Golfbanor, golfhotell och vackra stränder vid Svarta Havet

Bulgariens kustlinje mot svarta havet är i södra delen av landet långa, breda, härliga sandstränder. I norr däremot är det branta, dramatiska klippor ner i havet. Delar av denna del av kusten utvecklade man för drygt 10 år sedan till en golfdestination.

Idag finns här tre stycken femstjärniga hotell med egna golfbanor, alla medlemmar av European Tour Properties. På sommaren är det dock inte golf som är största fokus för gästerna här (det är för varmt för att spelaI) – utan de vackra stränder som hör till golfhotellen. Så även fast jag inte golfar var det riktigt kul att hänga några dagar här under resan till Bulgarien – och se ännu en del av landet som jag inte hade en aning om innan!

Jag bodde på ett av hotellen och besökte övriga två, Dessutom tog jag en golflektion, kollade in kustens allra vackraste utslagspunkt och besökte de stränder som tillhör golfhotellen.

Spa- och golfhotell vid Cape Kaliakra

De tre golfbanorna – Lighthouse Golf Resort, Black Sea Rama och Thracian Cliffs – ligger i en radie på 6 km från varandra och alla erbjuder fantastisk utsikt över Svarta havet.. Många gäster väljer att spela en dag på varje golfbana. Men hur ser hotellen ut och de stränder som tillhör hotellen? Häng med – jag tar dem en i taget. Först det hotell vi hade som bas här vid Cape Kaliakra – Lighthouse Golf & Spa Resort

#1. Lighthouse Golf & Spa Resort

Lighthouse Golf & Spa Resort har 180 rymliga dubbelrum och 4 sviter. Här bodde vi två nätter och kunde mellan alla utflykter hänga vid den stora poolen utomhus och spa::et inomhus – med flera bastus, två bubbelpooler, en stor simbassäng och ett gym. Jag fick även en fantastisk massage en eftermiddag – de har en rad olika behandlingar som man kan boka.

Sviten på Lighthouse Golf & Spa Resort

Vi fick även en visning uppe i en av sviterna på hotellet. I dessa finns Två stora sovrum, ett enormt vardagsrum, balkong mot golfbanan och en stor solterrass med egen pool. Åker man två familjer eller ett kompisgäng är detta det optimala boendet – med plats för 8 personer!

Restauranger på Lighthouse Golf & Spa Resort

På hotellet finns en stor bufférestaurang där man serverar frukost, lunch och middag. Det finns också två a la carte-restauranger. Alla restauranger med bord utomhus – underbart ljumma sommarkvällar som de vi var här!

Le Passage – hotellets finkrog

Första kvällen åt vi på Le Passage – hotellets finkrog. Här tog vi bland annat in gratinerade ostron som var riktigt bra, grillade jätteräkor som var enkelt tillagade. men goda och en ”browne Baileys cheescake” som var supergod.

Inte lika lyckade val var en wagu-biff som kom in kall och behövde skickas tillbaka till köket eller den piggvar jag tog in som kom in friterad istället för försiktigt ugnsbakad eller stekt i smör – och serverades helt utan sås. Synd på så fina råvaror.

Andra kvällen år vi i buffetrestaurangen, som hade mycket grönsaker och frukt, men som i mitt tycke inte kändes riktigt som femstjärnigt eller matchade hotellet i övrigt. Hade önskat att man t ex stekte någon form av kött, fisk eller skaldjur på beställning – som man ofta gör på lyxresorts i andra länder som serverar buffé.

Frukosten på Lighthouse Golf & Spa Resort

Frukosten var bra, men ungefär på samma nivå som middagen. Det fanns en äggkock, vilket jag uppskattar – och massor med färsk frukt. Men överlag var känslan mer 4 än 5-stjärnigt – om man jämför med andra femstjärniga hotell jag bott på.

Närmaste stranden från Lighthouse Golf & Spa Resort – Heros beach

Närmaste stranden från Lighthouse Golf & Spa Resort är Heros beach som ligger ett par kilometer bort. Till den går det gratis bussar från hotellet en gång i timmen på förmiddagen och tillbaka igen på eftermiddagen. Man kan. om man bokar i förväg boka gratis solstolar och parasoll på nedre delen av denna strand. Superhärlig strand, inramad av klippor.

PÅ stranden finns flera restauranger och barer – även en ställplats för husbilar längt bort.

Golf på Lighthouse Golf & Spa Resort

Här finns en golfbana med 18 hål,, designed av Ian Woosnam. Vi kom dock inte längre än till draving rangen, där vi fick en golflektion. Jag gick en golfkurs för 15 år sedan, men har inte spelat sedan dess, så det var kul att slå lite och få tips från denna instruktör i hur jag kunde förbättra tekniken. Lite sugen på att ta upp golfen igen!

Sammantaget om Lighthouse Golf & Spa Resort: Riktigt fint hotell med stora rum och ett jättefint spa. Härlig stor utomhuspool med massa solstolar och en vacker sandstrand en kort bit bort. Dock är det bra att ha med sig att maten på hotellet inte håller riktigt samma nivå som femstjärniga hotell på andra golfdestinationer som exempelvis Gran Canaria. Läs mer på hotellets egna webbsida här.

#2. Thracian Cliffs Golf & Beach Resort

Thracian Cliffs Golf & Beach Resort blev utsett till ”European Golf Resort of the Year” 2014 – tre år efter öppningen. Här bor de flesta gäster i villor och det finns sex olika restauranger att välja på, många med havsutsikt. Golfbanorna – designade av Gary Player – tillhär de bästa i Europa. De har jämförts med Pebble Beach i Californien. tack vare utsikten och de dramatiska vyerna över havet.

Thracian Cliffs – stranden

Om golfbanorna var härliga vid detta hotell är stranden som hör till minst i samma klass. Från hotellet är det någon kilometer ner till den egna stranden Thracian Cliffs, som leder tankarna till västindien!

Vi varken åt eller bodde kvar här, men det såg helt klart lovande ut! Läs mer på hotellets egna webbsida här.

#3. Black Sea Rama

Det tredje hotellet vi kollade in var Black Sea Rama. Ett hotell där de flesta bor i egna villor med privat pool. Det finns även ett spa med inom.- och utomhuspool. Gästerna här har tillgång till samma strand som de som bor på Thracian Cliffs.

Även här gjorde vi bara ett kort besök – men läs mer på hotellets egna webbsida här.

Cape Kaliakra – en utflykt kort från golfbanorna!

Cape Kaliakra är en halvö som vi gjorde en utflykt som ligger i närheten av dessa golfresorts. Vi timade in besöket till en sen eftermiddag för att passa på att se solnedgången här. På den 2 km långa halvön finns ett naturreservat och ruinerna av en medeltida borg, vars port utgör ger en pampig entré

Om man följer stigen på halvön tills den tar slut finns en klippformation där man har en riktigt härlig utsikt och har man tur kan man här se vilda delfiner

Den branta kusten här har starka vindar, perfekta för vindkraftverk.

Ännu vackrare vyer kan man hitta om man går nedför en brant stig fram till en medeltida port. En populär fotoplats, men lite läskig då man har ett brant stup ner i havet nedanför sig om man tappar fotfästet!

Lättade när vi tagit oss förbi den branta delen!

På vägen tillbaka finns en restaurang med en stor uteservering där vi tog en öl och njöt av de sista strålarna av kvällssolen. Underbart!

Läs mer om Bulgarien

Resan till Bulgarien var en pressresa. Alla tankar och synpunkter är som alltid mina egna.