En dag i Knocke-Heist i Flandern som gav mersmak

Knocke-Heist var utan tvekan den av de städer i Flandern som vi besökte på denna resa som jag gillade mest – och det är en av de mest populära städerna i Flandern att besöka då den har mycket av det som i alla fall jag uppskattar på ett resmål. Massor av fina hotell, mängder av riktigt bra restauranger, barer och caféer. En lång sandstrand kantad av strandklubbar och restauranger – dock inga partyställen utan mer sofistikerat strandhäng. Här finns lugna mysiga kvarter såväl som stora shoppinggator.

Jag var i Knocke-Heist främst av anledningen att det stora matarrangemanget Flanders Finest (där 12 michelinkockar lagade mat ihop) arrangerades här. En naturlig plats för eventet – då det i Knocke-Heist finns hela 98 restauranger med omnämnande i Guide Michelin – två med två stjärnor, Åtta med en stjärna och tre med en Bib Gourmand.

Kolla in vad jag hann med på en snabbvisit i Kocke-Heist!

Enso District Hotel i Knocke-Heist

Vi bodde på det nybygda Enso District Hotel, som ligger i våning 2 och 3 i denna futuristiska byggnad.

Så snyggt hotell och fantastiska rum med balkong. Jag gillade verkligen detta hotel och alla små detaljer i rummet som gjorde att det kändes genomtänkt och personligt.

Middag på Flanders Finest

Vi hann egentligen bara checka in på rummet och ta en dusch innan det var dags att bege oss till Flanders Finest – och där stannade vi till en bit efter midnatt – vilken middag och fest!

Frukost på Woyo eatery

Dagen efter åt vi frukost på hotellet, i deras restaurang som de kallar Woyo eatery. Jag tog en eggs benedict med lax som satt perfekt dagen efter Flanders Finest!

Sedan hoppade vi in i en elektrisk liten buss för en sight-seeing i expressfart.

Lördagsmarknaden i Knocke-Heist

Lördagsmarknaden i Knocke-Heist är en prisbelönt marknad tack vare utbudet på denna utomhusmarknad. Här finns allt från blomsterhandlare, slaktare och korvmakare, grönsakhandlare, fiskhandlare som kokar hummer på beställning, bagare som på löpande band gräddar belgiska våfflor och pannkakor – ja, utbudet är stort. Ett riktigt härlig marknad att bara gå runt på, känna alla olika dofter, kolla in alla lokalbor som handlar till kvällens middag och ta ett smakprov där det bjuds.

Luc Peire konstutställlning

Nästa stopp var på ett galleri. Luc Peire var en belgisk konstnär som föddes 1916 i Brugge, Belgien och han avled 1994. Han var en framstående konstnär som är mest känd för sitt arbete inom den abstrakta konstens rörelse, särskilt optisk konst och ”linjerism”. Hans konstverk präglas ofta av geometriska former, linjer och färger som skapar optiska illusioner och en känsla av rörelse. I Knocke-Heist finns hans gamla sommarhus som idag är en konstutställning med myckat av hans konst. Även själva huset är ett konstverk i sig, inte minst rummet i trädgården somn man kan gå in i, med speglar åt alla hall och skapar en illusion av gränslöshet.

Vi körde vidare med vår lilla elbuss in i Knocke-Heists lite finare bostadsområden där husen är enorma, det ligger massor med små mysiga caféer och restuaranger och jag såg den mysigaste kyrka någonsin som jag var tvungen att tvungen att gå in i.

Vi avslutade med att svänga förbi stranden i Knocke-Heist – som är flera kilometer lång och kantad av härliga strandklubbar och restauranger.

Men, jag hann verkligen bara skrapa på utan på det som finns att se och göra i Knocke-Heist – hit skulle jag verkligen vilja åka tillbaka och stanna i åtminstone en långweekend!

Läs mer om Flandern

Resan gjordes i samarbete med Visit Flandern – tankar och åsikter som alltid mina egna!