Restauranger i Paguera – tips från lokalbor

På Mallorca bodde vi en vecka i Paguera – en liten ort en kvart med bil från Palma. Mer om varför vi valde att bo här – och hur vi bodde kan ni läsa om här. Palma är ju känt för att ha massor med bra restauranger – bland annat fyra enstjärniga restauranger. Men hur är utbudet av restauranger i Paguera? Min erfarenhet är att Tripadvisor just på semesterorter är inte den bästa referensramen – men personer som bor på platsen året om brukar ha koll.

Jag frågade en tjej i receptionen på hotellet som vi bodde på om vilka de bästa restaurangerna var i Paguera. Hon pratade ihop sig med sina kollegor och gav två tips. En enkel restaurang som jag inte skulle gått in på om vi inte fått den rekommenderad – men vi åt där sedan flera gånger. En annan mer ambitiös restaurang dit man går mycket för atmosfären och deras fantastiska utsikt.

La Gritta – fine dining på en takterrass vid havet

Restaurangen La Gritta ligger på en höjd, en kvarts brant promenad upp från Paguera’s strand. Här är det vita dukar och elegans, med kypare i vit skjorta, röd slips och svarta pressade byxor. Klara dagar har man en perfekt plats att kolla in solnedgången här, men det var såklart härlig vy även den mulna kväll vi hade bokat bord här.

Då vi kom allra först och hade bokat bord hade jag förhoppning om att få ett av borden närmast havet. Men icke, dessa hade redan paxats av gäster som önskat ”front row” när de bokade bord. Well, vi fick ett bord ett par meter in och det var såklart helt ok det med!

Menyn på La Gritta

Medelhavsmat står på menyn här, i form av förrätter och sallader, pasta, paellas, fisk och kött. Vi startade med en varsin förrätt, som vi alla var mycket nöjda med. Jag tog som alltid bläckfisk som kom in i en mycket generös portion med citron och aioli. Sonen en burrata med jordgubbar och cocktailtomater. Dottern en fräsch getostssallad och min fru ett lass stekta padrons. Till det en flaska lokalt vin.

Till huvudrätt tog sonen burgare och dottern en steak tartar, som blandades till vid vårt bord. Hackat kött blandades med finhackat kokt ägg, persilja, schalottenlök och kapris. Sedan försvann de ut med köttet för att kyla ner det och kom sedan ut med det format som ett hjärta, lite cheesy form – men god smak, om än en lite för stor portion.

Restauranger i Paguera

Jag och min fru tog havsaborre som bakades i salt, viken kyparen stolt kom fram och visade upp vid bordet innan saltet försiktigt skrapades bort. I övrigt enkla tillbehör som kokt potatis och grillade grönsaker.

Vi var rejält mätta efter förrätt och huvudrätt, men det var såklart lockande att ta någon dessert när vagen rullades fram till vårt bord. Men vi nöjde oss med att titta!

Sammantaget – underbar miljö,. trevlig personal och god, ganska okomplicerad mat. Jag hade nog förväntat mig lite mer eleganta och avancerade rätter med tanke på inramningen, men så var det inte heller en så dyr restaurang – priserna låg runt 8-15 Euro för förrätterna, 15-30 Euro för huvudrätterna. På det hela en riktigt härlig middagsupplevelse. Ni hittar deras site här.

El Galeon Taberna – inramat av hotell

Om La Gritta hade ett riktigt vackert läge så är El Galeon taberna raka motsatsen. Läget är strategiskt bra, inklämt mellan två av Pagueras charterhotell. men utsikten är inte så kul och fasaden som ska likna ett piratskepp sätter inte så höga förväntningar. Men, denna restaurang var den i Paguera som hotellet vi bodde på tipsade som den bästa – så vi gav den ett försök.

Restauranger i Paguera

Middagarna här startade med deras fantastiska varma bröd, som man doppade i olivolja med balsamvinäger eller aioli. Samt gröna oliver, mums!

Första gången tog vi in lite smårätter, som gazpacho, tomatsallad, ansjovis med citron, pasta med räkor, nötlever med stekt ägg och heta räkor. Superenkelt serverat, men riktigt gott!

Nästa gång tog vi in deras paella med kyckling och skaldjur, som var även den riktigt bra – perfekt ihop med ett glas av husets egna lokala vin.

Denna restaurang har inte ens en webbsida – men har en Facebooksida ni kan kolla in här.

Resten av restaurangerna i Paguera då? Vi nöjde oss faktiskt med att testa dessa två. Restaurangerna längs strandpromenaden är säkert helt ok, men vi gillar helt klart mest denna typ av genuin spansk mat som den vi fick på dessa två restauranger. Vi åkte även in till Palma för middag flera dagar, mer om det i kommande inlägg!

Läs mer om Mallorca

Ryanair från Arlanda – har plötsligt blivit ett bättre alternativ än SAS för direktflyg