En dag i Oostende i Flandern – sommarstad vid havet

Mitt första stopp på min pressresa i Flandern var Oostende, en stad vid kusten som är en populär badort och som även ligger nära andra mysiga städer som Brygge och Knocke-Heist. Jag tog mig hit med tåg från Bryssel, som stannar mitt i stan och från tågstatioen var det en kort promenad till mitt hotell Le Bassin.

Hotell i Oostende – Le Bassin

Hotell Le Bassin är ett centralt fräscht hotell mitt i stan, perfekt som utgånspunkt för att utforska Oostende. Jag började med att checka in och lämna bagaget på rummet. Fint rum mot gården. Ingen utsikt, men skönt att ha et helt tyst rum utan ljud från trafiken utanför!

Sedan gick jag ner till hotellets restaurang där vi hade bokat bord för lunch.

Restaurangen på Le Bassin

Oostende är som många kuststäder kända för sina skaldjur och här är det bland annat räkor, musslor och fisk som är populärt. Jag startade med en räkkokett som är ett måste att äta här! En krispig krokett fylld med en smet vars innehåll är varje kocks hemlighet, men räkfond är en viktig del. Till den en lokal öl från Oostende.

Lunchen fortsattte med nyfångad sjötunga och såklart belgiska pommes frites! Som dessert en kaffe och en luten belgisk våffla, som även det är ett måste att testa i Flandern. En riktigt bra lunch som samlade upp flera av de rätter jag var sugen på att testa här.

Street food i Oostende – havssniglar

Efter lunch gick vi en promenad längs hamnen där det står flera små street-food vagnar. Här serverar de flesta fisk och skaldjur och vi delade på en portion från den med längst kö med kunder – som från en stor gryta serverade kokta havssniglar. Faktiskt de godaste sniglar jag smakat som påminde lite om musslor i smaken. men konsistensen på sniglar är inte min favorit, så två sniglar fick räcka!

De Vistrap i Oostende

De Vistrap är en fiskmarknad vid hamnen som traditionellt var en plats där fiskare kunde sälja sin del av fångsten de fick som betalning för sitt arbete. Än idag är ett populärt ställe att handla fisk och skaldjur på. Många köper här en påse hästräkor och tar med sig till puben Reuben som ligger intill marknaden.

Reuben – klassisk pub i Oostende

Reuben är klassisk pub i Oostende där vi tog in en Rodenback – en mörk öl som ska passa perfekt till dessa hästräkor. Här är det även populärt med en sötare variant av denna öl, där man även har i grenadine.

Museifartyget Amandine

Vi fortsatte längs hamnen till museifartyget Amandine. Detta skepp fungerade länge som skolfartyg och man reste jorden runt med denna tremastare. Idag ligger fartyget som museum vid hamnen och här kan man få en känsla för hur livet ombord var på tiden när man låg ute till sjöss i flera månader.

Strandpromenaden i Oostende

Längs med stranden som finns i Oostende finns en bred strandpromenad, kantad av restauranger. så här i September var det väldigt lugnt, men på sommaren är detta en av de populäraste badorterna längs kusten.

Bästa restaurangerna i Oostende

Om man vill äta på någon av de bästa restaurangerna i Oostende är mitt tips som alltid att kolla Michelinguiden. I Oostende finns hela 41 restauranger med omnämnande i Guide Michelin, tre av dem med en Bib-gourmand och en med en stjärna. Kolla in allihop här – och glöm inte att boka bord i tid!

Ny restaurang i Oostende – Paroles Paroles

Vi testade en ny restaurang i Oostende – Paroles Paroles – som ännu inte fått chansen att bli besökt av Guide Michelin. Riktigt snyggt och vi åt här bland annat deras Oyster Bloody Mary med en matchande smakrik cocktail på gul paprika, apelsin, citron, jalapeno och vodka. En grym kombo!

Sammantaget om Oostende

Oostende är en klassisk sommarstad som lever upp under sommarmånaderna och är en perfekt bas för at utforska denna del av Flandern – och med kustspårvagnen, Kusttram, kan man ta sig ut till de andra badorterna längs med kusten Knocke-Heist! Jag skrapade dock bara lite på ytan under dagen vi var i Oostende och skulle gärna vilja åka tillbaka hit under sommaren när staden blommar upp – och testa några av stadens alla bra restauranger!

Läs mer om Flandern

Resan gjordes i samarbete med Visit Flandern – tankar och åsikter som alltid mina egna!