofias populäraste takbar, äta middag på ev av Sofias populäraste restauranger och göra både en egen sightseeingtur på egen hand och en med en kunnig guide!

Hyatt Regency Sofia – stadens nyaste hotell

Vi startade med att checka in på Hyatt Regency Sofia – stadens nyaste hotell som dessutom har Sofias populäraste takbar. Behöver jag säga att jag verkligen såg fram att bo här? Stort, nytt, blankt med en luftig i lobby och lounge. Ett kompakt, superfint rum med utsikt över ”Vassil Levski-monumentet”!

Hyatt Regency Sofia - stadens nyaste hotell

När jag kollat in rummet bytte jag om till badrock och tog hissen ner till hotellets spa. Här finns en pool, uppdelad i flera olika delar, samt bastus i olika varianter. – ång, infraröd och finsk – den sistnämnda där jag valde att spendera mest tid!

Det fanns även ett stort gym härnere, men jag hade andra, inte lika hälsosamma planer…

Takbaren på Hyatt Regency – The Scene Rooftop Bar

Takbaren på Hyatt Regency – The Scene – är rankad som den bästa just nu i Sofia, så efter en bastu åkte jag upp till rummet, bytte om och tog sedan hissen vidare upp till översta våningen! Jag älskar snygga takbarer och denna var riktigt läcker. Inte så stor, men en grym utsikt över stan!

Takbaren på Hyatt Regency - The Scene Rooftop Bar

Jag hade en timme över innan det var dags att träffa resten av gänget för middag, så jag stannade dock inte kvar här utan gick ner på stan – med Google Maps inställd på en annan takbar. Har man bara 24 timmar i en stad måste man ju maxa!

Sightseeing i Sofia – del 1 – på egen hand

Vi hade en planerad sightseeing nästa dag i vårt program, men det var ändå kul att gå en sväng på egen hand för att få en känsla för staden så här första kvällen.

Sightseeing i Sofia
Trådbussar är frekventa, men det finns även tunelbana
Sofias national library, byggt 1878
En av alla uteserveringar i stadens parker
Sightseeing i Sofia
En av alla vackra parker i stan

Sense Rooftop Bar – Sofias näst populäraste rooftop!

Den näst populäraste rooftopbaren just nu i Sofia låg även den mitt i city och ligger på taket av designhotellet Sense. Ett klart minus för att det är tak på denna takbar, men plus för stora panoramafönster som var öppna med en härlig utsikt!

Sense Rooftop Bar - Sofias näst populäraste rooftop!

En pinapple sour häruppe kan jag verkligen rekommendera,. Supertrevlig personal med ett sobra, eleganta sättet där man aldrig känner sig pinsam, inte ens om man får ta 50 försök innan man får en bild på sin cocktail man är nöjd med.

Middag på restaurang Cosmos

Jag gick tillbaka till hotellet och anslöt till mitt resesällskap för gemensam biltur till kvällens restaurang -. Cosmos, ansett som en av de bästa restaurangerna i Sofia.

restaurang Cosmos

Cosmos beskriver sig själva så här ”We serve and deliver a cosmic culinary experience prepared with a heart”. Med utmärkelser som ”Årets restaurang” och ”Sofias bästa gourmetkrog” var förväntningarna här höga!

Jag startade med en variant på whisky sour – riktigt bra mixad och till den fick vi in så amuser med gurka och ett tunt flarn med oströra.

Förrätten var Garden sallad med ”aged sheep cheese from Bagri farm, olives, herbs, pickled hot peppers and crispy flatbread with walnuts”. God och fräsch sallad som vi fick ett serverad med ett glas rosé.

Till varmrätt valde jag en Roasted farm chicken med ”risotto with seasonal mushrooms, green Ccheese from Cherni Vit, rice popcorn with smoked paprika, beurre blanc with lactofermented porcini mushroom”. Jag kunde inte bestämma mig för rött eller vitt så jag fick ett glas av varderas sort! Kom fram till att det vita passade bäst, till denna krämiga risotto med en perfekt, lågtempad kycklingfilé och smörig god sås.

Desserten var en riktig show, där vi fick in stora tallrikar med rosformade marränger, som personalen tände på och lät sprit bränna av marängen, som var fylld med hallonglass. Inte bara jäkligt kul och snyggt – även supergott. En dessert som hämtad från Punk Royale!

Tillbaka till takbaren

Mätta och nöjda åkte vi tillbaka till vårt hotell och upp till takbaren – nu för att ta en drink! Nu med lite annan känsla en tidigare när solen gått ner över Sofia. Så härligt sätt att avrunda denna första dag i Sofia – riktigt bra drinkar här med såklart!

Frukost på Hyatt Regency

Nästa morgon startade vi med frukost på hotellet – och detta var en av de bästa frukostarna jag ätit tror jag. Inget överflöd av val, men allt som fanns var riktigt bra. Från en buffé fick man peka på det man ville ha – små skålar med fruktsallad, nybakade pain au chocolat, chiapudding, Kaffe, förskpressad juice och ägg beställde man från en meny och serverades vid bordet. Jag kunde inte motstå att ta min favorit Eggs Benedict och den var nästan lika god som på Riche i Stockholm.

Sightseeing i Sofia del 2 – med guide

Efter frukosten startade vår ”riktiga” sightseeing i Sofia. Denna gång med en guide som kunde ge lite mer information om vad vi gick förbi.

#1 St. Alexander Nevsky Cathedral

St. Alexander Nevsky Cathedral är en an de 50 största Ortodoxa kyrkorna i världen och vi hade turen att få förbi här när det var högmässa. Så pampigt i denna enorma, vackra lokal med en stor kör som sjöng.

#2. St. Sophia kyrkan

Den äldsta kyrkan i Sofia, byggd på 400-talet. Vaktas av ett argt lejon!

#3. Det första flervåningshuset i Sofia

4#. Church of St Nicholas the Miracle-Make

Stan kryllar av kyrkor, denna rysk-ortodoxa kallas Church of St Nicholas the Miracle-Maker.

#5. City garden.

En stor park, mitt i staden, omgiven av vackra byggnader som Nationalteatern.

#6. The Church of Saint George

Ursprungligen ett romerskt bad, som sedan byggdes om till en rund kyrka, Idag en av de äldsta byggnaderna i Sofia. Ingången sker via stadshuset!

.Detta var sista stoppet innan det var dags att bege oss till flygplatsen för resa tillbaka till Stockholm. Sofia var verkligen en stad i min smak, hit vore det så kul att återvända en helg testa fler restauranger och göra några utflykter utanför city!

Länkar till de hotell, takbarer och den restaurang jag besökte:

Läs mer om Bulgarien

Resan till Bulgarien var en pressresa. Alla tankar och synpunkter är som alltid mina egna.