Boutiquehotel nära Palma – Hotel Bahia i Paguera

Mallorca – just nu ett av de hetaste resmålen bland svenskar att åka till på sommaren. När även vi bestämde oss för att åka dit nu i sommar bokade vi först flyg och sedan började arbetet med att bestämma oss för var och hur vi skulle bo.

Ofta byter vi bostad på semestern via Homeexchange, men denna gång var vi för sent ute, så vi började researcha hotell. Med två tonåringar som är för stora för att dela på en bäddsoffa behöver vi numera två dubbelrum, så de allra mest exklusiva hotellen blev lite för dyra att bo på en hel vecka – dessutom är flera av dem ”adults only”, så vi kikade på 4-stjärniga hotell. Vi var heller inte sugna på att bo på ett stort charterhotell, utan på något lite mindre och charmigare. Dessutom var pool ett krav, vi ville bo nära en strand – och inte så långt från Palma.

Till slut bestämde vi oss för Hotel Bahia i Paguera – ett hotell i en liten ort bara en kvart med bil från Palma. I Peguera finns två vackra stränder, varav en ligger bara ett stenkast från Hotel Bahia. Dessutom finns massor med restauranger – både vid stranden och längs en huvudgata i den lilla byn. Det finns även en del affärer om man som min fru och dotter gillar att shoppa!

Botuiquehotell nära Palma – Hotel Bahia i Paguera

Efter vi landat i Palma hämtade vi ut vår hyrbil och sedan var det bara 20 minuter på en bred motorväg från flygplatsen till hotellet. Här kunde vi (tack vare att vi bokat rum direkt på hotellets egna webbsida) parkera utan kostnad på deras privata parkering – smidigt att slippa leta parkering under hela veckan.

Botuiquehotell nära Palma - Hotel Bahia i Paguera

Hotel Bahia i Paguera – Botuiquehotell nära Palma med 55 rum

Hotel Bahia var ett av de första hotellen som byggdes i Paguera i början av 50-talet och har sedan dess byggts ut och renoverats löpande. Idag finns 46 dubbelrum och 9 enkelrum i två huskroppar med tre våningar i varje. Det är mer gammal charm och personligt bemötande än ett modernt stylat boutiquehotell. Något som märks exempelvis i att det är rätt lyhört jämfört med nybyggda hotell.

Rummen har uteplats, balkong eller terrass – antingen mot deras trädgård eller mot poolen – där man kan skymta havet mellan träden. Klinker på golv, vita väggar och badrum med badkar. Jag och min fru bodde i ett dubbelrum med terrass, där vi alla hängde vissa kvällar, barnen i ett enklare dubbelrum en trappa ner med utgång till gården på baksidan av hotellet.

Botuiquehotell nära Palma - Hotel Bahia i Paguera

Fräscha rum som hade ett (tomt) kylskåp om man ville skapa sig en egen minibar. Även bekvämligheter som strykjärn och styrykbräda etc – och snabbt wi-fi. Städning såklart varje dag.

Pool och restaurang på Hotel Bahia

Pool var ett krav för oss och här fanns en stor tempererad pool som vi spenderade mycket tid vid, med massor av solstolar så det räckte till alla gäster (även om vissa gäster hade ovanan att paxa solstolar innan frukosten).

Intill poolen fanns en bar och restaurang där vi åt lunch flera gånger och beställde drinkar till poolen. Jag är normalt skeptisk mot hotellrestauranger, men denna var faktiskt bättre än jag trodde. Här år vi lunch två dagar, och tog bland annat in en paella som var riktigt god och ett fat med grillade skaldjur som var ännu bättre – och superbilligt dessutom. 21 Euro kostade detta stora fat med musslor, kammusslor, krabba, jätteräkor och havskräftor.

Ja, allt var rätt så billigt i denna restaurang, som 3,5 Euro för ett glas vin eller 3 Euro för en öl. Det är ju även en aspekt att bo 4-stjärnigt istället för 5-stjärnigt. Allt man konsumerar på hotellet blir så mycket billigare.

Restaurang på Hotel Bahia

Vid lobbyn fanns ett stort vardagsrum, proppat med soffor. Tomt när vi var här – men kanske mer populärt att hänga i under höst och vinter. För denna årstid finns även ett spa med inomhuspool och bastu, som även var öppet nu men som vi inte såg någon använda.

Hotel Bahia

Frukost på Hotel Bahia

Här serverades en helt ok bufféfrukost, i linje med vad man kan förvänta sig på ett fyrstjärnigt hotell. Flera sorters juice, ägg i olika former, bacon, korvar, stekt svamp och grönsaker. Kaffe man tog själv i en automat. Massor med olika sorters bröd, croissanter och munkar. Färsk frukt, fil och musli.

Tyvärr kunde man inte sitta ute och äta sin frukost (det är ju drömmen när man är i varma länder), men man kunde ta med en kaffe och en litet bakverk ut till en stor terrass utanför restaurangen.

Paguera beach bara ett stenkast bort

Mellan hotellet och stranden finns en park och en väg, så det är väldigt nära och jag gick ofta barfota från hotellet för att ta ett dopp i havet – och sedan tillbaka till solstolen igen. Och min fru och jag gick ofta ner och tog ett morgondopp innan barnen vaknat.

En dag hyrde vi solstolar på stranden, som kostade 16 Euro för 2 stolar och ett parasoll. En stor fördel med att semestra i Spanien är att hyran för solstolar verkar vara reglerad – till skillnad från t ex Tulum där solstolarna kunde kostar det fyrdubbla eller mer.

Paguera beach

Längs stranden finns även flera restauranger där vi tog en drink innan eller efter middagen några dagar.

Sammantaget om Hotel Bahia

Det som gjorde vår vistelse lite extra bra – och som fick oss att trivas bättre dag för dag var den trevliga personalen. Alltid glada och skämtsamma samt gav oss massa bra tips på utflykter och restauranger i närheten (som jag kommer att dela med mig av i kommande reportage!). På det hela ett väldigt trevligt hotell att bo på.

Rummen kostade 1100 euro styck för 7 nätter, inklusive frukost och parkering. Så runt 1600:- sek per natt per dubbelrum. Kommer man utanför högsäsong blir det såklart billigare. Smartast är att boka på deras egen websida – då får man även en välkomstdrink vid poolen och fri parkering på deras innegård.

För ovanlighets skull var detta inget samarbete överhuvudtaget (det var för övrigt inget på denna resa), men vi trivdes så bra att jag såklart ville tipsa om detta ändå!