Flyg till Seychellerna med Emirates i ekonomiklass – all info du behöver

Det går inga direktflyg till Seychellerna från Stockholm, men det finns flera alternativ med bara ett byte. Jag tog mitt flyg till Seychellerna med Emirates med byte i Dubai – och även i ekonomiklass är det är en riktigt bekväm och generös flygupplevelse.

Jag har dessutom nu efter att ha flugit flera gånger med Emirates i ekonomiklass hittat alla sätt att göra denna flygresa så bekväm som möjligt! Häng med på mitt flyg till Seychellerna – och läs även noga allt du behöver göra innan flygresan!

#1. Innan avresa – fyll i Seychelles Travel Authorization

Det behövs inget visum för Svenskar som vill resa till Seychellerna, men man behöver fylla i Seychelles Travel Authorization. Man går in på denna websida som tidigast 72 timmar innan avresa och fyller i/laddar upp följande info och dokument:

• Foto av detaljerna i ditt pass – som man scannar eller fotar med webbkameran och laddar upp.
  • Selfie – som liknar fotot i passet
  • Kontaktinformation i Sverige
  • Bokningsbekräftelse från flygbolaget med både ankomst och avresedatum
  • Bokningsbekräftelse från alla ställen du ska bo på under vistelsen i Seychellerna

Kostnaden är 10 Euro om man gör det i tid. Om man gör det först sent finns expressbehandling som kostar 70 Euro och går på en timme. Man får visa upp detta redan vid incheckning i Stockholm – så detta kan man inte skippa. Observera att tjänstens läsare av passnumret inte är helt tillförlitlig, jag fick dubbelkolla hur den tolkat mitt pass och scanna om flera gånger innan det blev rätt.

#2. Boka bra platser på flyget

Så snart du kan, logga in på din bokning på emirates.com och reservera de platser ni vill ha på flyget. På Emirates kan man helt utan kostnad boka exempelvis fönsterplats längre bak i planet, eller platser intill varandra. Man kan även lägga till ett par hundra kronor för att få platser längre fram i planet, där man bland annat får maten först och gå av snabbbare. Samtidigt som man bokar platser kan man även beställa specialkost – även det utan kostnad.

#3. Checka in online – 48 timmar innan avresa

48 timmar innan avresa kan man checka in online. Fördel med det är bland annat att det ofta är en separat kö vid incheckningen till de som redan är incheckade. Dock måste man stå i kö för att bland annat kolla att Seychelles Travel Authorization är godkänd – samt lämna bagaget.

#4. Brusreducerande hörlurar, USB-sladd, ögonmask och öronproppar

På denna långa resa är det såklart perfekt att kunna stänga ute buller från planet och skrikande barn – antingen med brusreducerande hörlurar – eller med öronproppar. Glömmer man detta får man låna helt ok hörlurar utan kostnad – och de har även öronproppar ombord man kan be om. Använder man sin egen mobil för att lyssna, läsa bok eller kolla film är det smart att ta med en USB-sladd för laddning – uttag finns i sätet. Vill man sova är en mjuk ögonmask perfekt för att stänga ljus ute!

#5. Wi-fi ombord Emirates

Det finns wi-fi ombord, som funkar över stora delan av resan. Åker man dagtid och exempelvis kan jobba från planet är detta perfekt – och inte så dyrt. För obegränsad data under hela flygresan (det vill säga tills man byter plan) kostar det 16,99 USD. För 30 minuter är kostnaden 9,99 USD och vill man bara använda SMS och andra messaging-appar som whatsup och messenger är kostnaden 4,99 USD.

#6. Underhållning ombord

Det finns en stor skärm vid varje säte och massor med nya filmer, dokumentärer, serier samt spel och musik. Till denna resa hade jag även med flera ljudböcker och nedladdade digitala böcker. Så det var verkligen ingen risk att blir uttråkad!

Flyg till Seychellerna med Emirates i ekonomiklass - all info du behöver

#7. Mat och dryck ombord Emirates

Något jag verkligen gillar med Emirates är att mat och all form av dryck ingår även i economy. Åker man flyget till Dubai som går på eftermiddagen från Stockholm kan man exempelvis börja lunchen (som serveras när man kommit upp i luften) med en gin & tonic. Till maten, som även den håller bra klass, kan man ta in öl eller vin. Ber man om en avec till kaffet serveras även den helt gratis.

Ja, egentligen är det ju optimalt att helt skippa alkohol när man flyger för att minska jetlag , men det är bara 3 timmars tidsskillnad till Seychellerna, så problemet med jetlag blir inte så stort!

Ett par timmar senare serverades även lite snacks i form en varm croissant fylld med ost och lite majskrackers.

Tips – är du nyfiken på vilken mat som kommer att serveras under flyget – kolla in menyn online. Slå på wi-fi på mobilen så kommer du till en site som man har access till uppe i luften där man bland annat kan se dagens meny.

#8. Byte i Dubai

Framme i Dubai går man till transfer desk och sedan vidare till gaten för nästa plan. Det finns massor med lounger på Dubais flygplats, som man kan komma in på med exempelvis Priority Pass, eller köpa sig access till. Har man lång väntan kan man även köpa access till Emirates Business Lounge som är en av de finaste loungerna jag varit på – 125 USD kostar det om man flyger i economy och är medlem i Emirates Skywards (som man blir utan kostnad här).

Jag hade dock bara en dryg timmes väntan innan det var dags att boarda nästa flyg på resan till Seychellerna, så jag hittade en skön vilstol vid gaten som jag chillade i tills det var dags att gå ombord.

Flyg till Seychellerna med Emirates i ekonomiklass - all info du behöver

#9. Gå ombord sist – se om det finns lediga säten

Just vid flyget till Seyvhellerna kan jag verkligen rekommendera att gå på sist. Dessa flyg verkar ofta inte vara lika fullbokade som de från Stockholm till Dubai – har man tur finns det flera lediga säten längre bak i planet man kan ta.

Just så var fallet när jag flög. När jag gick på – sist av alla – såg jag en rad med fyra lediga säten snett bakom mitt säte. Och eftersom jag var sist på visste jag att ingen hade dessa platser. Dessa blir det såklart lite huggsexa om, så jag satt mig där direkt istället för vid min fönsterplats. Och kunde sedan när vi var uppe i luften lägga mig raklång och sova nästan hela vägen till Seychellerna, Med ögonmask på och öronproppar märkte jag inte ens att de serverade frukost, utan de väckte mig försiktigt när det var dags att sätta sig upp innan vi landade. Så skönt, speciellt som detta flyg går mitt i natten och landar 07.00 lokal tid – 3 timmar före Sverige.

#10. Hur lång tid tar det att flyga till Seychellerna?

Med Emirates tog min flygresa till Seychellerna totalt 13 timmar och 35 minuter. Flyget till Dubai tog 6,5 timmar. Sedan var det 2,5 timmar tills nästa flyg lyfte, som tog 4,5 timmar till Mahe på Seychellerna.

Hemresan tog för mig lite längre tid, då jag fick vänta i Dubai 6 timmar på nästa flyg, Men detta är olika beroende på när på året och hur ofta flygen går.

#11. Framme i Seychellerna!

Efter denna långa resa var jag äntligen framme i Seychellerna. Jag älskar känslan när man går av planet och kommer ut i den varma, fuktiga luften! Faktiskt inte så trött trots en lång flygresa.

Processen vid flygplatsen för passkontroll gick fort – och sedan tog jag en taxi till mitt första hotell – Mango House. Som ni kan läsa mer om i nästa inlägg!