Sensommarhelg på Nåttarö – den perfekta båtutflykten bara 30 minuter från Nynäshamn!

När min fru åkte med vår dotter på scoutläger ville jag hitta på något kul med vår sjuåriga son. Han ville helst av allt tälta och jag ville ut i skärgården. Jag har inte tältat på 20 år och vi har inte någon som helst utrustning, så lite jobbig kändes idén. Och var i Skärgården ska man åka?

Efter grundlig research landade jag i att Nåttarö, en halvtimme med båt från Nynäshamn, var det perfekta alternativet för oss. En liten fin ö med vackra stränder, en restaurang, en liten butik, tillgång till vatten och bara en kort båtresa. Man kan dessutom ta med sig sina cyklar på båten över utan kostnad för att ta sig runt på ön lite enklare. Jag försökte sälja in idén att bo i en stuga istället för att tälta till sonen (det finns massor med små enkla stugor hyra på ön) men det var inte aktuellt så det blev en shoppingtur till xxl-sport, för att köpa tält, liggunderlag, sovsäckar och triangiakök, men nu har vi å andra sidan utrustning för all framtid!

Så, i torsdags gav vi oss iväg mot Nynäshamn, med bilen full av packning och cyklar. Närmast färjan finns en parkering som kostar 25:-/timme dygnet runt, men tar man sig 200 meter bort finns en parkering som bara kostar 100:- dygn (och är gratis upp till 24 timmar) så välj rätt parkering. Men var i tid för det är högt tryck på platserna. Vi tog sista färjan för dagen över och det var en superhärlig tur med Utö Express där man kan sitta på övre däck och njuta av utsikten och äta lite jordgubbar som de sålde vid färjan!

Väl på ön åkte vi direkt till den officiella tältplatsen och slog upp vårt tält. Sonen var oerhört peppad på att laga mat i vårt nya trangiakök så vi lagade middag vid tältet..

Perfekt med en liten kille som kan krypa längst in i tältet för att sätta dit innertältet.
Nästan som julafton att få packa upp trangiaköket!

Sedan gick vi ner till Ångbåtsbryggan och njöt av den otroliga solnedgången…

Dagen efter vaknade vi tidigt (det gör man visst alltid i tält, omöjligt att sova länge då det blir ljust i tältet så snart solen går upp!) och tog en cykeltur till stranden Storsand som vi hade läst var fin.

IMG_8012 IMG_8022

Superfin strand omgiven av härliga klippor, så efter ett morgondopp där bestämde oss att flytta hit istället. Vid denna strand finns torrdass och papperskorgar, så det enda vi behövde tänka på att ta med var vatten, vilket bara finns att tillgå på ett fåtal ställen på ön. Närmast för oss var vattenkranen vid campingen.

En av väldigt få vattenkranar på Nåttarö

Vi handlade även lite mer mat på den lilla matbutiken som finns på ön. Väldigt praktiskt att inte behöva ta med allt och framför allt kylvaror är ju svårt att hålla fräscha. Här säljs allt från ägg, burksoppa, bake-off bröd, grillkorv, mjölk till dagstidningar och glass. Efter vi slagit upp tältet igen vid Storsand (ja, det tog bara en tiondel av tiden andra gången) blev det mer bad och sedan lunch på stranden. Sonen hade nu fått sån koll på trangiaköket att han i stort sett kunde laga lunchen (dvs värma gulaschsoppan på burk) själv.

Är man sugen på att grilla finns det på de flesta stränder grillplatser med ordentliga grillar och sittplatser. Bara att ta med kol och något härligt att lägga på grillen.

Efter lite bad ville jag utforska ön lite mer (och lyckades sälja in idé genom att locka med glass) så vi cyklade till Nåttarös Nordspets Östermar där det finns en stor naturhamn och öns finaste sandstrand.

Här ska det även finnas en glasskiosk men det hade redan hunnit stänga för säsongen. Så vi fick vackert cykla tillbaka till den lilla affären mitt på ön. Där var just den glassen sonen ville ha slut, men det var påfyllning på väg med Glassbåten. Som faktiskt var just det, en båt som bara levererar glass i skärgården, häftigt!

Sedan åkte vi till ”Drottninggrottan” – en av Nåttarös sevärdheter, där det sägs att Maria Eleonora gömde sig under sin landsflykt efter Kung Gustav II Adolfs död. Men grottan som bara är tre meter djup imponerade inte på någon av oss. Dock blev Gustaf sugen på att leta efter ett guldskrin som drottningen enligt sägnen lät gräva ned i närheten av grottan men som ännu inte hittats…

Mer bad på vår hemmastrand Stora Sand…

Dags sen för middag på värdshuset Nåttarö Krog där vi bokat bord. Här serveras en klassisk sommarmeny med rätter som silltallrik med västerbottenost & färskpotatis, rökta räkor med aioli ryggbiff och ost- och baconburgare. Väldigt trevlig personal och god mat.

Restaurangen ligger med perfekt kvällssol invid Ångbåtsbryggan som är den plats där man anländer ön. Här behöver man boka bord soliga kvällar, då det är öns enda restaurang och uteserveringen fylls snabbt! De har två sittningar, kl 18 och 20. Det är stora träd som delvis skuggar solen tidigt på kvällen, så vill man ha perfekt kvällssol ska man boka bord klockan 20.

Dagen efter var det magiskt att vakna upp med stranden och morgonsolen strax utanför tältet. Frukost på stranden, självklart tillagad i Trangiaköket!

IMG_8117 IMG_8123

Dags sen för ännu en utflykt. Vi fick tips av tjejen i mataffären att åka ner till Nåttarös sydligaste spets. Där finns stranden Vålasand och strax intill Nåttaröhals, som är ett fågelskyddsområde hela vår och sommar då man inte får tillträda denna del av ön, men den 15 augusti är det fritt fram och det var just den dagen vi råkade vara här, så det var fritt fram. Först cykeltur ner till Vålasand. Superfin strand och härliga klippor.

IMG_8126 IMG_8130 IMG_8131

Här vill jag tälta nästa gång vi åker till Nåttarö! Helt klart favoritstranden på ön – och då besökte vi alla stränder som vi fick tips om. Även på denna strand som ligger längst från Ångbåtsbryggan där man anländer finns dass och grillplatser, så det enda man behöver ta med är mat och vatten. Sedan vidare ner till Nåttaröhals som var ännu vackrare och ett paradis om man föredrar klippbad. Stora, lena klippor och kristallklart vatten.

IMG_8140 IMG_8141
Efter bad och picnic cyklade vi tillbaka till Ångbåtsfärjan som tog oss tillbaka fastlandet. Superlyckade dagar, men efter två dagar i tält var det skönt att komma hem och ta en dusch!

Mer fakta om Nåttarö finns på Skärgårdsstiftelsens webb. För hit måste ni åka!