Utflykt till bergen på Cypern – mysiga byar, vandring och vinprovning!

Många som reser till Cypern åker till en ort vid kusten och stannar där hela sin semester. Härligt och avkopplande – men vill man se lite mer av denna gröna ö kan man ta en utflykt upp till bergen – eller till och med stanna ett par nätter. En helt annan upplevelse än vid de stora semesterorterna.

I bergen och de små byar som ligger en bit från kusten är det ett helt annat lugn. Fantastiska vyer och härliga vandringsleder. Häng med och se hur en utflykt till bergen på Cypern där jag stannade ett dygn kan se ut!

Stopp 1: Byn Arsos

Byn Arsos var en gång i tiden Cyperns största vinproducent. Idag är det en sömnig by, där man kan tro att tiden stått stilla sedan 1960. Ett litet torg är centrum i byn, där ett gäng äldre män satt och rökte. Där finns även stadens café som även det var klart bedagat. Kul att stanna till på – men sedan körde vi vidare till en större by.

Stopp 2: Byn Omodos

Den lilla byn Omodos ligger 45 minuter med bil från kusten. Här producerar man mycket vin och i Augusti varje år hålls en vinfestival. Ett stort torg, kantat med restauranger är mittpunkten i byn och intill det byns kloster.

Utflykt till bergen på Cypern

Massor av mysiga små gränder att strosa runt i – här finns även flera vinshoppar som bjuder på gratis provsmakning. Här finns även en 300-år gammal vinpress – kvar från tiden då byborna här tog med sina druvor för att få dem pressade till vin med hjälp av en häst som drev pressen.

Lunch på Stou Kir-Yianni Restaurant

Stou Kir-Yianni Restaurant ligger i en av de små gränderna och är den populäraste restaurangen i Omodos. Här tog vi in lite olika mezes att dela på. Nybakad bröd med olika röror, en fräsch garden sallad, sesampanerad halloumi, småp kryddiga korvar och en rissoni med svamp. Så här långt var vi kanska mätta. Då kom servitören in med en träbricka med både grillspett och en hel friterad kyckling. Så mycket mat! Men av någon anledning orkade vi ändå lite frukt – och den avslutande fuktiga apelsinkakan var helt magisk – så den slukade vi alla!

Stopp #3. Platres – Petit Palais

Platres är en by högt uppe i bergen, som var vårt sista stopp denna dag. Här checkade jag in på det lilla mysiga hotellet Petit Palais, i ett rum med solig balkong!

Stopp 4#. Vandring till Myllomeris Waterfalls

Jag bokade en tid i hotellets bastu två timmar fram i tiden, sedan gick jag med resten av gänget på en vandring till Myllomeris Waterfalls. På Google Maps såg det ut att vara bara 8 minuter från hotellet. Men när vi kommit till platsen där vattenfallet skulle vara visade det sig att det var början på stigen till vattenfallet. Så vi började gå. Och gå…

Vi fortsatte att gå och efter en kvart pekade en gul skylt åt höger. Vi antog att det var mot vattenfallet och fortsatte. Till slut kom vi till en till skylt som det faktiskt stod vattenfall på – och sedan var det bara fem minuter kvar.

Utflykt till bergen på Cypern - Vandring till Myllomeris Waterfalls

Ett imponerande vattenfall där jag såklart passade på att ta ett kallbad!

Just när jag var mitt i vattenfallet började det spöregna. Alla mina kläder blev genomsura och jag halvsprang hela vägen tillbaka till hotellet i spöregnet. Genomfrusen var jag så glad att jag bokat bastun innan vi gick ut och tack vare den blev jag varm igen efter någon timme!

Sällan har en kall öl smakat så gott som efter denna bastu! Min bastukompis tipsade om en bok som handlar om just detta -”Den första klunken öl och andra små njutningar”. Den ska jag köpa – verkar vara en bok i min smak!

Sedan fortsatte kvällen med en trevlig middag på hotellet!

Utflykt till bergen på Cypern

Frukost på balkongen

Nästa dag sken solen och jag åt min frukost på den (visserligen inplastade) balkongen. Riktigt bra frukost i boutiquehotellkänsla – inte ett jätteutbud, men det som fanns var riktigt bra!

Stopp #5. Startade dagen med vinprovning på Lambouri Winery

Nästa dag startade vi med vinprovning. Märklig tid kan man tycka, men jag är van att prova vin och sedan spotta – så det gjorde jag denna morgon. Provningen var på Lambouri Winery, som är ett av Cyperns äldsta vinmakare som gjort vin i 350 år. Idag producerar de 150.000 flaskor vin per år, 20 hektar egna druvor och resten köper de in från lokala bönder.

Här fick vi en fantastiskt underhållande sommelier som tog hand om oss och lät oss smaka allt från vitt och rött vin till dessertvin och deras grappa. Jag filmade honom lite och la upp på bloggens Instagram – kolla in mina Höjdpunkter på Instagram och klippen från Cypern om ni vill se honom!

Dessutom fick vi prova deras Commandaria – ett 5000 år gammalt typ av vin som betraktas som världens äldsta vin. Det är döpt efter ett slott i dessa trakter och vinet får bara produceras från druvor i någon av 14 byar i närheten. Ett riktigt gott, lite torrare dessertvin helt utan tillsatt socker eller tillsatt alkohol.

Ja, de producerade till och med whisky här, som man lagrar 5 år på Commandariafat. Inte så dum den heller!

Cypriotisk whisky vinprovning från Lambouri Winery

Vår tur i bergen fortsatte, längs snirkliga vägar med en fantastisk utsikt där man ville stanna väldigt ofta för att njuta av stillheten och vyerna!

Så härligt att uppleva denna del av Cypern. Jag kan klart rekommendera en dagsutflykt upp till bergen nästa gång ni kommer till denna ö!

Läs mer om Cypern

Resan till Cypern var en pressresan arrangerad av Cyperns turistbyrå. Tankar och åsikter som alltid mina egna!