Staycation på Skytteholm med julbord, bastu och bad.

Efter vår Christmas-staycation med en julinspirerad middag fick vi mersmak på julmat – och spa! Så i lördags åkte vi på ännu en staycation. Denna gång till Skytteholm Hotell ute på Ekerö. Här serverar man nu under december ett traditionellt julbord – dessutom har man en relax med bastus, varma pooler och kallbad i mälaren. Ett perfekt koncept för oss!

Vi tog bilen till Ekerö, som tar en dryg timme i lördagstrafiken. När vi kom fram var det underbart med den totala tystnaden stillheten – så långt ifrån tempot i city. Vi hade förbokat tid för julbord och medvetet tagit den tidiga sittningen 17.00 för att sedan gå till Bastupaviljongen när inte så många andra var där – ett lyckat drag.

Hotellrum på Skytteholm i flygeln

Hotellrummen på Skytteholm är fördelade mellan Skyttegården, Herrgården och två flyglar som ligger ett par hundra meter bort från huvudbyggnaden (men nära spa:et vid vattnet!). Vi bodde i den södra flygeln i ett fint, rymligt rum med både soffa, skrivbord och en stor dubbelsäng. Badrum med badkar och ett litet kit med tofflor och badrock för spa-besöket.

Julbord på Skytteholm

När vi kollat in rummet och bytt om gick vi till Skyttegården för årets första julbord. Det startade med glögg och pepparkakor utanför matsalen och sedan högg vi in på den stora buffén. Självklart i sju turer.

Jag måste erkänna att jag alltid glömmer bort vilken tur man ska ta strömmingen i, och googlar då upp mitt egna inlägg om hur man äter julbord i sju turer! (strömmingen hör till den första turen!). Detta var ett riktigt härligt, klassiskt julbord med så mycket gott.

När vi ätit de första fem turerna – sill och strömming, lax och kallskuret, småvarmt och ost var det dags att gå en trappa upp för dessert och julgodis. Så här långt är man ju ganska mätt, men lite av detta smakade vi med, Sötsaker går på något sätt alltid ner!

Julbord på Skytteholm

Här uppe fanns också sällskapsspel och biljardbord, shuffleboard och fuzzball. Vi stannade dock inte så länge utan fortsatte till Bastupaviljongen.

Bastupaviljongen på Skytteholm

Bastupaviljongen ligger nere vid vattnet och är en byggnad med omklädningsrum, en loungedel med bar och en stor bastu. Utanför finns två varma badtunnor och via två stegar kan man ta ett dopp i sjön. Underbart att hänga här nere – och vi var nästan ensamma. En lång bastu och sedan ett uppfriskande dopp i sjön (för mig i alla fall), min fru uppskattar inte kallbad lika mycket – eller snarare inte alls! Men varma bad älskar hon så den varma badtunnan utanför passade henne perfekt!

Morgondopp

Nästa morgon gick jag upp lite innan min fru för att kolla in Nordic Spa, som ligger vid Skyttegården. Här finns behandlingsrum och flera områden med vilmöbler och soffor. Utanför finns en stor uppvärmd simbassäng som jag körde lite längder i. Även nu på vintern är den uppvärmd till 32 grader.

Härligt nu, men detta ställe på sommaren måste vara magiskt.

Jag tog även en ett till dopp i sjön och en morgonbastu innan jag hämtade min fru för frukost!

Frukost på Skytteholm

Frukosten här var bland de bättre vi ätit på hotell. med detaljer som många hotell missar, som riktigt gott surgedsbröd och saftigt rågbröd. Perfekt krispigt bacon och krämig äggröra. Färsk frukt. Och man kunde steka egna våfflor med någon specialsmet som gjorde våfflorna extremt frasiga med en nöt-ton i smaken.

Vandringsleder på Skytteholm

Vi hade ingen brådska tillbaka, så efter frukosten gick vi en långpromenad i skogarna bakom Skytteholm. Det finns utmärkta leder som är mellan 2,5- 6,5 kilometer. Vi tänkte ta den mellanlånga, men gick lite fel så det blev den längsta. Härlig promenad som går både i skog och längs en golfbana.

Sammantaget – vill du sticka iväg ett dygn till total stillhet, äta ett klassiskt julbord och dessutom gillar bastu, kalla eller varma bad. Då är en staycation här nu under december ett perfekt tips. Paketen kostar runt 3400:-för två personer och finns torsdag, fredag och lördag fram till 17 december. Läs mer hos Skytteholm här.

Vistelsen gjorde vi samarbete med Skytteholm– tankar och åsikter som alltid mina egna