Silhuette – en vacker ö på Seychellerna nära Mahe

Silhuette är en vacker ö på Seychellerna nära Mahe, som man kan se just siluetten av från huvudön. Till Silhuette kan man åka till över dagen – men de flesta åker hit för att bo ett par dagar på hotellet som ligger här.

Jag fick en inbjudan att besöka Silhette min sista dag på Seychellerna för att bland annat intervjua hotellchefen för Hilton Seychelles Labriz som ligger här för Drömresepodden och det var en så himla härlig ö – hit kommer jag absolut åka tillbaka!

Färja till Silhuette

Färjan till Silhuette går från en privat brygga med tillhörande ”gourmet lounge” som Hilton Seychelles Labriz driver. Många flyg till Seychellerna landar på morgonen och då åker hotellgästerna direkt hit och väntar in närmaste färja. Här finns ett utbud av mat och dryck som matchar en bra business lounge på en flygplats – jag hade dock tredan ätit en härlig frukost på hotellet och nöjde mig med en is-te. Sedan var det dags att gå ombord.

Efter en trekvart var vi framme och då stod en liten välkomskommité från personalen och hälsade alla välkomna!

Vandring på Silhuette

Jag togs emot av en guide som skulle ta med mig på en kort vandring på Silhuette. Det finns flera både korta och långa vandingsstigar här. Den längsta tar 3,5 timmar och via den kommer man till en helt öde strand – denna görs alltid med guide.

Den korta jag tog gör man på någon timme och den kam man även ta på egen hand. Det var en så vacker vandring, genom skog, längs havet, upp på ett berg. Där fanns ett litet kapell där många gick för att lämna en liten symbolisk gåva för att få tur, som exempelvis en dekoration från sin bröllopstårta – det sker ofta vigslar på ön.

När man nått slutet på denna korta vanding kom man till en helt fantastisk liten strand, som var helt öde. Här skulle jag kunnat tillbringa resten av dagen, men jag ville passa på att se mer av denna ö.

Vi fortsatte vandingen, genom mer skog, förbi en gammal kyrkogård, bananträd och massor av hål där stora krabbor skyggt tittade ut! Jag tackade min trevliga guide för vandringen och fortsatte för lunch.

Hotell på Silhuette – Hilton Seychelles Labriz

Det finns ett hotell på Silhuette – Hilton Seychelles Labriz, samt några små guesthouses. Innan jag kollade in hotellet startade jag med att äta lunch med hotelldiretören Andre Borg på en av de sex restauranger som finns här. Precis som på de andra hotellen jag bott på var maten riktigt bra här. Andre tog räkor som såg riktigt fina ut. Jag startade med en fruktdrink och tog sedan tonfisk som serverades med en härlig sallad – ihop med ett glas iskallt vitt en perfekt somrig lunch!

Efter en god och trevlig lunch gjorde jag en intervju för Drömresepodden med André om Silhuette och fick då samtidigt all fakta jag var intresserad av om ön och hotellet. Som att det finns fem till restauranger på ön – från den kreolska vi åt lunch på till en japansk, en italiensk och en fiskrestaurang på stranden.

Lyssna på avsnittet av Drömesepodden – som är nummer 012 – i valfri poddspelare eller streama direkt här nedan!

Här på Hilton Seychelles Labriz bor man i någon av 111 villor av olika typ. Vissa vid stranden, andra med trädgård och pool med utsikt mot berget. Det finns ett spa uppe på berget och där finns även ett poolområde.

Efter lunchen gick jag och kollade in lite av det vi pratat om innan jag fortsatte till stranden!

Precis som på La Digue hittar man den coolaste delen av stranden längst bort. Älskar när sandstranden bryts upp av stora mjuka stenblock på detta sätt!

La Passe – Silhuette

La passe heter den längsta stranden på Silhuette som är 2 km lång. Så även när hotellet är fullt är det glest med folk på stranden – speciellt som många även har privata pooler vid sina villor.

La Passe är en superfin, långgrund strand. Här hängde jag resten av dagen innan det var dags att ta färjan tillbaka till Mahe.

Silhuette – ännu en ö som jag verkligen vill tillbaka till. Perfekt att börja en semester på Seychellerna med att spendera ett par dagar här med vanding, bad, god mat och chill!

Läs mer om Seychellerna

Besöket på Silhuette Island gjordes i samarbete med Hilton Seychelles Labriz som bjöd mig hit, tankar och åsikter är som alltid mina egna!