La Digue i Seychellerna – en utflykt ni måste göra från Mahe!

La Digue är den fjärde största ön i Seychellerna och är det ett tips ni ska ta med er är det att åka hit minst en dag när ni kommer till Seychellerna! Till La Digue tar man sig enkelt från huvudön Mahe med båt och det är en fantastiskt vacker ö som är nästan bilfri, där de flesta turister tar sig fram på cykel.

Här spenderade jag en dag under min vecka på Seychellerna – och det var en så härlig ö. Fantastiska stränder – bland annat Anse Source d’Argent som är en av världens mest fotograferade stränder. Jättesköldpaddor går runt fritt och det är en skön avslappnad stämning på hela ön, som man enklast tar sig fram på med cykel.

Sä här var min dag på La Digue – som började med sol och slutade med spöregn!

Anländer med färja

Jag kom fram Praslin med färja, men det går även direktfärjor från Mahe till La Digue ett par gånger per dag.

På La Digue är det i stort sett fritt från bilar med undantag från några taxi’s och elbilar som de större hotellen har. Så jag gjorde som de allra flesta turister och startade med att hyar en cykel. Ön är nästan helt platt, så man behöver ingen avancerad modell för att ta sig fram här!

La Digue i Seychellerna

När cykelhyran var avklarad fortsatte vi med lunch.

Lunch på Fish Trap Restaurant

Fish Trap Restaurant ligger intill hamnen där färjan till La Digue går från, men vid en egen liten strand. En klassisk stor beachrestaurang som är en av de populäraste på La Digue.

La Digue i Seychellerna

Här startade jag med en skaldjurssallad som var riktigt bra och sedan en bläckfiskcurry som många menar är det godaste man kan äta av den kreolska maten på Seychellerna. Även den var supergod. till den den lokala SeyBrev som här fanns på fat,

Mätta och belåtna hoppade vi upp på våra cyklar och tog oss söderut på ön, förbi coola hotell, kyrkor och en stor reggaebar. Jag cyklar nästan överallt hemma i Stockholm och gillar verkligen att utfirska nya platser med cykel. Så denna ö är verkilgen i min smak!

L’ Union Estate på La Digue

LUnion Estate är en gammal vanlilj- och kokosplantage som numera är en park där man bland annat finner en av världens vackraste stränder – Anse Source d’Argent. Efter att ha betalat entré på runt 150 sek för att komma in i parken kunde man cykla vidare.

Parken kantas av långa vackra stränder – m en det är på den södra spetsen de maffigaste stränderna ligger, så vi cyklade vidare.

På vägen passerar man bland annat Plantation House – ett kolonialt hus som mam kan gå in i och få en känsla för livet när detta fortfarande var en vanlilj- och kokosplantage.

Vid en stor granitsklippa finns massor av jättesköldpaddor – visserligen bakom en mur så de var inte fria. Det finns dock massor av andra helt fria jätteskäldpaddor som vi stötte på senare.

Det finns fortfarande kvar stora vaniljodlingar som man kan kolla in – och såklart massa palmer.

Anse Source d’Argent beach

Längst söderut på La Digue hittar man stranden Anse Source d’Argen. En fantastiskt vacker strand med palmer och stora, svarta mjuka grantiblock som blir en snygg kontrast mot den kritvita sanden.

Här är tipset att gå tills stranden tar slut. På den sista delen av stranden finns en charmig avslappnad reggeabar där man serverar riktigt goda romdrinkar. Och gott om stora palmer för skugga.

Jag hängde här någon timme för att sola och bada – sedan var det dags att åka norrut för att även kolla in den delen av La Digue.

Norra delen av La Digue

Då vi var halvvägs ut från L’ Union Estate drog plötsligt ett regnväder in som höll i sig äver en timme. Jag blev helt genomblöt och när det blev uppehåll cyklade vi hem till min gudie där jag strök kläderna torra! (det var söndag så alla affärer var stängda…) Sen fortsatte vi upp till norr – och då började det regna igen!

Så bilderna från den norra delen av stranden är inte lika härliga, men jag såg att här fanns det flera strandrestauranger som såg mysiga ut och stranden här var fin den med, om inte så dramatisk som den södra, utan mer klassisk vacker sandstrand. Här fanns även gott om vilda jättesköldpaddor som i lugn takt gick äver vägarna – troligen är det tack vare en nästan bilfri ö det finns så många jättesköldpaddor här!

Efter detta intensiva besök på La Digue tog jag färjan tillbaka till Praslin och sedan flyget tillbaka Mahe. Till La Digue vill jag verkligebn tillbaka och stanna lite längre nästa gång!

Sammantaget om La Digue

En underbar ö som ni inte ska missa att besöka när ni kommer till Seychellerna. Så avslappnad och laid back stämning, med skäna reggaebarer och fantastiska stränder.

Ta er till La Digue:

Det finns ingen flygplats på La Digue (men en helikopterplatta). De allra flesta kommer hit med färja från Praslin eller Mahe, Från Mahe tar färjan 90 minuter och resan kostar runt 70 euro för vuxen enkel resa. Ni hittar mer information om färja här

Drömresepodden om La Digue och andra öar man kan åka till från Mahe

Är du suigen på att höra mer om La Digue och andra öar man kan åka till från Mahe? Lyssna på avsnitttet ”Öarna utanför Mahe” . episode 10 av Drömresepodden. Lyssna direkt här nedan eller där du vanligen lyssnar på poddar!

Läs mer om Seychellerna

Besöket på La Digue gjordes i samarbete med Visit Seychelles, tankar och åsikter är som alltid mina egna!