Staycation på Downtown Camper – hotell mitt i Stockholm med takpool

I helgen tog jag med min fru för en Staycation på Downtown Camper. Barnen skulle sova över hos kompisar så det var ett perfekt tillfälle att få lite miljöombyte och sova på hotell bara vi. I fredags efter jobbet promenerade vi ner till Brunkebergstorg och checkade in för en Staycation på Downtown Camper!

Staycation på Downtown Camper

I taket i repan hänger bland annat kanoter, som skvallrar om att man kan låna dessa och andra friluftsprylar som gäst för att utforska Stockholm på egen hand.

Rummen på Downtown Camper

Rummen på Downtown Camper kollade jag in just när hotellet öppnade för tre år sedan men det var första gången nu vi skulle bo här. På väg upp finns pingisbord på varje våning utanför hissarna – rack och pingisbollar finns nere i receptionen.

Vidare in i dubbelrummet: Fint rum i dova färger, med kylskåp och vattenkokare. En stor dubbelsäng, ett skrivbord och en fåtölj med ett litet bord. Och den mjuka dynan i den djupa fönsternischen från vilken man har en härlig utsikt över Brunkebergstorg. Ingen garderob, men gott om krokar att hänga kläder och jackor på. Badrummet går i vitt kakel med svarta detaljer.

Staycation på Downtown Camper rummet
Staycation på Downtown Camper
Staycation på Downtown Camper badrum

Takpoolen på The Nest

Vi bytte om till badrock och tog hissen några våningar upp till The Nest – Downtown Campers relaxavdelning. Här uppe finns även en stor bar och lounge – men vi hade siktet inställt på takpoolen denna soliga septemberfredag.

Staycation på Downtown Camper Takpoolen på The Nest

Tar men en bild här uppe i poolen är man inte ensam. Alla passar på att fota sig med sin respektive eller kompis med denna härliga utsikt över Stockholm. Det är varmt i poolen, men inte djupt eller stort nog för att simma. Så här satt vi ett bra tag med lite bubbel tills det var dags att byta och gå ner för att äta middag-

Restaurangen på Downtown Camper – Campfire

Jag har ätit på Downtown Campers restaurang Campfire flera gånger tidigare – då har maten varit klart över snittet för hotellrestauranger. Nu när gästerna har börjat att komma tillbaka har man nyligen öppnat upp restaurangen här igen efter ett par månader stängt. Samma format på menyn som tidigare – i form av en tidning. Lite färre alternativ än tidigare, men nog för att hitta ett par goda förrätter att dela på och en varmrätt som var riktigt bra.

Restaurangen på Downtown Camper - Campfire. Staycation på Downtown Camper
Restaurangen på Downtown Camper - Campfire
Crab tacos och stora räkor i vitlök
Grillad flap steak med pommes och bea

Rejäla portioner, så vi orkade bara dela på en dessert. Men den var supergod!

Restaurangen på Downtown Camper - Campfire
Grillad ananas med cashew, kokosnöt och choklad.

Efter middagen gick vi upp till rummet, min fru läsandes i sängen och jag satt mig i fönsternischen och kollade på folket som rörde sig nere på Brunkebergstorg. Älskar verkligen denna plats i rummet.

Frukost på Downtown Camper

Nästa morgon startade vi med frukost. När vi checkade in fick vi boka en viss tid – ett sätt att se till att det aldrig blir trångt i frukostmatsalen. Strax efter 09.00 kom vi ner och här har man valt att servera frukostbuffén som vanligt igen. Så skönt – älskar att slippa den överdrivna oron som finns på så många håll i världen just nu. Det fanns dock stora skyltar på golvet som påminde om att hålla avstånd och det gjorde verkligen alla.

Bra frukost med ägg. bacon, pain au choklat och croissanter, gröt och våfflor. Grönsaksjuicer och olika sorters kaffe. Ja, allt för alla smaker. Jag har kört periodisk fasta i två veckor utan frukost så det var extra gott inte minst av den anledningen!

Bad i regnet

Vi hade ingen brådska hem – och behövde inte lämna rummet förrän 12.00. Så efter frukost gick vi upp till The Nest och takpoolen igen. Nu ett lätt duggregn istället för sol, men ändå härligt! Här satt vi ända tills det var dags att checka ut och återvända till ”verkligeheten” utanför hotellet.

Verkligen ett härligt ställe för en Staycation. Och här skulle man kunnat hänga en hel helg – det finns massor med aktiviteter som inte vi testade, som sällskapsspel, filmvisning i hotellets egna biosalong eller lånat en kanot och ta en tur runt slottet!

Bra att veta inför besöket på Downtown Camper:

• Vill du äta frukost en viss tid? Boka frukosttid när du checkar in.
  • Vill du ta ett dopp uppe i takpoolen på The Nest? Boka en tid i förväg så det inte blir fullt. Pris per person om man bor på hotellet; Mån-tors 245 kr Fre-sön 345 kr. Åldersgräns 16 år.
  • Hotellet har ingen egen parkering – men exmepelvis Gallerian intill har massor med parkeringsplatser. (320:- / 24 h).

Besöket gjorde vi i samarbete med Downtown Camper – tankar och åsikter som alltid mina egna!