Familjeutflykt till Grinda – en av de populäraste öarna i Stockholms Skärgård

Vi åkte till Grinda i Stockholms Skärgård en solig dag i höstas och kände att hit måste vi tillbaka – en solig sommardag! I lördags var det äntligen dags att göra en ny familjeutflykt till Grinda. Det klart enklaste sättet för oss som bor på Östermalm att ta oss till Grinda är med Cinderellabåten som går från Strandvägen.

Vi bokade biljetter i förväg – kan verkligen rekommenderas – då man tar färre personer på båtarna än i vanliga fall och med en förbokad biljett har man en garanterad plats på båten både ut och hem. Vi tog cyklarna ner till Strandvägen och gick på när det var en knapp kvart kvar till avgång. Det var då redan mer än halvfullt i båten – de rutinerade med passagerarna hade såklart kommit klart tidigare för att knipa de bästa platserna!

Familjeutflykt till Grinda - en av de populäraste öarna i Stockholms Skärgård
”Vip”-kön för oss med förbokade biljetter!

Vi hittade dock ett ledigt fönsterbord och hade en trevlig tur över till Grinda. I stort sett hela turen spelandes det för oss nya kortspelet ”Exploding Kittens” som jag fick tips om i ESS-stora sommarundersökning. Riktigt kul – speciellt när vi körde alla fyra i familjen!

Koncentrerat kortspelande

Man kan även sitta utomhus på båten – de platserna var dock redan tagna när vi klev på.

Om man blir hungrig ombord finns ett kafé på nedre plan och en la carte-restaurang en trappa upp

Ångbåtsbryggan vid Södra Grinda

Från Södra Grinda till stränder och Värdshus

Båten lägger till vid Ångbåtsbryggan på Södra Grinda och därifrån är det ungefär 1 km att gå i vacker natur fram till öns ”mittpunkt” där värdshus, småbåtshamn etc finns. Man går genom härlig lövskog, ängar där det betar får och kor – allt känns otroligt pittoreskt. Inte undra på att detta är en av de populäraste öarna i Stockholms Skärgård att besöka.

Familjeutflykt till Grinda - en av de populäraste öarna i Stockholms Skärgård

Sandstrand och vackra klippor på Grinda

Vi slog ”läger” i närheten av småbåtshamnen vid en långgrund sandstrand där det även finns mjuka klippor man kan sola på eller hoppa från! Här finns även den bastu som vi hyrde sist vi var på Grinda.

Så här lycklig blir man efter ett dyk!

MTB på Grinda

Vi tog inte med våra mountainbikes till Grinda, men sonen och jag blev så sugna på att köra en tur när vi kom hit att vi hyrde en varsin cykel en timme. Här finns massor med fina cykelstigar och vi kunde på denna korta tid se stora delar av ön. Vi körde förbi naturhamnar, uppför steniga små stigar, grusvägar och över fält där massa andra gäster hade slagit upp sina tält. Så vacker ö! Nästa gång tar vi också med tält – eller sover över i några av de enkla stugor man kan hyra här.

Bad och picnic

Sist vi var på Grinda åt vi på Värdshuset vilket var riktigt bra.- men nu ville vi vara mer flexibla i vad och när vi skulle äta och en solig dag är ju picnic svårslaget – speciellt om den består av hembakade köttpiroger, kycklingsallad med feta och vattenmelon och en flaska rosé!

Sup på Grinda

Jag och sonen är lite rastlösa och när vi vid cykeluthyrningen såg att man även kunde hyra SUP:ar blev vi himla sugna på att köra det också. Så efter någon timmes sol och bad hyrde vi varsin SUP och paddlade ut i havet via småbåtshamnen. Vi har kört SUP flera gånger tidigare, bland annat i Sopot och i Karlstad, så nu börjar vi få in tekniken. Även om jag åkte ner i vattnet när det kom en stor våg….

När vi körde med våra SUP:ar såg vi lite högre klippor runt hörnet från småbåtshamnen – så när vi var klara tog vi med resten av familjen dit – men tog ett dryckesstopp på vägen på Framfickan.

Sugen på kajak istället? Det kan man också hyra här, men det skippade vi denna gån!

Framfickan på Grinda

Framfickan är Grindas uteservering som ligger nere vid småbåtshamnen. Hit gick vi för lite drycker och after-beach-känsla. Strålande sol, klarblå himmel och en DJ som lirade reggae – underbart!

Hoppklippor på Grinda

Det finns säkerligen massor med bra hoppklippor på Grinda, men de vi såg nära småbåtshamnen när vi SUP:ade var perfekta för oss. Underbart solläge, bra hoppmöjligheter och skapligt lätt att ta sig upp på land igen efter hoppet!

Efter lite bad och vattenmelon här var det dags att promenera tillbaka till Södra Grinda och ta båten hem igen.

En fantastisk dag – hit ska vi absolut tillbaka. Då kanske ta med våra egna MTB’s på båten (vilket man kan mot en avgift) och gärna bo över en natt.

Fakta om Grinda:

Ta er till Grinda:

• Båten Cinderella med Strömma går från Strandvägen, kajplats 14 hela vägen till Grinda och resan tar 1 h 20 min. Kolla in tidtabell och boka biljett i förväg på Stömmas hemsida.

Restauranger på Grinda:

• På ”Framfickan” där vi tog en drink kan man inte boka bord. Uppe på det lite finare Wärdshuset kan man (och behöver man) boka bord – speciellt under hägsäsong. Det gör ni här.

Boende på Grinda:

På Grinda kan man bo i hotellrum, stugby, vandrarhem eller i eget tält på campingen. Info med priser om de olika alternativen och bokning hittar ni här.

Fler tips om skärgårdsutlykter

Ta båten till Svartsö Krog – Stockholms bästa skärgårdskrog som även hyr ut glamping-tält. Läs mer här.

Tälta på Nåttarö – en underbart vacker ö – perfekt om man vill tälta i naturen. Här finns även en trevlig krog. Läs mer här.

Har du fler tips på hörliga öar i Stockholms skärgård som passar för en dagsutflykt? Kommentera gärna!