Limassol på Cypern – Cyperns lilla Paris

Staden Limassol på Cypern är en av öns populäraste semesterorter – och den nästa största staden på Cypern. Ibland kallas Limassol för “Cyperns lilla Paris”, då det betraktas som kulturcentrum på Cypern, Men det är även känt för sitt nattliv, med många barer och nattklubbar. Här finns även många vackra stränder och massor med restauranger.

Limassol är även namnet på ett av sex distrikt på Cypern, där Limassol är huvudstaden. I Limassol-distriktet hittat man flera av Cyperns mest populära utflyktsmål, som Afrodites Klippa och ruinerna vid Kourion. Mer om dessa platser nedan, jag startar med vår första lunch – i skuggan vid Limassols marina!

Lunch vid Limassols marina på restaurang Kipriakon

Vi åkte direkt från flygplatsen till Limassols marina och restaurang Kipriakon. Jag fick nypa mig i armen för att fatta att vi var där. Från att pulsat genom svenskt snöslask till ett tidigt morgonflyg och bara några timmar senare äta lunch här – underbart!

Limassol på Cypern

Jag beställde en Keo – en riktigt god cypriotisk lager som de hade på fat. Sedan fick vi in lite mezes att dela på – som sedan skulle bli ett stående inslag alla våra måltider på Cypern!

En ”Country Sallad” med tomat, paprika, rödlök, gurka och kapris samt en generös bit fetaost. Grillat bröd. Grillad halloumi och små köttiga vinmarineradekorvar. Så gott att jag nästan åt mig mätt på dessa. men vi hade även beställt varsin varmrätt.

Jag tog Ttavas – ett långkok på lamm och potatis med massa kryddor. Mustigt, mört och riktigt gott. Andra i sällskapet tog in moussaka, köttspett med pommes och ”baked pasta”, som var någon form av pastagratäng med köttfärs. Helt klart rejäla bastanta portioner som få av oss orkade äta upp – speciellt med alla goda mezes innan.

Desserten var ett enkelt fruktfat, som passade bra efter dessa tunga huvudrätter.

Ruinerna vid Kourion

Efter denna sena lunch åkte vi till Ruinerna vid Kourion – en av de äldsta grekiska städerna i världen som grundades 3000 år före kristus. Idag en intressant arkeologisk plats där man kan se ruinerna av romerska bad, vacker välbevarad mosaik och resterna av en romersk amfiteater.

Otroligt vacker plats i solnedgången – och klart intressant plats att besöka om man är intresserad av historia. Som den bastu- och badälskare jag är tyckte jag det var extra intressant att höra varför dessa romerska bad var så populära. Tydligen så smorde brottarna på den tiden in sig med olivolja innan sina matcher – och ångbad var ett bra sätt att få bort oljan. Och även på den tiden avslutade man sina ångbad med ett uppfriskande kallbad.

Afrodites Klippa på Cypern

En annan populär plats att besöka i Limasol är Afrodites Klippa som vi åkte till dagen efter. Detta sägs vara den grekiska gudinnan Afrodites födelseplats – där hon steg upp ur skummet. En vacker stenstrand med en stor magisk klippa där man enligt myten blir yngre om man simmar ett varv runt den motsols. Simmar man däremot medsols blir man genast ett år äldre!

Limassol – en perfekt bas för en semester på Cypern – eller som ett utflyktsmål om man bor någon annanstans på södra Cypern!

Läs mer om Cypern

Resan till Cypern var en pressresan arrangerad av Cyperns turistbyrå. Tankar och åsikter som alltid mina egna!