Weekendresa till Göteborg – med fokus på nyheter 2021

En weekendresa till Göteborg – perfekt om man vill byta miljö men ändå komma till en stad med stort utbud av härliga hotell, riktigt bra restauranger och mysiga ställen att promenera till. Så till Göteborg tog jag med min fru en weekend.

Barnen som nu är så stora att de kan vara hemma själva stannade kvar i Stockholm denna gång och hängde med sina kompisar. Vi kunde fokusera lite extra mycket att umgås bara med varandra, göra sånt vi gillar och inte behöva ta hänsyn till någon annan än oss själva, lyxigt – och viktigt att göra saker bara som par ibland för relationen tycker jag!

Här kommer en snabbversion av vår weekendresa – med länkar till längre inlägg så du kan läsa mer om det du är nyfiken på!

Weekendresa till Göteborg med tåg

Fredag runt lunchtid hoppade vi på det röda MTRX-tåget till Göteborg, Åt lunch, jobbade, tog en AW och sen var vi framme! Läs mer om tågresan till Göteborg med MTRX här.

Framme i Göteborg – sol

Framme i Göteborg sken solen och vi bestämde oss för att promenera längs vattnet till vårt hotell.

Incheckning på vårt hotell för helgen

Promenaden till Hotel Riverton tog bara en kvart. Här checkade vi in i ev av de nybyggda Penthouse-sviterna som var helt galet fina. Som det inte räckte väntade en flaska skumpa på rummet. Sån här lyx kan jag lätt vänja mig vid! Läs mer om Hotel Riverton här.

Weekendresa till Göteborg Hotell

Snacks och öl på Dugges Pils

Vi fortsatte sen till vår första restaurang för helgen – Dugges Pils. Det är hantverkbryggeriet Dugges som nyligen öppnat en restaurang med fokus på öl – och mellanrätter signerade kocken Gustaf Trädgårdh. Läs mer om Dugges Pils i detta reportage om nya restauranger i Göteborg.

Weekendresa till Göteborg Dugges Pils

Skanshof

Nästa stopp var restaurang Skanshof, som var en helt annan upplevelse,. Här var det högt sorl, fullt med folk och riktig härlig fredagskänsla. Läs mer om Skanshof i detta reportage om nya restauranger i Göteborg.

Mätta och glada fortsatte vi hem till hotellet och ut på balkongen som nu badade i kvällssol. Här tyckte jag det var en bra idé runda av kvällen med att dricka upp resten av champagnen (som vi tidigare ställt i hotellrummets lilla kyl).

Frukost och spa på hotellet

Vi började nästa morgon med en riktigt härlig frukost och sedan ett par timmar nere i spa:et. Att starta en dag på detta sätt är fasen helt oslagbart!

Promenad i Göteborg

Solen sken och vi gav oss ut på en långpromenad i Göteborg. Över Järntorget. På mysiga kullerstensgator och kollade in små butiker i Haga.

Weekendresa till Göteborg
Weekendresa till Göteborg Haga

Vi tog den branta trappan upp på upp på skansberget och skansen kronan innan vi vände in på shoppinggatorna på väg mot Saluhallen.

Weekendresa till Göteborg Utsikt
Weekendresa till Göteborg kanal

Lunch i Saluhallen

Vi tog en lunchpaus på Saluhallen, där den klassiska fiskkrogen Kajutan flyttat in på övervåningen. Läs mer om Kajutan i detta reportage om nya restauranger i Göteborg.

På Göteborgs kanaler med Let’s boat

Efter lunchen gav vis oss ut på egen hand i en el-båt på Göteborgs kanaler. Riktigt härligt sätt att kolla in stan. Läs mer om Let’s boat i detta reportage. Vi var bara två, men man kan vara upp till 12 personer på dessa båtar.

Efter denna härliga båttur promenerade vi tillbaka till hotellet och gick en sväng igen till spa:et, innan det var dags att fixa till sig igen och ta hissen upp till våning 12 för en fördrink i hotellets skybar!

Vi hade så trevligt uppe i skybar:en att vi glömde tiden lite, men hoppade på en spårvagn som tog oss till helgens grand finale – middag på SK Mat & Människor med en stjärna i Guide Michelin, där årets kock 2019 – Martin Moses – är kökschef. Vilken middag! Fine-dining, men ändå avslappnat. Läs mer om SK Mat & Människor i detta inlägg.

Vaknade upp till regn

Sista dagen vaknade vi upp till duggregn. Perfekt spaväder! Jag tog en lång bastu innan frukost och återvände igen till spa:et efter frukost – underbart!

Sen var det dags att checka ut och ci promenerade i ett lätt duggregn till centralstationen och hoppade på MTRX tillbaka igen. Denna gång var vår förstaklassplats i en liten ”svit” längst bak i tåget där det bara var vi och ett annat sällskap. Vår weekendresa till Göteborg kunde inte avrundats på ett bättre sätt!

Weekendresan till Göteborg gjorde vi i samarbete med Visit Göteborg. Tankar och åsikter är som alltid mina egna!